مجله نماوا، رضا صائمی

بسیاری از فیلم‌ها زمانی دیده می‌شوند که وارد ساحت نمایش خانگی و پلتفرم‌ها شوند، فیلم قهرمان اما از جنس این فیلم‌ها نیست. نه لزوما به این دلیل که پیش از این در سینما و روی پرده دیده شده یا مخاطب زیاد داشته، به این دلیل که از آن جنس فیلم‌هایی ست که میل و انگیزه برای تماشای دوباره و حتی چندباره آن وجود دارد.

اما فراتر از عوامل و مولفه‌های درون متنی که به جاذبه‌های خود فیلم یا دست کم اهمیت آن به دلیل گره خوردن با نام اصغر فرهادی یا نماینده سینمای ایران در اسکار، دلایل برون متنی و آنچه که می‌توان آن را جامعه شناسی فیلم و مخاطب دانست، احتمال تماشای مجدد آن را افزایش می‌دهد. حاشیه‌هایی که برای فیلم و فیلمسازش به وجود آمد و شکل‌گیری یک دو قطبی عجیب و غریب مخالف و موافق که پیرامون فیلم و کارگردانش شکل گرفت می‌تواند به انگیزه‌هایی برای تماشای مجدد آن منجر شود.

بر این اساس می‌توان حدس زد که «قهرمان» در نمایش خانگی‌اش با اقبال بالایی همراه شود و حتی بیش از اکران سینمایی مخاطب جذب کند. در واقع این اکران یک فرصت و مجال تازه برای تماشا و خوانش فیلم است به ویژه برای منتقدان تا به دور از هیاهوهای ژورنالیستی و شبکه‌های اجتماعی در کنج خلوت خانه به تماشای فیلم بنشینند و از درک یافته‌های تازه از فیلم لذت ببرند یا حتی ممکن است ضعف و کاستی‌های جدیدی از آن استخراج کنند.

امیر جدیدی و محسن تنابنده در فیلم قهرمان

نمایش «قهرمان» در سایت فیلم و اپلیکیشن نماوا در واقع فیلم را به نمای نزدیک‌تری برای مخاطب به ویژه منتقدان می‌آورد. به این معنا که آنها از این امکان برخوردارند که بر برخی پلان‌ها و سکانس‌ها مترکز شده و با ثابت نگه داشتن یا عقب و جلو کردن فیلم به درک و تحلیل بهتری از برخی موقعیت‌ها برسند. به ویژه برخی موقعیت‌ها یا دیالوگ‌هایی که از اعتبار یا چالش دراماتیکی بیشتری برخوردار است. گرچه لذت فیلم دیدن بر پرده سینما تجربه متفاوتی است، اما سینمای فرهادی به ویژه برای نقد و بررسی و درک دقیق‌تر به امکانی مثل نمایش در پلتفرم‌ها نیاز دارد تا بتوان با مکث و پاز کردن برخی صحنه‌ها درباره آنها اندیشید و به درک عمیق‌تر فیلم رسید.

از سوی دیگر به دلیل انبوه نقدهایی که بر این فیلم چه مثبت چه منفی شده حالا تماشای مجدد فیلم فرصتی است برای انطباق تصویری بین متن‌هایی منتقدان و صحنه‌ها و موقعیت‌های نقد شده است. از سوی دیگر با توجه به نزدیک شدن به مراسم اسکار، انگیزه مضاعفی هم برای تماشای فیلم یا تماشای مجدد آن وجود دارد. انگیزه‌ای که البته برای علاقه‌مندان به سینمای فرهادی و «قهرمان» بیشتر است و این اکران نه فقط یک اکران اختصاصی برای نماوا که یک اکران ویژه برای علاقه‌مندان سینمای فرهادی خواهد بود.