مثل تمام کسانی که اپیزودهای اول «تور بزرگ» The Grand Tour را دیده‌اند من هم از بازگشت سه یار قدیمی به تلویزیون خوشحالم. همان‌طور که معلوم شده این برنامه کاملاً با «تخت گاز» متفاوت است؛ چه به خاطر نوعی طراحی آن یا به خاطر تهدید به اقدام قانونی توسط “بی بی سی ” به هر جهت این برنامه‌ای متفاوت است. حالا که همه ما سه مجری اصلی «تخت گاز» Top Gear را در «گرَند تور» دیده‌ایم، برای بعضی از اِلِمان‌های برنامه قدیمی دلمان تنگ می‌شود؛ به همین دلیل شانسی، هرچند کوچک، وجود دارد که برنامه «تخت گاز» راه خود را دوباره به قلب‌های ما باز کند. مردم واقعاً دوست دارند به متیو لوبلانک Matt LeBlanc (مجری سری جدید تخت گاز) این شانس را بدهند، خیلی از مخاطبان «تخت گاز» فقط از این خوشحال‌اند که کریس ایوانز Chris Evans پُر سر‌و‌صدا از این برنامه رفته است؛ حالا دلیل هرچه که می‌خواهد باشد مسائل به آرامی دارد تغییر می‌کند. دنیایی که هر دو برنامه در آن موفق باشند، دنیای به مراتب شادتری خواهد بود. بهتر است قبل پرداخت به تفاوت‌های این دو برنامه و آنچه قرار است «گرند تور» به ما ارائه کند، نگاهی به تاریخچه برنامه «تخت گاز» و مجریان محبوب و موفقش بی اندازیم.

تولید و پخش «تخت گاز» در سال ۱۹۷۷ به عنوان یک برنامه ساده اتومبیلرانی توسط یکی از شبکه‌های محلی تلویزیون “بی‌ بی‌ سی ” آغاز شد. از سال ۱۹۷۸ به تولیدات تلویزیون مرکزی بی‌بی‌سی پیوست و مجریان جدید و سرشناس‌تری به آن افزوده شدند. در سال ۱۹۸۸ با پیوستن جرمی کلارکسون Jeremy Clarkson که ستون نویس جوان یک مجله اتومبیلرانی بود، شیوه اجرا و پرداخت این برنامه جسورانه و جذاب‌تر شد و تعداد تماشاچیان آن به‌مرور از چند صد هزار به شش میلیون نفر رسید. در سال ۱۹۹۸ جرمی کلارکسون پس از چند ماجرای بحث‌برانگیز این برنامه را ترک کرد که باعث شد بینندگان آن کاهش یابد و در سال ۲۰۰۱ پس‌ازآنکه برندن کوگان مجری جدید آن به رانندگی در حال مستی متهم شد، پخش تخت گاز متوقف شد

sandwiches-in-the-sand در سال ۲۰۰۲ جرمی کلارکسون و تهیه‌کننده اندی ویلمن به “بی ‌بی‌ سی ” بازگشتند و فصل جدیدی از تولید و پخش تخت گاز شروع شد. آن‌ها به‌جای استفاده از یک استودیوی تلویزیون معمولی از محوطه یک فرودگاه قدیمی استفاده کردند. آشیانه فرودگاه به عنوان استودیو ضبط با مخاطبان ایستاده استفاده شد و باند فرودگاه به شکل پیست مسابقه درآمد. فرمت جدید برنامه شامل تغییرات عمده‌ای در سری قدیمی بود؛ زمان برنامه به یک ساعت افزایش یافت و دو مجری جدید به برنامه اضافه شد: ریچارد هموند Richard Hammond و جیسون دو  Jason Dawe، اگرچه معمولاً کلارکسون و هموند در بیشتر بخش‌ها ظاهر می‌شدند. از فصل دوم مجموعه به بعد جیمز مِی James May جایگزین جیسون دو شد. از شروع سری جدید “استیگ “ یک راننده مسابقه ناشناس با کلاه کاسکت به عنوان راننده تست معرفی شد. بخش‌های جدیدی نیز به برنامه افزوده شد از جمله: “ستاره در یک ماشین با قیمت مناسب “، “دیوارِ باحال‌ها “، “اخبار “، “دور قدرت “ و به همچنین بخش‌های مسابقات و رقابت‌ها، تخریب کردن کاروان‌ها و گاهی اوقات حضور ماشین “موریس مارینا “ که هر وقت در برنامه حضور پیدا می‌کند حتماً نابود می‌شود (معمولاً با سقوط یک پیانو بر روی سقفش). در بیستم سپتامبر ۲۰۰۶ ریچارد هموند در حین رانندگیِ یک “وَمپایِر تروبو جت “ به شدت مجروح می‌شود. “بی بی سی ” اعلام کرد که تولید مجموعه تا بهبودی کامل هموند به تعویق انداخته می‌شود. فیلم‌برداری مجموعه از پنجم اکتبر ۲۰۰۶ دوباره از سر گرفته شد و فصل نهم مجموعه در ۲۸ ژانویه ۲۰۰۷ آغاز شد و شامل صحنه‌های از تصادف هموند بود. اولین اپیزود از فصل نهم بیشتر از پربیننده‌ترین برنامه آن زمان یعنی برنامه «بیگ برادر» بیننده داشت و اپیزود پایانی آن نیز هشت میلیون بیننده داشت که این دو قسمت بالاترین رتبه بیننده را در یک دهه برای “بی بی سی ” به ارمغان آوردند. در سال ۲۰۰۸ این برنامه به چنان محبوبیتی دست‌یافته بود که لیست انتظار برای گرفتن بلیت حضور در برنامه شامل بیش از ۳۰۰۰۰۰ نام بود.

000c3786-800در اواخر سال ۲۰۰۹ فصل چهاردهم برنامه پخش شد که باعث انتقاد بعضی از مخاطبان شد؛ آنها می‌گفتند که برنامه قابل پیش‌بینی شده با اتکای بیش از اندازه به بدلکاری و طنز اجباری به هزینه از دست رفتن محتوای جدی. جانیس هادلو مسئول کنترل برنامه “بی بی سی ۲” چنین نظراتی را رد کرد؛ او گفت که هنوز از رتبه بالا و رضایت مخاطبان برنامه راضی است. با این حال در تاریخ بیست دسامبر، اندی ویلمن اعتراف کرد که سه مجری برنامه در حال حاضر “کمی بیش از حد در شخصیت‌های کارتونی تلویزیونی خود فرورفته‌اند “. او اضافه کرد: “این منصفانه است که بگوییم تخت گاز بیشتر به پایان نزدیک است تا آغاز و این کار ماست که این هواپیما را با منزلتی که هنوز دست‌نخورده است فرود آوریم. ولی از‌قضا این بدین معناست که تا به آخر کارهای جدیدی را امتحان کنیم حتی اگر خرابشان کنیم چون این یعنی که شما هرگز دست از تلاش برنداشته‌اید “. با این وجود، در اکتبر ۲۰۱۰ یک برنامه ویژه در برنامه خبری آمریکایی «شصت دقیقه» با حضور کلارکسون، هموند و مِی برگزار شد، این برنامه شانزده میلیون بیننده داشت (که بیشترین میزان بیننده را در سال ۲۰۱۰ بود)؛ این نشان از محبوبیت ادامه‌دار «تخت گاز» بود.

the-grand-tour-crew

فصل بیست و دوم که قرار بود ۱۰ قسمت داشته باشد از بیست و پنجم ژانویه ۲۰۱۵ به روی آنتن رفت، اما پخش قسمت هشتم آن به تعویق افتاد و سپس کنسل شد چون در دهم مارچ جرمی کلارکسون توسط “بی بی سی ” به حالت تعلیق درآمد. در روز چهارم مارچ ۲۰۱۵ در هتلی در یورکشایر در شمال انگلستان مشاجره‌ای بین جرمی کلارکسون و اوشن تایمون، تهیه‌کننده تخت‌گاز، آغاز شد. ظاهراً موضوع مشاجره بر سر این مسئله آغاز شد که غذای گرم برای گروه تهیه نشده بود. مشاجره منجر به حمله فیزیکی کلارکسون به اوشن تایمون شد و حملات لفظی کلارکسون که شامل تهدید به اخراج تایمون بوده، در جریان حمله فیزیکی و پس از آن ادامه داشت. جرمی کلارکسون در روزهای پس از این واقعه در چند مورد از طریق ایمیل، پیامک تلفنی و همچنین به شکل حضوری از آقای تایمون عذرخواهی کرده بود؛ اما تونی هال، مدیرکل “بی‌ بی‌ سی ” اعلام کرد که قرارداد جرمی کلارکسون، مجری اصلی برنامه «تخت‌گاز» تمدید نخواهد شد. در بیست سوم آوریل ۲۰۱۵ جیمز مِی اعلام کرد که او بدون کلارکسون به برنامه بازنخواهد گشت، در همان روز اندی ویلمن، تهیه‌کننده اجرایی برنامه نیز اعلام کرد برنامه را به خاطر اخراج کلارکسون ترک کرده است. کمی بعد از آن ریچارد هموند هم اعلام کرد که به برنامه برنمی‌گردد. “بی بی سی ” در چهارم فوریه ۲۰۱۶ اعلام کرد که بازیگر آمریکایی متیو لو بلانک (فرندز) به عنوان یکی از مجریان سری جدید برنامه به کریس ایوانز (مجری رادیو و تلویزیون بریتانیایی) می‌پیوندد. یک هفته بعد ایوانز در برنامه رادیویی خود «برکفَست شو» اظهار داشت که مجریان دیگری نیز به او، لو بلانک و استیگ می‌پیوندند. فصل بیست و سوم «تخت گاز» بازخوردهای مختلف و متفاوتی از منتقدان و بینندگان دریافت کرد. در حالی که لوبلانک، کریس هریس و روری رید به‌طوری کلی موردقبول و دوست‌داشتنی بودند و نقدهای خوبی دریافت کردند، ایوانز به شدت به خاطر پر سروصدا بودن و برقرار نکردن ارتباط با لوبلانک مورد انتقاد قرار گرفت. به همچنین کندی روند برنامه، فقدان طنز در بخش مخاطبان و بیش از حد طولانی بودن بخش “ستاره در یک ماشین رالی کراس “، مورد نقد منفی منتقدان و مخاطبان بود. در بیست و ششم سپتامبر ۲۰۱۶ “بی بی سی ” اعلام کرد با استعفای ایوانز سری جدید برنامه با لوبلانک، هریس و رید به عنوان مجریان اصلی ادامه خواهد یافت.

جرمی کلارکسون، ریچارد هموند و جیمز مِی پس از ترک “بی بی سی ” به “آمازون ” پیوستند و مجریان برنامه «گرَند تور» به تهیه‌کنندگی اندی ویلمن شدند. این مجموعه تلویزیونی بعد از جدا شدن این چهار نفر از برنامه «تخت‌گاز» شبکه “بی‌ بی‌ سی “ با توافق اولیه سی‌وشش قسمت در طول سه سال، تهیه و تولید می‌شود. اپیزودها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شدند که به صورت هفتگی در سرویس ویدئویی آمازون در انگلستان، آمریکا، آلمان، اتریش و ژاپن پخش شود. فرمتی که در ابتدا برای برنامه در نظر گرفته‌شده بود بدین گونه بود که از فیلم‌برداری لوکیشن استفاده شود و بخش استودیو وجود نداشته باشد اما بعد از اعلام نام برنامه، اعلام شد که بخش استودیو وجود خواهد داشت و در چادر عظیمی اجرا خواهد شد که هر بار در مکان متفاوتی خواهد بود. مدیرعامل آمازون جف بِزوس اظهار داشت که این کار “بسیار، بسیار، بسیار گران ” خواهد بود. مکان‌های که برنامه در آن اجراشده و خواهند شد عبارت‌اند از: کالیفرنیای جنوبی و نشویل در آمریکا، ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی، ویتبی در انگلستان، لاخ نس در اسکاتلند، روتردام در هلند، لاپلند در فندلاند، اشتوتگارت در آلمان و دبی در امارات. برنامه به همچنین دارای پیستی اختصاصی برای تست اتومبیل به نام “ابولا دروم “ است که قبلا فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی بوده و به گفته کلارکسون در اپیزود اول، نام آن از روی شکل آن‌که از بالا شبیه ساختار ویروس ابولا است گذاشته‌شده. نام بخش‌های مختلف پیست شامل “مستقیم نیست “، “خانه بانوی پیر ” و “نام شما در اینجا ” می‌شود.

maxresdefault-7 در اپیزود اول اعلام می‌شود که مسیر پیست به دلیل کشف یک بمب خنثی نشده جنگ جهانی دوم اصلاح‌شده و کمی تغییر کرده است. در برنامه «گرند تور» شوخی‌های به صورت منظم در هر اپیزود گنجانده‌شده از جمله اینکه در هر اپیزود یک دوربین متصل به دِرون (پهباد یا هواپیمای بدون سرنشین) از بین می‌رود. در قسمت اول توسط شلیک گلوله یکی از تماشاچیان و در اپیزود دوم توسط یک زرافه. یکی دیگر از شوخی‌های برنامه بخشی به نام ” له شدن مغز ستارگان “ است که در آن مهمانان مشهور قبل از اینکه بتوانند در برنامه شرکت کنند به شکل طنز‌آمیزی “کشته ” می‌شوند. این بخش از برنامه بازتاب تلاش “بی بی سی ” برای جلوگیری از شرکت و مصاحبه مهمانان مشهور در برنامه است؛ همان‌طور که یکی از بخش‌های اصلی در برنامه «تخت گاز» مربوط به شرکت افراد مشهور در آن است. «گرند تور» بالاخره در اوایل ماه نوامبر پخش شد و اپیزود اول آن موفق به دریافت ستایش جهانی مخاطبان و منتقدان تلویزیونی شد؛ و احتمالاً جای تعجب نیست که این اپیزود آغازین چنین ری ویوهای پرهیاهویی دریافت کرده؛ این‌طور آمده که اولین صحنه «گرند تور» گران‌ترین صحنه‌ای است که تاکنون در تلویزیون پخش‌شده. این صحنه ۲.۵ میلیون پوندی شامل صد و پنجاه اتومبیل، دو هزار آکروبات‌باز و شش هواپیمای جت بود. با این حال پس از اپیزود اول که پر از ماشین بود، کلارکسون، هموند و مِی تصمیم گرفتند که از ماشین و رانندگی دست بکشند و چیز متفاوتی را برای اپیزود دوم امتحان کنند. در اپیزود دوم با عنوان “عملیات تلوتلو خوردن در صحرا “ این سه نفر در نقش قهرمانان اکشن در یک اردوگاه آموزشی به سبک اس.آ.اس (سرویس هوایی ویژه بریتانیا) ظاهر می‌شوند. در طول یک ساعت برنامه انفجارهای زیادی رخ می‌دهد اما مقدار کمی از زمان برنامه به ماشین‌ها اختصاص دارد و این زیاد به ذائقه بعضی از مخاطبان و طرفداران خوش نیامده؛ اما ستارگان برنامه به‌سرعت به دفاع از پروژه جدید خود پرداختند. کلارکسون می‌گوید که این درباره ایجاد سرگرمی است. کلارکسون در گفتگویی درباره اپیزود دوم مجموعه گفت:

سلام به همه. نمایش دوم «گرند تور» بسیار کم به ماشین پرداخته است و این دوباره در ادامه مجموعه در بخش “باربادوس ” اتفاق می‌افتد. ما این کار را به هدف سرگرم کردن افراد بی‌شماری انجام داده‌ایم که می‌گویند ما برنامه شما را دوست داریم اما چرا ماشین‌ها را در برنامه آورده‌اید؟

landscape-1464020681-abair694هموند در مصاحبه‌ای با “دِیلی استار آن لاین ” گفت:

منفی‌ها همیشه بیشتر از مثبت‌ها سروصدا ایجاد می‌کنند. ما همیشه محدود و مقید به شنیدن نظرات منفی بیش از نظرات مثبت می‌شویم. نظرات منفی از سمت طرفداران دوآتشه ماشین‌ها می‌آید که متعجب‌اند که ما با ساختن یک فیلم اکشن کوچک دقیقاً چه غلطی داریم می‌کنیم. در اپیزود اول ما می‌دانستیم کسانی که ما را دوست دارند اما علاقه‌ای به ماشین ندارند به تماشای برنامه می‌نشینند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد، در اپیزود دو ما چیزی می‌خواستیم که آنها را نگه دارد. ما یک برنامه درباره اتومبیل هستیم و فکر می‌کنم که این را در اپیزود اول ثابت کردیم، آن ماشینی‌ترین برنامه‌ای بود که تاکنون ساختیم و در اپیزود سوم دوباره به آن برمی‌گردیم.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید