مجله نماوا، رضا صائمی

در جامعه امروز ایران به ویژه طبقه متوسط شهری، زندگی با حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه زیاد شده است. حیواناتی که رمز و رازها و قصه و غصه‌های ویژه خودشان را دارند و روابط عاطفی آنها با آدم‌ها و صاحبان‌شان حتی به مهارت‌های آموزشی نیاز دارد.

مستند «عشق به بچه گربه‌ها» برای این طیف از مخاطبان هم جذاب است هم آموزشی. گرچه جذابیت این مستند حتی آنهایی که از گربه بدشان می‌آید را هم مجذوب می‌کند؛ اما قصه گربه‌ها در اینجا یک قهرمان دارد. یک گربه سوپراستار و سلبریتی به نام «اباتوتو» که مشهورترین گربۀ هلند است که هم مدل است هم بازیگر سینما و تئاتر که در فیلم و تئاترهای زیادی نقش‌آفرینی کرده و حالا از گربه‌های دیگر می‌خواهد تا ویدئوهای خودشان را برای او بفرستند تا استعدادهایشان را ‌پیدا کند. او اولین گربه‌ای است در جهان که برای فعالیت‌های هنری‌اش جایزه هم گرفته و حتی لقب «جرج کلونی دنیای گربه‌ها» را به او داده‌اند! حالا این گربه به این فکر افتاده که موسسه بازیگری خودش را راه بیندازد تا بقیۀ گربه‌ها هم شانسی برای دیده شدن پیدا کنند.

مستند ضمن روایت این گربه استثنایی به نوعی وارد جهان گربه‌ها به ویژه گربه‌های خانگی می شود و شیوه آموزش و مهارت‌آموزی، تربیت شرطی‌شده و روانشناسی همزیستی با این حیوان خانگی را به تصویر می‌کشد. در واقع از طریق ویدئوهایی گوناگون که از گربه‌های باهوش می‌بینیم که صاحبان آنها فرستاده‌اند، هم با تنوع ژنتیکی و تربیتی آنها آشنا می‌شویم و هم با خصلت‌های مشترکی که در جهان گربه‌سان‌ها وجود دارد. ضمن این‌که می‌توان این ویدئوها را به موضوعات مختلف تقسیم کرد؛ مثلا رابطه گربه‌ها و سگ‌های خانگی یا رابطه گربه‌ها با موسیقی، با وسایل بازی، با غذاها و با اشیایی که پیرامون زیست خانگی آنها وجود دارد. در این میان البته راوی اصلی قصه همان گربه سوپراستار و ستاره است. همان «اباتوتو» که فیزیک و شمایلش به شدت جذاب و دوست‌داشتنی است و کاریزمای حیوانی خاصی دارد. گربه‌ای که مثل سلبریتی‌های مشهور وقتی در کوچه و خیابان قدم می‌زند مردم از او عکس می‌گیرند و به قول خودش درباره او در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند. با این حال مستند ساختار یک‌دست و منسجمی ندارد و کولاژی از ویدئوهای مختلف درباره انواع گربه‌های خانگی است که ما در شبکه‌های مجازی مثل یوتیوب و اینستاگرام می‌بینیم. جذابیت کارهایی که این گربه‌ها انجام می‌دهند است که مستند را به یک اثر سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند.

رفت و برگشت‌های فاصله‌دار و پراکنده بین «اباتوتو» گربه قهرمان این قصه و سایر گربه‌ها باعث می‌شود که رویکرد و روایت مستند دچار نوعی سوژه پریشی شده و انسجام و یگانگی خود را از دست بدهد. اما این ضعف از جذابیت تماشای مستند کم نمی‌کند. حتی کودکان هم می‌توانند به تماشای این مستند بنشینند و از تماشای آن لذت ببرند. به نظر می‌رسد با افزایش تعداد گربه‌های خانگی این مستند در نماوا مورد توجه بسیاری قرار گرفته و یک سرگرمی آگاهی‌بخش باشد. به ویژه گربه‌ای مثل «اباتوتو» به شدت کنجکاوی‌برانگیز بوده و نسبت به خود سمپاتی ایجاد می‌کند.

فیلم «عشق به بچه گربه‌‌ها»، فیلمی مستند، محصول سال ۲۰۲۱ کشور هلند، به کارگردانی مارک ورکرک است. نیکولت کلویور هم در فیلم «عشق به بچه گربه‌‌ها» حضور یافته ‌است. فیلم «عشق به بچه گربه‌‌ها» در نتفیلیکس تولید و پخش شده و می‌توان آن را یک مستند پژوهشی درباره گربه هم دانست. اگر علاقه‌مند به دنیای حیوانات هستید تماشای این مستند را از دست ندهید.

تماشای این مستند در نماوا