مجله نماوا،‌ گلاره محمدی

فیلم سینمایی بیرو سومین اثر سینمایی مرتضی علی عباس میرزایی پس از دو فیلم انزوا و خون خدا در ژانر و فضایی به کلی متفاوت از فیلم‌های پیشین او، داستان زندگی علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران از دوران نوجوانی تا ورود به فوتبال حرفه‌ای و عضویت در تیم ملی فوتبال ایران و فراز و فرودهای سال‌های گمنامی تا شهرت او را روایت می‌کند.

عباس میرزایی که فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشگاه سوره است در این تجربه متفاوت به شخصیت ورزشی معاصری نزدیک شده تا از دریچه دوربین خود، روایتگر بخشی از داستان زندگی او باشد. در سینمای ایران پرداختن به سوژه‌های ورزشی به ندرت اتفاق می افتد و برای حاصل شدن نتیجه‌ای مطلوب پژوهش و تحقیق نقش بسزایی ایفا می‌کند.

فیلم بیرو

فیلم تلاش دارد با تکیه بر تحقیقات و مستندات و به دور از پیچیدگی‌ها، با الگویی ساده و صمیمانه، قصه‌ای از امید و خودباوری را روایت کرده و از این طریق پیام انگیزشی خود را نیز به مخاطب منتقل کند. شخصیت علیرضا بیرانوند، داستان‌هایی که از مصائب زندگی او روایت شده و محبوبیتی که در میان علاقه‌مندان به فوتبال دارد، می‌تواند دوستداران او و هواداران فوتبال را برای دیدن این درام ورزشی به سینما بکشاند.

حسین بیرانوند، رضا داود نژاد، سیاوش چراغی‌پور، سعید داخ و صحرا اسدالهی از جمله بازیگران این فیلم هستند و مجید برزگر که پیش‌تر به‌عنوان کارگردان و تهیه کننده مستقل شناخته شده، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است. از دیگر عوامل فیلم می‌توان به لیلا نقدی پری اشاره کرد که تجربه تازه‌ای را از طراحی صحنه و لباس در این گونه‌ی سینمایی از سرگذرانده و پیام آزادی که سازنده موسیقی متن فیلم است. آزادی در این فیلم با توجه به سیر روایی فیلم و شخصیت اصلی داستان، برای ساخت موسیقی سازهای ایرانی مانند کمانچه، سنتور و سه تار استفاده کرده است.