مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

تقریباً ۱۵ ماه پس از پخش اولین فصل سریال کمدی «نظافتچی» (The Cleaner) ساخته گرگ دیویس، شخصیت بامزه پل «ویکی» ویکستد، نظافتچی صحنه جرم که نقش او را خود دیویس بازی می‌کند، برای فصل دوم بازگشت تا بار دیگر با صحنه‌های جرم غرق در خون و شخصیت‌های عجیب و غریب روبرو شود.

مبنای «نظافتچی» سریال کمدی آلمانی «پاک‌کننده صحنه جرم» است که در هفت فصل پخش ‌شد. فصل تازه این مجموعه بریتانیایی در حالی از ۲۴ مارس در بی‌بی‌سی وان به نمایش درآمد که پخش اپیزودی ویژه از ماجراهای ویکی با عنوان «یک کریسمس پاک» در دسامبر ۲۰۲۲، طرفداران این مجموعه تلویزیونی تحسین‌شده را در انتظار اخبار بیشتری درمورد زمان پخش فصل دوم نگه داشت.

مانند فصل قبلی، هر یک از اپیزود‌ها بیشتر در قالب یک داستان با دو یا سه شخصیت اصلی که یکی از آن‌ها خود ویکی است، روایت می‌شود، ضمن این که سریال بسیار مفرح دیویس، کمدین، بازیگر و نویسنده ولزی مهارت خاصی در به کار گرفتن ستارگان درجه یک به‌عنوان بازیگر مهمان دارد.

هریت والتر، گرگ دیویس و چارلی رز

در فصل اول، هلنا بونهام کارتر در نقش یک همسر قاتل، دیوید میچل در نقش نویسنده‌ای‌ پر ادا و اصول و استفانی کول در نقش اشراف‌زاده‌ای پریشان ظاهر شدند. در اینجا، ما هریت والتر را در اپیزود اول با نام «معامله» در قالب صاحب یک بار داریم که در آن قتلی اتفاق افتاده است، زنی سالخورده با لباس طرح پلنگ، همیشه در حال سیگار کشیدن با نظرات حکیمانه‌ که به‌سختی قابل درک است.

سایمون کالو در نقش صاحب یک تماشاخانه در اپیزود «دلقک» و زوئی وانامیکر در نقش زنی مخالف برداشتن مجسمه یک چهره تاریخی جنجالی از فضای عمومی در اپیزود «مجسمه»، از دیگر ستاره‌های مهمان درخشان این فصل شش اپیزودی هستند. ضمن این که شیکینز استیونز، خواننده و ترانه‌نویس ولزی که در دهه ۱۹۸۰ محبوبیت زیادی داشت، در اپیزود «شمن» حضوری غافلگیرکننده دارد.

دیویس با هیکل درشت و قد بلند خود و دیالوگ‌های کنایه‌دار، تمام ابزار کمیک را برای نقش ویکی به کار می‌گیرد. تفکرات اگزیستانسیالیستی و پاستیش‌ سینمایی در کنار کمدی اسلپ‌استیک و یاوه‌سرایی‌های شخصیت‌ها قرار می‌گیرد. خیلی کم پیش می‌آید یک سریال‌ کمدی‌ که در ساعات پربیننده پخش می‌شود یک فیل‌ کارتونی را نشان ‌دهد، چه رسد به یک مجسمه بزرگ که در نگاه اول بیضه را تداعی می‌کند.

گرگ دیویس و الکس لاوتر

«نظافتچی» با جاه‌طلبی تحسین‌برانگیز خود، حال و هوای یک فیلم سرخوشانه با موضوع سرقت را دارد. سریال دیویس با داستان‌های مستقل، حداقل بازیگران، فضاهای محدود و البته یک لحن تاریک و شیطنت‌آمیز، درون‌مایه‌ای تکرارشونده دارد و حتی یک تکیه‌کلام – همیشه یک نفر با تحقیر می‌گوید «تو فقط یک نظافتچی هستی» و ویکی پاسخ می‌دهد: «یک نظافتچی صحنه جرم». توجه دیویس به جزئیات در هر اپیزود نشان می‌دهد این مجموعه تلویزیونی برای او یک کار دلی است.

برای سریالی پر از شوخی‌‌های تقریباً بی‌پروا خیلی مهم است صمیمیت واقعی هم داشته باشد. دیویس در زیر بدن تنومند و حاضرجوابی‌های تند و تیز خود، احساساتی هم هست. هر اپیزود لحظه‌هایی از عطوفت واقعی دارد. حتی یک خرده‌پی‌رنگ عاشقانه در کل کار به چشم می‌خورد. این توانایی ترکیب لحظه‌های بسیار خنده‌دار با گرما و جذابیت است که باعث می‌شود «نظافتچی» مثل یک کف پارکت براق باشد. این یک کمدی باب روز با کیفیت بالا است که متن زیرکانه‌ای دارد و با مهارت ارائه شده است.

دیویس ۵۴ ساله که دانش‌آموخته رشته زبان انگلیسی و مطالعات تئاتر از دانشگاه برونل است و بیش از یک دهه معلم بود، درباره فصل دوم «نظافتچی» می‌گوید: «فکر می‌کنم ما در این فصل ویکی را بیشتر و بیشتر از حاشیه امنش بیرون می‌آوریم. درواقع، او اغلب در خطر است و ما هرگز اجازه نمی‌دهیم مردی به سن و سال او که تنها تفریحش رفتن به میخانه محلی و وقت‌گذرانی با دوستان قدیمی‌اش است، در جا بزند.»

گرگ دیویس و عاصم چودری

نکته‌ای که دیویس درمورد شخصیت ویکی دوست دارد این است که او از خیلی جهات «کاملاً بی‌گناه و تقریباً کودکانه» است. او توضیح می‌دهد: «ویکی یک زندگی شخصی خیلی ساده برای خود در نظر گرفته است، اما شغلش دائم آن را به چالش می‌کشد. ویکی مجبور است چیزهایی را در زندگی در نظر بگیرد که احتمالاً همیشه زیر فرش قایم کرده است. خیلی کم پیش می‌آید او یک صحنه جرم را بدون این که چیزی یاد گرفته باشد ترک ‌کند.»

دیویس درباره جذابیت بازی در نقش ویکی می‌گوید: «من دوست دارم که او هر هفته با یک ماجرای جدید روبرو می‌شود و شخصیت‌های عجیب و غریب با زندگی‌های متفاوت او را به چالش می‌کشند. خیلی خوب است هر هفته با یک گروه کوچک از بازیگران کار کنید. ممکن است پیش‌پاافتاده به نظر برسد، اما من این را هم دوست دارم که صرف نظر از کارنامه درخشان بازیگران مهمان، من همیشه بلندقدترین کسی هستم که مقابل دوربین می‌رود!»

زوئی وانامیکر، گرگ دیویس و سوزانا فیلدینگ

یکی از کارهای که دیویس و همکارانش مایل بودند برای توسعه شخصیت ویکی انجام دهند این بود که ببینند سفرش در زندگی چطور بر او تأثیر می‌گذارد و به‌تدریج بیشتر با او آشنا شوند. او می‌گوید: «ماهیت شغل ویکی او را مجبور می‌کند با مواردی درباره خودش مواجه شود. فکر می‌کنم سریال ما به شکلی پیش می‌رود که رفتار او و این که چقدر قادر به تغییر است، برای تماشاگر بیشتر قابل درک شود.»

نکته درخور توجه درمورد «نظافتچی» این است که بینندگان می‌توانند هر اپیزود را هر وقت که خواستند ببینند و نیازی به تماشای آن به ترتیب ندارند. به نظر می‌رسد این رویکرد به دیویس هنگام نوشتن متن‌ها آزادی بیشتری می‌دهد.

او با تائید این حرف می‌گوید: «من طبیعت گلچین بودن این کار را دوست دارم. از خیلی جهات قدیمی، اما اطمینان‌بخش است. چیزی که اپیزودها را به هم می‌چسباند یک مرد است که به طیف وسیعی از شرایط حاد و شخصیت‌های سردرگم واکنش نشان می‌دهد. منظورم این است کمی به “اسکوبی دو” شباهت دارد. شما می‌توانید این را از قول من بنویسید، حتی اگر به‌طور خاص یا ابداً دقیق نباشد!»

گرگ دیویس، رویسین کانتی و رودی تارملینگام

دیویس درباره جذابیت گسترده‌ سریال و مخاطبان متفاوت آن می‌گوید: «فکر می‌کنم بیشتر ما می‌خواهیم به سطحی از ثبات برسیم. ویکی اجازه ندارد آن‌طور که خودش دوست دارد با خیال راحت زندگی کند. فکر می‌کنم مردم از دیدن او در موقعیت‌هایی که اکثر ما برای دوری از آن تلاش می‌کنیم، لذت می‌برند. صف بازیگران بااستعداد که ما با خوش‌شانسی در کنار خود داریم، به این معنی است که هر هفته با هفته قبل خیلی متفاوت است.»

دیویس، بازیگران مهمان شگفت‌انگیز را امتیاز مخصوص سریال «نظافتچی» می‌داند و با اشاره به این که همگی نقش‌های خود را فوق‌العاده بازی کردند، می‌گوید: «این که ما توانستیم آن‌ها را متقاعد کنیم – یا فریب دهیم – تا با یک کمدین چاق همبازی شوند، خیلی باعث خوشحالی است.»

او در پاسخ به این پرسش که هنگام نوشتن متن اپیزودها، بازیگران را در ذهن داشت، می‌گوید: «معمولاً سعی می‌کنم این کار را نکنم تا اگر بعداً فرصت همکاری با بازیگر مورد نظر فراهم نشد، ناامید نشوم، اما مطمئنم سایر نویسندگان موافق هستند که خیلی وقت‌ها شما در فرایند نوشتن یک متن، مخفیانه بازیگران رؤیایی خود را در نظر دارید.»

فصل جدید «نظافتچی» مانند فصل قبل لحظه‌های خنده‌دار و در عین حال تأثیرگذار زیادی دارد که تماشاگران با هر سلیقه‌ای می‌توانند از آن لذت ببرند، اما خود دیویس کدام لحظه‌ها را بیشتر دوست دارد؟

گرگ دیویس و جان مک‌میلان

او می‌گوید: «در یکی از اپیزودها یک سطل آب روی زوئی وانامیکر می‌ریزم. کار خوبی نبود، اما به نظر می‌رسید زوئی اصلاً ناراحت نشد. آنجا که عاصم چودری با آن کلاه‌گیس چرب، من را با اسلحه تعقیب می‌کند، دعوا با دلقک با بازی جان مک‌میلان، شعری که سایمون کالو برای من می‌خواند، جایی که یک مرد غول‌پیکر من را روی زمین انداخته است و اجازه نمی‌دهد بلند شوم، درحالی‌که هریت والتر خونسرد نگاه می‌کند، لحظه‌ای که مجبورم از طریق پوست یک روباه با الکس لاوتر حرف بزنم و آنجا که دوستم، رویسین کانتی سعی می‌کند من را بکشد، درحالی‌که قبلش مارک لوئیس جونز اعتقاداتم را به چالش کشید، جزو لحظه‌هایی است که خیلی دوست دارم. چیز دیگری که واقعاً خوشم می‌آید، احتمال ارتباط عاشقانه بین ویکی و یک افسر پلیس جنایی با بازی درخشان زیتا ستار است که خیلی ملایم و در پس‌زمینه داستان‌ها به آن اشاره می‌شود.»

دیویس درنهایت امیدوار است تماشاگران با سریال او ارتباط برقرار کنند. او می‌گوید: «امیدوارم آن‌ها در هر ماجراجویی کوچک و نقش‌آفرینی‌های فوق‌العاده بازیگران مهمان ما گم شوند و از معذب بودن ویکی لذت ببرند و در همین حال کمی از او طرفداری کنند.»

منبع: تلگراف، بریتیش کمدی گاید

تماشای سریال «نظافتچی» در نماوا