مجله نماوا، مهگان فرهنگ

انیمیشن بامبی

انیمیشن بامبی را می‌توان یکی از شاهکارهای والت دیزنی دانست. این فیلم در سال ۱۹۴۲ زیر نظر دیوید هند و گروهش، با الهام از کتاب «بامبی، یک زندگی در جنگل» (۱۹۲۳) نوشته فلیکس زالتن نویسنده اتریشی، ساخته شده است.

در انیمیشن بامبی تیم سازنده كمی فراتر از داستان رفته و به زندگی جنگل و حیات وحش بیشتر پرداخته‌اند. والت دیزنی همواره، به بهانه داستان‌هایی از حیوانات، همیشه به توصیف مكان‌های جغرافیایی جدید، ویژگی‌های آن، حیات وحش  و معرفی كامل آن‌ها پرداخته است و در این میان حتی به تاثیرگذاری‌های اجتماعی نیز توجه داشته است.

«بامبی» با یک نمای کلی از جنگل آغاز می‌شود، با تصاویر واقع‌بینانه و خاطره‌انگیز که ما را به کشف حیوانات جنگل رهنمون می‌کند. آن‌ها براساس مطالعه رفتارشان در طبیعت صادقانه توصیف می‌شوند.

انیمیشن بامبی

«بامبی»، پنجمین فیلم کارتونی دیزنی است و نكته‌ی مهم درباره‌ی نقاشی‌های آن، ‌استفاده از رنگ روغن به جای آبرنگ در بك‌گراندها است. به دلیل جزئیات زیاد نقاشی‌هایی که با دست کشیده شده‌اند، ساخت این فیلم حدود پنج سال طول كشید.

انیمیشن بامبی مفاهیمی چون رفاقت، زندگی، تلاش، مرگ، عشق را به سادگی نشان می‌دهد. جزییاتی كه از طبیعت و جنگل می‌دهد بسیار شاد، زیبا و درخشان است. از همه مهمتر درس‌هایی كه بامبی به مرور از طبیعت اطرافش می‌آموزد. رودررویی او با پدیده‌های جدید، از تامپر كه خرگوش كوچك است و خیلی زود تبدیل به بهترین دوست او و دیگر قهرمان فیلم می‌شود تا پروانه و گل و چیزهای دیگر.

اما در ادامه قصه بحث شكار حیوانات مطرح می‌شود كه از مهمترین موضوعات فیلم است. بامبی خیلی زود پدر و مادرش را از دست می‌دهد آن هم توسط شكارچیان گوزن. پدرش سلطان جنگل است و این نکتهی بسیار آموزنده‌ای در فیلم است چرا که این سوال را پیش می‌آورد که چرا یک گوزن باید سلطان جنگل باشد و دلیل آن نوع جغرافیایی است که در داستان فیلم است، مناطقی كه در آن شیر وجود ندارد. پس مفهوم سلطان هم می‌تواند تغییر كند .

مساله‌ی شکار و کشته شدن حیوانات و همانطور که اشاره شد بحث آشنایی با حیوانات و جغرافیا از مواردی است که در آثار والت دیزنی بارها دیده می‌شود. حضور انسان در طبیعت و آسیب‌هایی که به طبیعت زده بارها دستمایه‌ی ساخت آثار سینمایی و انیمیشن شده است. شکار حیوانات، پرندگان و آبزیان در بیشتر فیلم‌ها دیده می‌شود.

با این حال، طبیعت مکانی برای به تصویرکشیدن داستان‌هایی جذاب است .

روابط اکولوژیکی که شامل واقعیت‌های موجود از جمله کوچ، شکار، گرسنگی، تغییر فصل‌ها و رشد حیوانات است، همیشه می‌تواند در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها چالش‌برانگیز و قصه‌ساز باشد. این نوع از روابط در جنگل‌هایی که دارای پوشش خاص درختان و حیوانات مشابه انیمیشن بامبی هستند، دیده می‌شود. انیمیشن بامبی توانست تاثیراتی بر شکار گوزن‌ها بگذارد و توجه بسیاری از تشکل‌ها را به از بین بردن گوزن‌ها از سوی انسان‌ها جلب کند، ضمن اینکه کودکان را با مقوله‌ی شکار و از بین رفتن حیوانات آشنا می‌کند. بر اساس گزارش‌هایی که دیده می‌شود، تعداد گوزن‌های شکار شده در ایالات متحده در سال‌های پس از فیلم «بامبی» برای مدتی تقریباً به نصف کاهش یافت.

در سال ۲۰۱۸ یکی از احکامی که برای یک شکارچی گوزن در میزوری ِ آمریکا صادر شد، دیدنِ ماهانه‌ی انیمیشن بامبی در زندانش بود .

«بامبی» علاوه بر این تاثیرگذاری در زمینه شکار و سایر موارد یاد شده، فیلمی درباره‌ی دوستی و دوست پیدا كردن است. در «بامبی» به یكی از مهمترین رفتارها که البته وجود آن در انسان ضروری است، اشاره می‌شود؛ نکاتی كه، ریشه در كودكی دارد. كودكان از همیشه در حال كشف و شهود‌اند، در ابتدا به بهانه‌ی بازی با کودکان دیگر همراه می‌شوند و هنگامی كه در فضاهای اجتماعی گسترده‌تر قرار می‌گیرند، دست به تجربه‌های ارتباطی می‌زنند.

بامبی با وجود تمام سختی‌ها و از دست دادن‌ها، با قدرت به زندگی خود ادامه می‌دهد و خود را نمی‌بازد. این می‌تواند مثالی خوب برای الگو‌گیری از این شخصیت باشد. حرکت رو به جلو در تمام مراحل زندگی به همراه تمام سختی‌ها و ناکامی‌ها درسی است که بامبی به مخاطب می‌دهد.

زمانی که بامبی و مادرش قصد ورود به دشت را دارند، بسیار با مراقبت و احتیاط این کار را انجام می‌دهند و این می‌تواند به کودکان نشان دهد که ورود به هرگونه اجتماع و دنیای جدید باید با احتیاط صورت بگیرد. در انیمیشن «بامبی» دشت فضای بسیار باز و بی‌مرزی است و مکان امنی در آن وجود ندارد. اینجاست که می‌توان به بهانه ی فیلم اشاراتی به خطراتی که ممکن است در کمین بچه‌ها باشد، داشت  .

یکی از قهرمان‌های دیگر فیلم تامپر است. تامپر نمونه‌ی یک دوست خوب و پرانرژی در زندگی بامبی است. تامپر به بامبی در ادامه زندگی‌اش کمک می کند، این اتفاق در انیمیشن‌های «شیرشاه»، «در جستجوی نمو» و .. نیز در شکل حضور قدرتمند دوستان دیده می‌شود.

داشتن دوست به کودکان و حتی بزرگسالان کمک می‌کند که کمتر دچار اضطراب و افسردگی شوند و سلامت روان بهتری داشته باشند. بیشتر نویسندگان موفق كتاب‌های كودكان و نوجوانان ( ادبیات كودك و نوجوان ) آگاه به كلیه‌ی مسائل روحی و ادراكی كودكان و نوجوانان هستند و در بطن داستان‌های خود، به آنچه كه به رشد شخصیتی كودكان و نوجوانان كمك می‌كند، اشاره می‌كنند.

بامبی از جمله انیمیشن‌هایی است که هیچ‌گاه برای دیدنش دیر نیست و قدیمی نمی‌شود. قصه‌ی آهوی چشم درشتی که هم در ساختار ظاهری بسیار زیبا و متفاوت دارد و هم به دلیل دقت در ساخت و داشتن داستان بسیار خوب در نهایت اثری متفاوت و ماندنی شد .

بامبی برای همه‌ی سنین فیلمی دوست‌داشتنی است، اما هرگاه با فرزندان به تماشای این فیلم نشستید، متناسب با سن‌شان از فیلم با آن‌ها گفت‌وگو کنید. خیلی زود مثال‌هایی در زندگی واقعی در اطراف خود و کودکان و قصه‌ی فیلم خواهید یافت.

تماشای انیمیشن بامبی در نماوا