مجله نماوا، محسن جعفری راد

۱-  فیلم موقعیت مهدی،  بی‌درنگ مخاطب شعورمند سینما را یاد فیلم «ایستاده در غبار» می‌اندازد. علاوه بر این که بازیگر آن فیلم، کارگردان و نویسنده و بازیگر این فیلم است و کارگردان آن فیلم مشاور کارگردان فیلم «موقعیت مهدی» است که در واقع نوعی وجه اشتراک میان دو فیلم را برجسته می‌کند که می‌تواند یک ویژگی باشد. حال به عقیده برخی، این ویژگی‌ها گاهی به نقطه قوت بدل شده و گاه نقطه منفی، اما اگر مخاطب ما تمرین دیدن فیلم به طور مستقل را داشته باشد طبعا این وجه اشتراک‌ها به نفع فیلم تمام شده است‌.

۲- فیلم «موقعیت مهدی» کم‌کم جایگاه هادی حجازی‌فر را در سینمای ایران تثبیت می‌کند. او که در چند سال اخیر چند کار اثرگذار را داشته از جمله «آتابای» که در آن فیلم یکی از نویسندگان و بازیگر نقش قهرمان داستان را داشت حالا در «موقعیت مهدی» به خوبی از همکاری چندباره محمدحسین مهدویان (بیشترین همکاری را با مهدویان داشته) به بهترین شکل استفاده کرده و البته از فیلتر خود عبور داده و فیلمی مستقل ساخته است.

۳- یکی از امتیازات مهم فیلم رویکرد مستندنمایانه آن است و از این مهمتر خاکستری نشان دادن شخصیت مهدی باکری که نه تنها اتوکشیده و مانند نمونه‌های مشابه، کلیشه‌ای و قابل پیش‌بینی نیست بلکه کاملا ملموس و باورپذیر طراحی و اجرا شده است که به خصوص برای نسل متولد دهه هفتاد و هشتاد می‌تواند جنبه‌های تازه‌ای از یک قهرمان ملی را نشان دهد.

فیلم موقعیت مهدی

۴- نکته بعدی اینکه حجازی‌فر همه تلاشش را کرده که فیلمش ایدئولوژی‌زده نشود چون هر فیلم ایدئولوژی‌زده‌ای به فیلمی تاریخ مصرف‌دار بدل می‌شود که موقعیت مهدی از این وضعیت نجات پیدا کرده است.

۵- کارگردانی حجازی‌فر خیلی خوب توانسته همذات‌پنداری مخاطب را برانگیزد طوری که در جشنواره فجر هم تحسین به همراه داشت. طبیعی است کارگردانی یعنی توجه به جزئیات برای خلق کلیتی منسجم. مثلا طراحی صحنه در فیلم جنگی با توجه به کمیت زیاد ساخت در چنین ژانری خلاقیت و نگاه تازه‌ای می‌طلبد که «موقعیت مهدی» توانسته یک طراحی صحنه نه آن چنان جلوه‌گرانه و نه باری به هر جهت داشته باشد‌ که در چند سکانس به خوبی در جهت پیشبرد درام است از جمله سکانس کلیدی غرق شدن جسد مهدی باکری که با موسیقی عالی مسعود سخاوت دوست به ثمر می‌نشیند و زمانی که مهدی باکری قرار است خبر شهید شدن برادر کوچک خود را بدهد یا زمانی که فریاد می‌زند من مهدی باکری نیستم و در کل سکانس‌هایی که حجازی‌فر نشان می‌دهد از میزانسن‌های شلوغ و هدایت بازیگران هم‌سطح با هنروران به خوبی برآمده است. این امتیاز وقتی برجسته می‌شود که بدانیم خود حجازی‌فر بازیگر اول فیلم است و کم داریم در سینمای ایران که بازیگر بتواند هم بازی خوبی ارائه کند و هم کارگردانی اثرگذاری داشته باشد.

۶- نکته آخر اینکه بعد از فیلم «آتابای»، فیلم «موقعیت مهدی» دومین فیلم با حضور هادی حجازی‌فر در چند ماه اخیر است که روی پرده می‌رود و به خوبی نظر مخاطبان خاص و عام را جلب می‌کند و به عنوان فیلم اول نیز نشان می‌دهد گام بسیار محکمی برداشته است و نشان می‌دهد که سینمای ایران می تواند از زوایای کمتر دیده شده به جبهه و جنگ نگاه کند. به خصوص در «موقعیت مهدی» که کمتر در سینمای جنگ با روایت اپیزودیک موفق و شاعرانه روبهإرو بودیم که حجازی‌فر توانسته به عنوانی پیشنهادی کارآمد آن را ارائه کند‌. همیشه که نباید در پیروزی‌ها به دنبال اسطوره گشت بلکه گاهی در شکست‌ها هم می توان قهرمانی شجاع و در عین حال فروتن را به خاطر سپرد‌ .