مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

آماندا سایفرد با ورود به زندگی شخصیت‌های واقعی، بیگانه نیست. او پیش‌ازاین، نقش لیندا لاولیس، بازیگر فیلم‌های پورنو در دهه ۱۹۷۰ («لاولیس» – ۲۰۱۳) و همچنین ماریون دیویس، یکی از اولین ستاره‌های فیلم‌های کلاسیک، (فیلم منک به کارگردانی دیوید فینچر – ۲۰۲۰) را به تصویر کشید. حالا او در سریال کوتاه ترک تحصیل (The Dropout) که از سوم مارس تا هفتم آوریل ۲۰۲۲ از هولو پخش شد، نقش الیزابت هولمز، کارآفرین حوزه فناوری را بازی کرده است.

هولمز که اخیراً به خاطر کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران، در چهار مورد از اتهامات خود مجرم شناخته شد، به همراه ترانوس، شرکت ارائه خدمات آزمایشگاهی خود که ادعا می‌کرد می‌تواند بدون استفاده از سرنگ، خون بیماران را بگیرد، یکی از چهره‌های محبوب سیلیکون ولی بود. سریال ترک تحصیل با الهام از یک پادکست به همین نام، ظهور و سقوط هولمز را به تصویر می‌کشد.

 آماندا سایفرد و ناوین اندروز در سریال ترک تحصیل
آماندا سایفرد و ناوین اندروز

برای سایفرد، ماهیت دراماتیزه کردن شخصیت‌هایی مانند هولمز، تقریباً شبیه تماشای فیلم تایتانیک است. او می‌گوید: «شما را نمی‌دانم، اما من هنوز به شکلی عجیب امیدوارم که غرق نشود.» سریال ترک تحصیل که الیزابت مری‌ودر («دختر جدید») خالق و نویسنده آن است، تلاش می‌کند به قلب چیزی که هولمز را واداشت برای موفقیت بجنگد و شکست بعدی او دست پیدا کند.

بخشی از جذابیت داستان برای سایفرد، نوع تفسیر مری‌ودر از روند ناشناخته هولمز بود. ازآنجایی‌که سایفرد به دلیل مسائل حقوقیِ در جریانِ بنیان‌گذار شرکت بیوتکنولوژی ترانوس، امکان دیدار مستقیم با هولمز را نداشت، به متن مری‌ودر و آگاهی از این که یک تفسیر احتمالی از شخصیت هولمز است، اعتماد کرد. نتیجه نهایی این است که کار بازیگر نامزد اسکار در این سریال با استقبال فراوان روبرو شده است.

می‌خواهم کمی بیشتر گم شوم!

بازیگر ۳۶ ساله متولد آلن‌تاون، پنسیلوانیا، می‌گوید: «در مقطعی این حس را داشتم که کارم با این شخصیت تمام شده است. پس از پایان تصویربرداری، لحظه‌ای بود که به خودم ‌گفتم “بله، خوب بود. کار من تمام شد.” و بعد که درگیر نشست‌های مطبوعاتی سریال شدیم، دوباره برگشت و بعد که هولمز درست بعد از سال نو در دادگاه محکوم شد، دوباره توجهم به این نقش جلب شد، البته به این دلیل که ربکا (جارویس، خبرنگار، تهیه‌کننده اجرایی و مجری پادکست “ترک تحصیل”) و تیلور (دان، تهیه‌کننده و همکار نویسنده پادکست) هم‌زمان با اعلام اخبار به من پیامک می‌دادند و من را در جریان می‌گذاشتند.»

سریال ترک تحصیل

سایفرد توضیح می‌دهد: «فکر می‌کنم این توجه فقط به دلیل اهدافی باشد که ما از طریق داستان دنبال می‌کردیم. من تمام تلاشم را کردم و اوقات واقعاً شگفت‌انگیزی را گذراندم و نیاز به استراحت داشتم. اغلب به آن فکر می‌کنم، مثلاً “تو چه می‌دانستی؟ الیزابت حالا چه چیزی را ابداع می‌کند؟ به چه چیزی فکر می‌کند؟”»

ناوین اندروز، همبازی سایفرد و بازیگر نقش سانی بالوانی، معشوق دیرین هولمز و متهم به توطئه‌ که در حال حاضر محاکمه خودش در جریان است – اعتراف می‌کند او نیز نمی‌تواند داستان را فراموش کند. او می‌گوید: «نمی‌توانم انکار کنم وقتی در قالب این شخصیت‌ها فرومی‌روید، ازنظر احساسی با آن‌ها درگیر می‌شوید. حس می‌کنم ازلحاظ احساسی درگیر هستم و بنابراین بله، اتفاقات را دنبال می‌کنم. دست خودم نیست.»

اما مری‌ودر می‌گوید که توانسته است جلوی علاقه خود به ماجرا را بگیرد. «کار من با داستان تمام شده‌ است! البته که علاقه‌مندم ببینم چه اتفاقی می‌افتد و مطمئن هستم خیلی از کسانی که می‌شناسم هر اتفاق جدید را برای من پیامک می‌کنند، اما من سه سال را صرف این سریال کردم و حالا واقعاً احساس می‌کنم باید به راه خود ادامه دهم.» او با کنایه می‌گوید: «به‌زودی دکترای شیمی می‌گیرم.»

مری‌ودر می‌گوید با وجود برخی نگرانی‌ها، از تولید پروژه خوشحال است. «قطعاً لحظاتی بود از این که خود سریال به نسخه من از هولمز تبدیل شود و درست از کار درنیاید، وحشت داشتم. امیدوار بودم سریال به هنر تقلید از زندگی تبدیل نشود… امیدوار بودم که بتوانم به‌نوعی شخصیت‌هایی خوب پیدا کنم، نه این که به یک ژانر وابسته بمانم.»

سایفرد می‌گوید مطمئن است پس از یک نقش‌آفرینی کاملاً تحول‌آفرین، مسیر خلاقانه‌ روبه‌جلو خود را پیدا کرده است. «فکر می‌کنم با توجه به لذتی که از بازی در نقش هولمز بردم، یک بازیگر نقش شخصیت‌های نامتعارف هستم. خدای من، فقط می‌خواهم کمی بیشتر گم شوم!»

سریال ترک تحصیل

سایفرد همچنان هولمز را یک معما می‌داند. «اصلاً نمی‌دانم او کیست. هنوز تلاش می‌کنم بفهمم چه چیزی باعث می‌شود او چنین رفتاری داشته باشد. انسانی کردن او واقعاً سخت بود، همین‌طور پایبند ماندن به حقایق و این که مطمئن شویم وقتی او را ترک می‌کنیم، چهره‌ای معمایی باقی بماند.»

از سوی دیگر، به گفته مری‌ودر، داستان هولمز به‌قدری پیچیده بود که سازندگان سریال ترک تحصیل مجبور شدند کارایی آن را بالا ببرند. به‌عنوان مثال، هولمز دو نمونه اولیه آزمایش خون را امتحان کرد که هیچ‌کدام موفق نبودند.

مری‌ودر می‌گوید: «ما عملاً یک نمونه اولیه را کنار گذاشتیم، چون درست از کار درنمی‌آمد. یادم می‌آید در اتاق نویسندگان در مقاطعی می‌گفتیم “هنوز کار نمی‌کند. با این وضعیت چگونه می‌خواهیم سراغ اپیزود بعدی برویم؟ کار نمی‌کند.” واقعاً تلاش می‌کردیم بفهمیم داستان احساسی در آن لحظه چگونه بود. من هر چیز دیگری را که به آن هدف کمک نمی‌کرد، حذف کردم.»

آنچه عوامل تولید سریال را شوکه کرد

تغییر لباس‌های شخصیت هولمز در اپیزود سوم و تبدیل پیراهن‌هایِ با یقه دکمه‌دارِ شلخته و شلوارهای گشاد به یک لباس کاملاً مشکی شیک‌تر، موردی بود که به گفته سایفرد عوامل تولید سریال را شوکه کرد. «چیزی که از حضور سر صحنه به یاد می‌آورم، واکنش دیگران بود، وقتی من را اولین بار با ظاهر جدید الیزابت – پلیور یقه‌اسکی، لب قرمز و موهای ازپشت‌بسته – دیدند. باعث شد همه سرها به سمت من برگردد.»

سریال ترک تحصیل

این تغییر برای سایفرد نیز هیجان‌انگیز بود. «باورنکردنی بود، چون ما به آن لایه‌ها نیاز داشتیم. اگر نقش کسی را بازی می‌کنید که یک شخصیت واقعی است، هر چه از خودتان دورتر شوید، بیشتر در قالب او فرومی‌روید.»

سریال ترک تحصیل این موضوع را بررسی می‌کند که صدای خاص هولمز و علاقه زیاد او به پلیورهای یقه‌اسکی مشکی، چیزی بیش از موارد عجیب و غریب است؛ گواه این است که او چگونه تصویر و حضور خود را برای دیده شدن (و مورد احترام بودن) به‌عنوان یک مدیرعامل جوان، دست‌کاری کرد، به‌خصوص در شرایطی که اکثر هم‌سن و سال‌ها و مشاوران او، مرد بودند.

سایفرد می‌گوید: «او باید جدی گرفته می‌شد و همه می‌دانند در دنیای مردانه، آن‌ها به‌طور طبیعی به شیوه‌های مختلف فرمان می‌دهند، به همین دلیل است که ما زنان این صداهای بم‌تر یا بلندتر را به کار می‌گیریم تا شنیده شویم؛ تا دیده شویم، درک شویم، حسرت ما را بخورند. شما یاد می‌گیرید برای سرعت گرفتن، کارهای خاصی انجام دهید.»

سریال ترک تحصیل

او اضافه می‌کند: «و الیزابت این زن ریزه اندام، در عین حال بسیار باهوش و بسیار کاریزماتیک بود و می‌‌دانست بین این آدم‌ها در این دنیا چطور راه خود را باز کند، چون تحقیق کرده بود. او کل دوران نوجوانی خود درمورد استیو جابز تحقیق کرده بود… شکل حرف زدن جابز را، ریتم او. ریتم حرف زدن الیزابت خیلی شبیه سخنرانان عمومی است. او گاهی اوقات خیلی شبیه اوباما است؛ و این تصادفی نیست.»

پلیور یقه‌اسکی مشکی، کت بلیزر، شلوار و مد مول گوجه‌ایِ نامرتب هولمز به یک لباس فرم تبدیل شد – چیزی که او می‌توانست به‌راحتی بپوشد و جدی به نظر برسد و متفاوت از دیگران جلوه کند، بدون این که نگران باشد هر روز باید چه لباسی به تن کند. سایفرد می‌گوید: «و همه این‌ها برای نمایش این حضور مقتدر بود، نمایش این قدرت که برای من قابل درک است. من کاملاً آن را درک می‌کنم.»

سریال ترک تحصیل

هولمز که نماد هشتگ GirlBoss اوایل دهه ۲۰۱۰ بود، از این قدرت و با فناوری ناموفق آزمایش خون ترانوس برای شیره مالیدن سر سیلیکون ولی، صنعت بهداشت و درمان و شهروندان عادی استفاده کرد.

بااین‌حال، زنان شاغل می‌توانند این را هم درک کنند که برای جدی گرفته شدن در محیط کار چقدر تحت فشار هستند. سایفرد می‌گوید مری‌ودر نیز آن را احساس کرده است. «او داستان‌های زیادی با این موضوع دارد و سعی می‌کند احساس کند در محیط جا افتاده است؛ او می‌کوشد توجه خیلی از مردم را جلب کند و رئیس باشد.»

منبع: ایندی‌وایر، ورایتی، ددلاین، ال

تماشای آنلاین سریال ترک تحصیل در نماوا