مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

هارلان کوبن و نتفلیکس به یک زوج پویا در دنیای تلویزیون تبدیل شده‌اند. نویسنده ۶۰ ساله آمریکایی که کتاب‌های پرفروشی در کارنامه دارد و سرویس استریم قراردادی پنج ساله دارند. نتفلیکس پیش‌ازاین دو سریال امن (۲۰۱۸) و «غریبه» (۲۰۲۰) را بر مبنای نوشته‌های کوبن کار کرد و سال گذشته مینی سریال نزدیک بمان (Stay Close) را بر اساس کتاب او به همین نام تولید کرد و ۳۱ دسامبر نمایش داد.

این درام جنایی هشت اپیزودی یک سریال بسیار پرهیجان و هولناک است و نشان می‌دهد افراد نزدیک ما چگونه می‌توانند اسرار تاریک را پنهان کنند و گذشته ما چگونه می‌تواند ناگهان آشکار شود.

دنیل اوهارا که بیش از این اپیزودهایی از دو سریال‌ «امن» و «غریبه» را کارگردانی کرد، پنج اپیزود «نزدیک بمان» را کارگردانی کرد و لیندی هیمن کارگردان سه اپیزود دیگر است. کوبن همچنین همراه نیکولا شیندلر (که در سریال‌هایی مانند «دره شاد» و «گناه است» کار کرد) یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی «نزدیک بمان» بود، درحالی‌که دنی براکلهرست یکی از سازندگان سریال «Brassic»، سرپرست تیم نویسندگان «نزدیک بمان» بود.

در اینجا، اوهارا کارگردان و تعدادی از ستاره‌های سریال درباره موضوعات، شخصیت‌هایشان و جذابیت داستان‌های کوبن صحبت می‌کنند.

پس‌زمینه مهم

سریال روی چهار نفر تمرکز دارد – مگان پیرس شو (کوش جامبو) یک مادر شاغل با سه فرزند، ری لوین (ریچارد آرمیتج) یک عکاس خبریِ زمانی بسیار امیدبخش که حالا درگیر کار بی‌حاصل دامن زدن به آرزوهای بچه‌های پولدار شیفته شهرت شده است، کارآگاه مایکل بروم (جیمز نسبیت) که متوجه می‌شویم قادر نیست به‌راحتی یک پرونده قتل را رها کند و لورین گریگز (سارا پریش) دوست قدیمی مگان که ناگهان ظاهر می‌شود. هر کدام این آدم‌ها رازهای تاریکی را پنهان می‌کنند که حتی نزدیکانشان هم هرگز فکرش را نمی‌کنند. وقتی گذشته برمی‌گردد تا آن‌ها را تسخیر کند، برایشان چاره‌ای نمی‌ماند جز این که از اسرار تهدیدکننده زندگی خود و اطرافیانشان بگریزند.

کوش جامبو در سریال نزدیک بمان
کوش جامبو

دراین‌بین، شخصیت‌های زیادی دیگری نیز در داستان حضور دارند، ازجمله کارآگاه ارین کارترایت (جو جوینر) همکار نزدیک بروم. به‌زودی معلوم می‌شود این دو قبلاً ازدواج کرده‌ بودند و پس از این که به توافق رسیدند چیزهای متفاوتی می‌خواهند طلاق گرفتند. بعد ارین دوباره ازدواج کرد و حالا یک بچه کوچک دارد. بروم و ارین حالا در حال تحقیق درمورد ناپدید شدن یک مرد جوان هستند – پرونده‌ای که بروم متقاعد شده به مردی که ۱۷ سال پیش مفقود شد مرتبط است.

مواد تشکیل‌دهنده همیشگی

صحنه‌های ترسناک در جنگل و متن پرپیچ و خم دو عنصری هستند که از یک داستان کوبن انتظار دارید؛ و بعد شخصیت‌های مسحورکننده. به‌عنوان مثال وقتی اولین بار مگان را می‌بینیم به نظر می‌رسد یک زندگی عالی‌ دارد؛ خانه‌ای زیبا در حومه شهر، سه فرزند و در تدارک ازدواج با دیو، شریک زندگی خود، اما او در جوانی به‌عنوان یک رقصنده در یک کلوپ شبانه کار می‌کرد و به لطف حرکت بین گذشته و حال متوجه می‌شویم مجموعه‌ای از وقایع منجر به فرار مرموز مگان شد و او چاره‌ای نداشت جز این که با هویت جدید زندگی تازه‌ای در پیش بگیرد.

جامبو ۳۶ ساله متولد لندن است با سریال‌های آمریکایی «همسر خوب» و «کشمکش خوب» شناخته می‌شود. او می‌گوید: «همه عاشق یک فلاش‌بک هستند. در کتاب، شما از این که شخصیت‌ها کجا هستند و چه اتفاقی افتاد، تصور خود را دارید؛ بازسازی اتفاقات در ذهن خود بسیار سرگرم‌کننده است. خیلی از کتاب‌های هارلان از یک فرمول پیروی می‌کنند… و بااین‌حال، او همچنان هر بار شما را فریب می‌دهد، چون چیزی که هارلان واقعاً در آن مهارت دارد این است که ما را در مسیرهای مختلف هدایت کند.»

نسبیت ستاره اهل ایرلندی شمالی که اوایل سال گذشته نقش اصلی سریال جنایی «Bloodlands» را بازی کرد، اشاره می‌کند: «اخیراً به نظر می‌رسد تنها کاری که می‌کنم بازی در نقش یک پلیس است!» اما نکته‌ای که بازیگر ۵۷ ساله در مورد شخصیت بروم دوست داشت، خوش‌بینی او بود. «فکر کردم، “کسی هست که به‌نوعی یکی از آدم‌های خوب داستان است، اما در عین حال در زندگی و ذهن خود با یک روند درونی پیچیده روبروست.” و من این ایده را دوست داشتم.»

نسبیت ادامه می‌دهد: «بروم کسی است که می‌خواهد خوبی‌های آدم‌ها را ببیند، به کارش خیلی باور دارد، کسی که به‌وضوح شکست‌هایی داشته است، نقص‌هایی دارد، غصه داشت و دلش شکست، اما همچنین فکر می‌کنم او کسی است که وقتی هر روز صبح خورشید طلوع می‌کند، فکر می‌کند باید به خودش بیاید.»

نسبیت درباره ارتباط بروم با ارین همسر سابقش که همچنان همکار نزدیک اوست، می‌گوید: «نکته عالی درمورد این دو شخصیت این است که بروم از خیلی جهات واقعاً برای ارین نقش یک ترازو را دارد – و از زمانی که از هم جدا شده‌اند، ارتباط آن‌ها بهتر شده است، اگرچه فکر می‌کنم گاهی اوقات می‌توانید کمی پشیمانی را در هر دو ببینید.»

سریال نزدیک بمان

آرمیتج اهل لسترشایر است. او در سریال «غریبه» نیز بازی کرد و در نقش آدام پرایس، وکیل و مردی اهل خانه و خانواده و شخصیت اصلی داستان ظاهر شد. آرمیتج می‌گوید: «چشم‌انداز بازگشت دوباره برای همکاری با این افراد باعث شد دوره قرنطینه را به‌خوبی رد کنم، چون فکر کردم “چیزی در افق هست” و می‌توانستم کتاب را مطالعه کنم و با آن‌ها آنلاین درمورد این که قرار است چه کار کنیم گپ بزنم.»

بازیگر ۵۰ ساله که در سه‌گانه «هابیت» به کارگردانی پیتر جکسون بازی کرد، ادامه می‌دهد: «یکی از چیزهایی که آن‌ها را خیلی نگران کرده بود تکرار شخصیتی بود که شباهت‌هایی به شخصیت من در سریال “غریبه” داشت. ما باید به این فکر می‌کردیم که چگونه می‌توانیم ری را خیلی متفاوت با آنچه قبلاً دیده بودیم بسازیم. البته او یک شخصیت متفاوت است، اما نیاز داشت ظاهر و حس متفاوتی داشته باشد و مسیری متفاوت را برود.»

آرمیتج درمورد جذابیت پروژه «نزدیک بمان» می‌گوید: «نوشته‌های هارلان به‌خوبی به یک متن تبدیل می‌شود و خود را در اختیار یک سریال کوتاه با یک پایان قرار می‌دهد. فکر می‌کنم به هم تابیدن یک خط داستانی پیچیده کاری است که او به بهترین شکل انجام می‌دهد و این توانایی او در “نزدیک بمان” واقعاً خوب جواب داده است.»

 جیمز نسبیت و جو جوینر در سریال نزدیک بمان
جیمز نسبیت و جو جوینر

ازنظر جوینر ۴۴ ساله، ستاره سابق سریال «ایست‌اندرز»، رابطه بین بروم و ارین در کتاب کوبن واقعاً جالب است. «وقتی متن را خواندم پیش خودم فکر کردم خیلی مدرن است به زوجی فکر کنیم که ازدواج کرده‌اند و حالا از هم جدا شده‌اند، اما رابطه کاری خوبی دارند و این امکان‌پذیر است.»

جوینر که در اسکس به دنیا آمده است، با اشاره به نقش خود در سریال کمدی «شکسپیر و هاتاوی: کارآگاه‌های خصوصی» تولید بی‌بی‌سی که از ۲۰۱۸ تاکنون پخش می‌شود، ادامه می‌دهد: «من در بقیه سال نقش کارآگاهی را بازی می‌کردم که کاملاً پف‌کرده و ابله است و بعد نقش کسی را بازی ‌کردم که خیلی صریح و منطقی است و مدارک و شواهد خود را دوست دارد؛ او متوازن‌‌تر و قابل‌تر است و این کار واقعاً جذاب بود؛ و به همان اندازه، این نکته را دوست داشتم که ارین ازقضا یک مادر شاغل است.»

از سوی دیگر، به گفته جامبو، «نزدیک بمان» این مسئله را بررسی می‌کند که اگر فردی از گذشته‌ شما ظاهر شد و باعث «انفجار زندگی فعلی‌ شما» شد، چه کار باید کنید. درمورد مگان، او بازی در نقش زنی را دوست داشت که از بیرون به نظر می‌رسد همه‌چیز مربوط به او درست است، «و بااین‌حال، او از درون کمی ناراضی است، چون هیچ‌وقت مطمئن نیست در جهانی دیگر، در زمانی دیگر، با دوست‌پسری دیگر، “زندگی متفاوت خواهد بود؟ چیزی را از دست داده است؟” اما بیشتر مردم فرصت ندارند از کرم‌چاله رد شوند و به زندگی برگردند، اما مگان این کار را کرد، به همین دلیل من آن را جالب و هیجان‌انگیز دیدم.»

«نزدیک بمان» در مقطعی رتبه اول فهرست ۱۰ اثر تلویزیونی پربیننده نتفلیکس در دنیا را داشت. سریال در بیش از ۷۰ کشور در فهرست ده اثر تلویزیونی پربیننده قرار دارد و تنها پس از سه هفته از پخش، تماشاگران بیش از ۱۷۶ میلیون ساعت را صرف تماشای آن کردند.

اوهارا کارگردان «نزدیک بمان» که سابقه کارگردانی اپیزودهایی از دو سریال «Brassic» و «دکتر هو» را نیز در کارنامه دارد، استقبال مخاطبان نتفلیکس را «شگفت‌انگیز» می‌داند و می‌گوید: «این اعداد حیرت‌انگیز هستند. من کاملاً هیجان‌زده شدم، به‌خصوص پس از چالش تصویربرداری سریال در دوره همه‌گیری. سال دیوانه‌واری بود. ما تصویربرداری را فوریه ۲۰۲۱ شروع کردیم که اوج دومین قرنطینه بزرگ بود، اما بازیگران و عوامل تولید سریال ما موانع را پشت سر گذاشتند و کار حیرت‌‌انگیزی انجام دادند.»

دنیل اوهارا و کوش جامبو در سریال نزدیک بمان
دنیل اوهارا و کوش جامبو

استقبال چشمگیر از «نزدیک بمان» باعث شد خیلی از تماشاگران به سراغ پروژه‌های قبلی کوبن ازجمله «امن» و «غریبه» بروند که اوهارا اپیزودهایی از هر دوی آن‌ها را نیز کارگردانی کرد. کارگردان ایرلندی با اشاره به این که قدرت اقتباس‌ از آثار کوبن برای نتفلیکس، ثابت شده است، توضیح می‌دهد: «فکر می‌کنم این به خاطر کتاب‌های هارلان است. این قدرت واقعاً به خاطر قلاب‌های داستانی هارلان است، به‌خصوص وقتی خطوط داستانی متناوب ایجاد می‌کند. ممکن است در پایان یک فصل یک قلاب داشته باشید. بعد در فصل بعدی شاهد یک شخصیت متفاوت هستید… به نظر من “نزدیک بمان” در مقایسه با” غریبه”، داستان‌های موازی و شخصیت‌های مختلف بیشتری دارد.»

اوهارا با اشاره به همکاری کوبن و دنی براکلهرست سرپرست نویسندگان «نزدیک بمان» می‌گوید: «او و هارلان واقعاً خیلی خوب با هم کار می‌کنند چون هرچند از جهان‌های بسیار متفاوت می‌آیند، اما به لحاظ نوشتن در موقعیت‌های تاریک حساسیت مشترکی دارند. دنی همیشه کمی شوخ‌طبعی پیدا می‌کند. هارلان هم در کتاب‌هایش این کار را می‌کند. آن‌ها ازاین‌جهت ارتباط برقرار کرده‌اند و فکر می‌کنم این یک موضوع مشترک در سراسر این کار است.»

اوهارا می‌گوید تماشاگران مختلف می‌توانند برداشت متفاوت از «نزدیک بمان» داشته باشند. «اگر سریال‌های پلیسی را دوست دارید، ممکن است تصویر شما از “نزدیکی بمان” جیمی نسبیت در صحنه جرم باشد، اما اگر تمایل به تماشای سریال‌های خانوادگی دارید، تصویر شما از این سریال شاید کوش جامبو در خانه و در کنار خانواده‌اش باشد.»

اوهارا در پایان می‌گوید: «واقعاً شگفت‌انگیز است. گمان می‌کنم نتفلیکس چنین گستره‌ وسیعی دارد. همه را راضی می‌کند و بدیهی است بعضی سریال‌ها به‌طور خاص برای جمعیت خاصی از تماشاگران مناسب‌تر هستند، اما برخی برنامه‌ها تلاش می‌کنند محدوده وسیع‌تری را پوشش دهند. مثل این است که نوجوانان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایشان یک برنامه را تماشا می‌کنند.»

منبع: گلاسکو تایمز، آی‌اف‌تی‌ان

تماشای سریال نزدیک بمان در نماوا