فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری»، یکی از جدیدترین آثار درام، کمدی و جنایی کمپانی فاکس سرچلایت پیکچرز (Fox Searchlight Pictures) است که توسط مارتین مک‌دونا ساخته‌شده است و بدون شک یکی از بهترین آثار سال به شمار می‌رود. فیلمی دوساعته که از فیلم‌نامه و کارگردانی تا بازیگری و حتی فیلم‌برداری، مهر و امضاء کارگردان پُر وسواسش را در خود دارد. کارگردانی که توانسته فیلم‌نامه‌ای به رشته نگارش درآورد که در آن می‌توان در یک‌لحظه احساس دوگانه‌ای از غم و شادی را به‌طور یکسان تجربه کرد.

این فیلم اولین بار در فستیوال فیلم ونیز اکران شد و اما درخشش اصلی آن چندین هفته بعد در جشنواره فیلم تورنتو اتفاق افتاد؛ در این سال‌ها این جشنواره نقشی کلیدی در تعیین برندگان اسکار و دیگر جشن‌های سینمایی داشته. فیلم منتخب چهل و دومین دوره جشنواره فیلم تورنتو با رأی تماشاگران مشخص می‌شود که امسال فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» توانست با شکست دادن ساخته‌های فیلم‌سازان بزرگ، عنوان فیلم برگزیده را به دست بیاورد. این موفقیت‌ها با هفتادوپنجمین دوره جوایز سینمایی گلدن گلوب به اوج خود رسید؛ فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» علاوه بر جایزه بهترین فیلم درام، جایزه بهترین بازیگر زن درام را نیز برد و جایزه به فرانسیس مک‌دورماند رسید. خانم مک‌دورماند در ۱۹۹۶ برای بازی در فیلم فارگو جایزه اسکار دریافت کرده بود و همچنین چهارمین ساخته این فیلم‌ساز ایرلندی-بریتانیایی مارتین مک دونا در بیست و چهارمین مراسم جایزه انجمن بازیگران فیلم (SAG(The Screen Actors Guild Awards به تقدیر از بهترین دستاوردها در اجرای بازیگران سینما و تلویزیون در سال ۲۰۱۷ می‌پرداخت؛ شگفتی دیگری را رقم زد این فیلم بالاترین جایزه این مراسم را به دست آورد؛ بهترین تیم بازیگری در یک فیلم سینمایی که معادل جایزه بهترین فیلم در جشنواره‌های دیگر است. به همچنین جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول برای فرانسیس مک‌دورمند و جایزه بهترین بازیگر مرد در نقش مکمل برای سم راکول نیز به این فیلم تعلق گرفت؛ و به‌تازگی هم با اعلام لیست نهایی اسکار ۲۰۱۸ کمدی ـ درام سیاهِ مک دونا که بیشترین جوایز گلدن گلوب را از آن خود کرد، در اسکار با ۷ نامزدی در مقام سوم قرارگرفته ازجمله نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر نقش اول زن برای فرانسیس مک دورمند.

اجازه بدین سطور فوق رو با بخشی از نقد جیمز براردینلی که به این فیلم امتیاز ۱۰ از ۱۰ (۴ از ۴) رو داده به اتمام برسونیم.

یکی از تفاوت‌های برجسته میان یک فیلم بزرگ و یک فیلم صرفاً خیلی خوب این است که یک فیلم به چه عمقی در حافظه بیننده نفوذ می‌کند. آیا بعدازاینکه یک ساعت از اتمام فیلم گذشت به آن فکر می‌کنید؟ یک روز؟ یک هفته؟ تأثیرات اولیه عموماً شاخص‌های خوبی برای آگاهی از قدرت یک فیلم هستند اما گاهی گذر زمان برای اثبات این نکته ضروری است. این مسئله در مورد «سه بیلبورد» نه‌تنها به دلیل غنی کردن و کامل کردن شخصیت‌هاست بلکه به خاطر انتخابی است که «مک‌دانا» برای آوردن این قصه به روی پرده کرده است. رویکرد او خاص و بی‌همتاست. این مسئله چندان هم ایمن نیست و نتیجه کار ممکن است با بازیگرانی نه‌چندان بزرگ و اعتمادبه‌نفسی توأم با تردید تنها تبدیل به یک شکست جالب شود؛ اما در مورد این فیلم هیچ فصلی از شکست وجود ندارد.

امروز با ما در برنامه آنکات همراه باشید تا بیشتر درباره این فیلم باهم گپ بزنیم.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید