مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

وقتی آلن ریچسون فهمید که پیشنهاد شده است او نقش جک ریچر را در سریال ریچر (Reacher) بازی کند، به معنای واقعی زبانش بند آمد. او همسرش را که در حال چرت زدن بود، به وحشت انداخت، اما وقتی از خواب بیدار شد، نمی‌دانست چطور باید این خبر خوب را به او بگوید. همسرش پرسید: «حال بچه‌ها خوب است؟» ریچسون سرش را تکان داد و همسرش بلافاصله فهمید که چه چیزی او را تا این حد حیرت‌زده کرده است. او پرسید: «ریچر؟!» و ریچسون بالاخره نفس راحتی کشید.

 آلن ریچسون در سریال ریچر
آلن ریچسون

ریچسون درباره روند تست بازیگری و کار در سریال با اشاره به جمله‌ای معروف در سری کتاب‌های لی چایلد می‌گوید: «”ریچر چیزی نگفت” کاملاً درمورد من مصداق داشت.» بازیگر فیلم «تایتان‌ها» برای نقش اصلی سریال آمازون پرایم ویدیو که اقتباسی از کتاب‌های محبوب چایلد است، به‌طور آزمایشی یک صحنه را بازی کرد، اما در دور اول انتخاب بازیگر نقش ریچر، رد شد. ریچسون درمورد روند تست بازیگری اولیه می‌گوید: «در دفاع از خودم بگویم، صحنه‌ها خیلی متفاوت بودند. ما باید صحنه‌ای را بازی می‌کردیم که ریچر چیزی نمی‌گوید، برای همین بازی کردن در نقش او خیلی سخت بود.»

وقتی دور اول تست‌ بازیگری بی‌نتیجه ماند‌، یک مسئول انتخاب بازیگر جدید به پروژه معرفی شد و از نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی خواسته شد صحنه‌های جدیدی را بازی کنند. به گفته ریچسون، آن روند «بسیار رقابتی» شش یا هفت ماه طول کشید. بازیگر ۳۹ ساله آمریکایی که متولد گرند فرک در داکوتای شمالی است، یادآور می‌شود: «طولانی بود، طاقت‌فرسا بود و من سخت برای به دست آوردن نقش مبارزه کردم. قبل از تصویربرداری تمام ۲۴ کتاب چایلد را خواندم و با هر ورق، بیشتر شیفته‌ می‌شدم.»

ریچسون تجربه‌ بازی در این سریال را – که فصل اول آن اقتباس از «طبقه کشتار» اولین کتاب «ریچر» چایلد است – «بسیار مشارکتی» توصیف می‌کند و می‌گوید: «من و تهیه‌کنندگان ساعت‌ها درمورد صحنه‌ها، گفتن داستان‌هایی درباره زندگی خودم و درمجموع آشنایی با حساسیت‌ها و سلیقه‌های هم صحبت می‌کردیم.»

  آلن ریچسون و ویلا فیتزجرالد در سریال ریچر
آلن ریچسون و ویلا فیتزجرالد

گذشته از این، ریچسون شباهت‌هایی بین زندگی خودش و ریچر پیدا کرد، به‌ویژه جایی در فصل اول سریال که داستان با فلاش‌بک به دوران کودکی ریچر در یک پایگاه نظامی بازمی‌گردد. ریچسون می‌گوید: «من در ارتش بزرگ شدم، پدر و مادرم نظامی بودند. این زندگی به‌نوعی مقدس است و من برای کسانی که خود را وقف این کار کرده‌اند و در پایگاه‌های نظامی بزرگ می‌شوند و دائم در حال جابجایی هستند، احترام زیادی قائل هستم. به وقتی گذشته نگاه می‌کنم برای من حسی نوستالژیک دارد؛ بنابراین فکر می‌کنم از خیلی جهات بین من و ریچر نوعی پیوند احساسی وجود دارد.»

ریچسون می‌گوید موفقیت سریال هشت اپیزودی که فوریه ۲۰۲۲ پخش شد، گواهی بر «درخشش دور از خودخواهی» تهیه‌کنندگان و نیک سانتورا، سازنده سریال است. او می‌گوید: «این آدم‌ها می‌خواستند نظر همه را بشنوند و با همه مشورت کنند. فکر می‌کنم و امیدوارم طرفداران از دیدن یک ریچر معتبر لذت ببرند، چون همه برای رسیدن به این هدف، سخت تلاش کردند.»

به خاطر واکنش برخی طرفداران کتاب‌ها پس از انتخاب تام کروز برای نقش ریچر در دو فیلم بلند سینمایی قبلی («جک ریچر» در ۲۰۱۲ و «جک ریچر: هرگز برنگرد» در ۲۰۱۶)، رسیدن به یک «ریچر معتبر» برای تهیه‌کنندگان سریال، اولویت اول بود. ریچر در کتاب‌ها یک انسان قوی و هولناک توصیف می‌شود و بعضی از طرفداران سرسخت او احساس ‌کردند کروز با ۱۷۴ سانتیمتر قد انتظارات را برآورده نمی‌کند، اما ریچسون نظری درمورد این مسئله نداشت، چون اصلاً آن فیلم‌ها را ندیده است.

 آلن ریچسون در سریال ریچر

او توضیح می‌دهد: «آن‌ فیلم‌ها را ندیده بودم و وقتی وارد این سریال شدم تصمیم گرفتم ریسک نکنم و نبینم که تام چطور به نقش ریچر نزدیک شد؛ کاری ساده برای او بود چون تام یک افسانه است و من با دیدن فیلم‌های او بزرگ شدم. من به کار او احترام می‌گذارم و فکر می‌کنم اگر بازی تام در آن فیلم‌ها را می‌دیدم، این که سعی کنم چیزی از او را بدزدم، اجتناب‌ناپذیر بود چون او خیلی خوب است.»

ریچسون با ۱۹۱ سانتیمتر قد، ازنظر فیزیکی به جک ریچر کتاب‌ها بسیار نزدیک‌تر است – همین‌طور به لحاظ ‌اندازه دستانش. ریچر در کتاب‌ها به این معروف است که دست‌هایی به‌اندازه یک بشقاب‌ دارد و بله، ریچسون بررسی کرد تا ببیند دست‌های خودش با آن توصیف همخوانی دارند یا نه. بازیگر اعتراف می‌کند: «بله، من دست‌هایم را با بشقاب‌های شام اندازه گرفتم. باید مطمئن می‌شدم و بله، آن‌ها همان‌طور هستند که در کتاب‌ها آمده است.»

قد و قامت ریچسون در مرکز صحنه‌های آغازین سریال جدید است که با پیاده شدن ریچر از اتوبوس در مارگریو، جورجیا شروع می‌شود. چیزی نمی‌گذرد که او به خاطر قتلی که مرتکب نشده است، دستگیر می‌شود. ریچسون در آن سکانس آغازین، شش دقیقه کامل حرف نمی‌زند و فقط از زبان بدن استفاده می‌کند تا تماشاگران بپذیرند او جک ریچر است. ریچسون درباره تجسم فیزیکی خود از شخصیت ریچر می‌گوید: «واقعاً می‌خواستم از دام تلاش برای ابراز هر نوع خباثت یا هولناک به نظر رسیدن او اجتناب کنم. ما هم‌اندازه هستیم و وقتی وارد یک اتاق می‌شوم هرگز نمی‌ترسم. این نوعی اعتمادبه‌نفس است که وقتی معمولاً بزرگ‌ترین آدم در یک فضا هستید، به دست می‌آورید. برای این کار نیازی نیست هولناک رفتار کنید.»

 آلن ریچسون در سریال ریچر

بااین‌حال، سریال به‌طور مکرر از نماهای نزدیک برای تأکید بر قد و قامت باابهت ریچر استفاده می‌کند. ریچسون توضیح می‌دهد توماس وینسنت کارگردان اپیزود افتتاحیه چیزی را ابداع کرد که به «نمای ریچر» معروف شد. «او دوربین را با یک لنز که معمولاً از آن برای گرفتن نمای واید از چیزی استفاده می‌کنید، در چند اینچی صورت من قرار می‌داد.» ریچسون اذعان می‌کند درحالی‌که دوربین تنها چیزی بود که او می‌دید، تلاش می‌کرد مستقیماً به آن نگاه نکند. «من می‌گفتم، “توماس، من این‌طوری نمی‌توانم کار کنم”، او در پاسخ فقط به اطراف اتاق نگاه می‌کرد و من می‌گفتم، “از کل اتاق فقط این لنز را می‌بینم. نمی‌توانم جای دیگری را نگاه کنم.”» درنهایت، او با روال کار کنار آمد و حالا اعتراف می‌کند که نتیجه نهایی به شکلی باورنکردنی به تماشاگر اجازه می‌دهد ابعاد ریچر را حس کند.

در فصل اول سریال، ریچر که پس از سال‌ها خدمت از ارتش خارج شده است تا زندگی جدیدی در پیش بگیرد، در کنار کارآگاه اسکار فینلی (مالکوم گودوین) و راسکو کانکلین (ویلا فیتزجرالد)، افسر پلیس درمورد یک سری قتل در مارگریو تحقیق می‌کند، اما درحالی‌که دوستان جدید او خود را مقید به رعایت قوانین و مقررات می‌دانند، ریچر ترجیح می‌دهد عدالت را به شیوه خود اجرا ‌کند. ریچسون درباره دستور کاری اصلی ریچر می‌گوید: «ما در دل این داستان کسی را داریم که به حافظت از افراد بی‌گناه و اجرای عدالت اهمیت می‌دهد، درست مثل همه ما. منظورم این است، ما فقط می‌خواهیم در یک جهان عادلانه زندگی کنیم.»

ویلا فیتزجرالد در سریال ریچر

تنومندی ریچر در سکانس‌های مبارزه سریال که پرهیجان و هم‌زمان کوتاه و مختصر هستند، آشکار می‌شود. ریچسون با اشاره به‌سرعت صحنه‌های مبارزه می‌گوید: «مثل ضربه ناگهانی با یک تبر است. ریچر یک مبارز بی‌رحم است. همه‌چیز در یک ثانیه تمام می‌شود و مبارزه با این شیوه دشوار است.» ریچسون که به‌واسطه کار در فیلم‌های «تایتان‌ها» و «لاک‌پشت‌های نینجا جهش‌یافته نوجوان» با سکانس‌های بدلکاری ناآشنا نیست، می‌گوید برای رسیدن به «دقت یک جراح» ریچر باید از سبک مبارزه‌ خود ساختارشکنی می‌کرد. او اضافه می‌کند: «فکر می‌کنم سکانس‌های مبارزه تا حد خیلی زیادی به توصیفات کتاب‌ها نزدیک است و امیدوارم مردم از آن‌ لذت ببرند.»

ریچسون برای وفادار ماندن به کتاب‌ها یک منبع ارزشمند در اختیار داشت: چایلد، خودش یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی «ریچر» است. وقتی از ریچسون درمورد رابطه‌اش با نویسنده سؤال می‌کنیم، چهره‌اش برق می‌زند. «فقط یک لحظه تصور کنید تمام کتاب‌های یک نویسنده را خوانده‌اید، عاشق نوشته‌های او شده‌اید، زنده شدن ذهن او را در صفحه‌های کتاب می‌بینید، قرار است بخشی از تخیل او را که بیش از دو دهه صرف تجسم و خلق آن شده است زنده کنید؛ و حالا این آدم را از نزدیک سر صحنه تصویربرداری می‌بینید.» ریچسون اضافه می‌کند فهرستی از سؤال‌های مختلف داشت که از نویسنده بپرسد، از «من به‌اندازه کافی قدبلند هستم؟» تا «من به‌اندازه کافی ریچر هستم؟» اما قبل از طرح کردن آن‌ها در مقابل خالق جک ریچر یک بار دیگر زبانش بند آمد.

سریال ریچر

بازیگر ادامه می‌دهد: «اما او بسیار بامحبت، متواضع‌ و مهربان‌ بود و ما خیلی زود با هم گرم گرفتیم. او یک مرد فوق‌العاده جالب است. هر کسی که روزی یکی از کتاب‌های چایلد بخواند، صحبت کردن با او برایش جالب خواهد بود. او از همه‌چیز کمی می‌داند و این را در کتاب‌هایش می‌بینید. فکر می‌کنم این یکی از دلایلی است که ما از کتاب‌های او خیلی لذت می‌بریم. آن‌ها ما را کنجکاو می‌کنند.» بااین‌حال، ریچسون اعتراف می‌کند او و چایلد درواقع خیلی درباره جک ریچر صحبت نکردند. «ما زیاد درمورد نقش یا شخصیت کتاب‌ها حرف نزدیم. من یک میلیون سؤال از او داشتم، این که چه جور آدمی است، به چه چیزی علاقه دارد و روز خود را چطور می‌گذراند و او آن‌قدر مهربان بود که جواب این سؤال‌ها را می‌داد.»

در شرایطی ‌که حالا پرایم ویدیو به دنبال گسترش رزومه خود فراتر از سریال موفق «جک رایان» با بازی جان کرازینسکی، همین‌طور سریال پربیننده «چرخ زمان» است، تردیدی نبود «ریچر» به فصل‌های بیشتری می‌رسد. فصل دوم از قبل سفارش داده شده است و از روی کتاب «بدشانسی و دردسر» ساخته می‌شود.

آلن ریچسون و ویلا فیتزجرالد در سریال ریچر

وقتی از ریچسون سؤال می‌شود دوست داشت کدام کتاب برای فصل دوم اقتباس شود، متواضعانه پاسخ می‌دهد: «من فهرست کتاب‌هایی را دارم که می‌خواهم ساخته شوند. خیلی باید خوش‌شانس باشم، اما فکر نمی‌کنم آن‌ها نظر من را درمورد کتاب‌های محبوبم بخواهند. یکی از آن‌ها “در حال تلاش بمیر”، کتاب دوم مجموعه است. دوست دارم در مقطعی آن را کار کنم.»

اگر سریال «ریچر» حتی نصف محبوبیت کتاب‌ها را پیدا کند، ممکن است ریچسون روزی به آرزوی خود برسد.

منبع: د رپ (آدام چیتوود)

تماشای سریال ریچر در نماوا