«احضار ۲» یا «The Conjuring ۲» به  کارگردانی جیمز وان، کارگردانِ مالزی‌الاصل‌ای که تبحر ِخاصی در ساخت فیلم‌های ترسناک دارد یکی از موفق ترین فیلم های تابستان ۲۰۱۶ بود. این کارگردان که فعالیت حرفه‌ای خود را با فیلم «اره» و یا «SAW» آغاز کرده است، امروز دیگر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های این ژانر پر طرفدار شناخته می‌شود. «احضار ۲» قسمت دوم فیلم ترسناکی است که قسمت نخست آن در سال ۲۰۱۳ بر روی پرده رفت. فیلمی که هم با استقبال تماشچیان این نوع فیلم‌ها روبه‌رو گردید و هم تا حد خیلی زیادی نظر مثبت منتقدین را با خودش همراه ساخت. فیلمی که با هزینه‌ای نزدیک بیست میلیون دلار ساخته شد و در گیشه به موفقیت فروش سی صد و هجده میلون دلاری رسید. فروش سرسام آوری که انگیزه جدی، برای ساخت قسمت دوم این سری را پس از سه سال برای دست اندرکاران این پروژه سریالی به‌وجود آورد. نویسنده نماوا به بهانه ریلیز نسخه دوبله این فیلم در نماوا، نگاهی به سابقه فیلم های ترسناک، «احضار ۱» و در نهایت «احضار ۲» کرده است.

سینمای ترسناک همیشه مخاطب خاص خود را داشته است. در میان تماشاگران پروپاقرص سینما اما عده‌ای پیدا می‌شوند که با این ژانر پرهیجان و رمزآلود ارتباط برقرار نمی‌کنند. خیال‌پردازی و فانتزی و فیکشن در ژانر هارور یا وحشت به اغراق شده ترین حالت خود می‌رسد. حجم زیاد تخیل و اغراقی که در فیلم‌های ترسناک تصویر می‌شود مانند یک شمشیر دو لبه است! می‌تواند ذهن تماشاگر را مسحور جهان خودش کند و به‌منزله دریچه باریکی باشد برای ورود به گوشه‌های تاریک و دست‌نخورده ناخودآگاه آدمی: یعنی متافیزیک ناشناخته و موجودات موهم اش که ساکن یکی از دست‌نخورده‌ترین قسمت‌های ناخود آگاهند. طرفداران ثابت فیلم‌های ترسناک در تجربه هر فیلمی، در جهان منحوس و نفرین‌شده‌ای غرق می‌شوند و وظیفه یک فیلم ترسناک خوب این ست که آن‌ها را بیشتر و بیشتر فروبکشد. فیلم ترسناک شبیه به ماشین مکنده عظیم‌الجثه، بد تراش و بی‌رحمی عمل می‌کند تا تماشاگر را بیشتر و بیشتر به سمت ترس‌ها و ناشناخته‌هایش سوق دهد شاید که گهگاه آن گوشه‌های تاریک تکانی بخورند. همچنین می‌تواند روبه‌رویی باواسطه و تعلیق آمیزی با یک عنصر ناشناخته و وحشت‌انگیز باشد که به همراهی انبوه صداهای آزاردهنده و هراس‌آور و گرافیک سیال و متوهمی که تماشاگر را به قعر تاریکی فرومی‌برد، مزین شده باشد.این میزان از پیشروی در جهان ناخودآگاه و مواجه مستقیم با ترس‌هایی که در قریب به اکثر افراد از کودکی با آن‌ها بوده است، مطمئناً برای هرکسی راحت نیست و تنها به‌منزله یک فیلم سرگرم‌کننده شبانه تلقی نمی‌شود. ممکن است یاد و حتی حس حضور آن ناشناخته، جن، شبح سرگردان یا یک طلسم تا چند روزی در خاطرشان بماند.

dark-horror-movie-monster-1920x1080

در تاریخ سینما اما همیشه فیلم‌های ترسناکی بوده‌اند که فراگیر شده و حتی تماشاگر نوع دوم را هم به سمت خود کشانده‌اند. از نوسفراتو و شمایل ترسناکش بگیرید تا جن‌گیر و وحشت درونی‌اش تا درخشش و چشمان از حدقه بیرون زده جک نیکلسون پشت در.

در سال‌های اخیر هم فیلم‌های این‌چنینی متعددی ساخته‌شده که توانسته دل مخاطب عام سینما را هم به دست بیاورد.

فیلم‌هایی مثل بابادوک که با قرار دادن سویه شر، در نهاد پاک‌ترین موجود روی زمین یعنی مادر تبدیل به یک پاندورای احساس می‌شود و یا کریمسون پیک که با کارگردانی درجه‌یک و فضاسازی رمزآلودش، جهانی افسونگر و پر از جادو پیش چشمان تماشاگرش خلق می‌کند.

Jack Nicholson peering through axed in door in lobby card for the film 'The Shining', 1980. (Photo by Warner Brothers/Getty Images)

در این میان اما کانجرینگ ١ یکسر و گردن از باقی آثار بالاتر است و طرفدارانش هم پرشمارتر. خانواده‌ای خوشبخت وارد خانه‌ای قدیمی میان جنگل می‌شوند و ماورالطبیعیه تصمیم می‌گیرد خوشبختی آنان ادامه نداشته باشد…چیزی که کانجرینگ را تبدیل به فیلمی ویژه می‌کند، زن‌وشوهری هستند که زیرزمین خانه‌شان پر از قفسه‌هایی است که انواع و اقسام عروسک‌ها و مجسمه‌ها و وسایل طلسم شده در آن نگهداری می‌شود…آن‌ها هر شب با همه این‌ها زندگی می‌کنند و نمی‌ترسند و این کانجرینگ را متفاوت و کنجکاوی برانگیز تر از آثار هم‌کیش خود می‌کند. قهرمان‌هایی که بارها شر را شکست داده‌اند و حالا نوبت به نجات خانواده مذکور رسیده است. در کنار شخصیت‌پردازی ماهرانه، فیلم کارگردانی حیرت‌انگیزی دارد. پر از تعلیق و سکانس‌های نفس‌گیر. کانجرینگ از آن خانه زیبا و رؤیایی یک ماشین مکنده بی‌رحم می‌سازد که گویی جان و توان اعضای خانواده خصوصاً مادر را ذره‌ذره می‌کشد و در خود می‌بلعد. کانجرینگ در بعضی لحظات از فرط فشار روانی که بر مخاطب وارد می‌کند، به‌سختی قابل‌تحمل و مشاهده است و ناشناخته که در اینجا ارواح سرگردان ساکنان قدیمی آن خانه هستند، بااحساس و ناخودآگاه تماشاگر بازی‌بازی می‌کنند و او را از جهان واقعیت کنده و مبهوت و مقهور فیکشن و از شدت ترس و هیجان روی صندلی میخکوب می‌کنند. ضمن اینکه از طریق قهرمان‌هایش که با همه وجودشان به مبارزه ادامه می‌دهند، میل مبهم ای را در تماشاگر بارور می‌کند تا به همراه این دو در پی نابودی شر برآید. تماشاگر کانجرینگ به‌سرعت با قهرمان‌ها همذات پنداری می‌کند و این حس سمپاتیک به‌واسطه کارگردانی و استفاده از موتیف های ژانر به اوج خود می‌رسد و احساس ترس و ناامنی وجود او را فرامی‌گیرد.

the-conjuring-hd-wallpaperپس از تجربه موفق کانجرینگ، حالا نوبت به سری دوم این مجموعه رسیده تا بار دیگر تماشاگران را چه هارور باز و چه غیره به وجد بیاورد.کانجرینگ ٢ مانند فیلم اول داستان خانه و خانواده‌ای را تعریف می‌کند که توسط ارواح تسخیر می‌شوند و زوج قهرمان بازهم راهی خانه جن‌زده می‌شوند تا نزاع میان خیر و شر آغاز شود. مهم‌ترین ویژگی کانجرینگ ٢ تمرکز اصلی‌اش بر اد و لورین است. در اینجا بیشتر از آنکه تسخیر خانه مهم باشد چگونگی مبارزه قهرمان‌ها با آن و تأثیرش بر رابطه وزندگی شخصی آن‌هاست،  فیلم همان‌قدر که هارور (ژانر ترسناک) است می‌تواند عاشقانه هم باشد.

کانجرینگ ٢ از جایی کیلومترها دورتر از خانه خانواده مظلوم و دوست‌داشتنی آغاز می‌شود. اد و لورین در خانه طلسم شده دیگری مشغول ارتباط برقرار کردن با نیروی شیطانی هستند که در جلد پسری جوان نفوذ کرده و همه اعضای خانواده خودش را کشته. لورین اما که حالا کنجکاو شده تا نیروی شیطانی را ملاقات کند به جست‌وجوی او تا زیرزمین خانه می‌رود و با نیروی شیطانی که به شکل یک راهبه ترسناک خودش را نشان می‌دهد با او درگیر می‌شود. فیلم از همان ابتدا تماشاگر را درگیر زندگی این دو می‌کند. این بار خطر خود آن‌ها را فرامی‌خواند و خانواده تبدیل به بهانه و موتور محرکی می‌شود تا داستان این دو پیش برود. در کانجرینگ ٢ اد و لورین که شیطان را از خواب بیدار کرده‌اند، باید برای نجات جان و زندگی مشترک خودشان بجنگند. در کنار این حضور دختر معصوم تسخیرشده و مادر تنها و بیچاره‌اش هم باعث می‌شود تا تماشاگر غلیان احساسی بیشتری داشته باشد و با حسی توأمان از ترس و ترحم داستان را دنبال کند و احساساتش بیشتر درگیر شوند.

the-conjuring-2-nunکارگردانی کماکان مرعوب‌کننده و پر از ظرافت‌های اجرایی ست. به‌خصوص در غافلگیر کردن‌های گاه‌وبیگاه تماشاگر، ایجاد تعلیق با استفاده از المان‌های بصری، استفاده به‌جا از موسیقی و صداگذاری پراسترس که بسیار موفق عمل می‌کند. ترکیب دو خط داستانی اصلی یعنی ظهور شیطان در زندگی شخصی قهرمانان و تسخیر خانه توسط روح سرگردان پیرمرد هم فانتزی را غنی‌تر و داستان را رمزآلودتر می‌کند. همه این ویژگی‌ها از کانجرینگ ٢ اثری تازه‌نفس و گیرا می‌سازد که تماشاگر را در جهان خودش اسیر می‌کند.کانجرینگ ٢ موهم و ترسناک است. البته! اما در مقایسه با قسمت اول فیلم ضعیف‌تری ست.  هرچند که مرعوب‌کننده است و هاله‌ای از ترس را بر مخاطب مستولی می‌کند اما نمی‌تواند مانند قسمت اول در پستوهای ذهن او رسوخ کند. ترسی که در کانجرینگ ٢ با آن مواجه هستیم بیرونی و موقتی ست و با پایان فیلم در ذهن تماشاگر هم به اتمام می‌رسد.

99974594conjuring_2-xlarge_transgsao8o78rhmzrdxtlqbjdgtt0gk_6efzt336f62ei5u

دلیل اصلی‌اش هم نشان دادن بیش‌ازحد عنصر شیطانی ست. تقابل بی‌واسطه لورین و دختربچه با شیطان که در طول فیلم چند بار اتفاق می‌افتد و اصلا نشان دادن وقت و بی‌وقت شمایل ظاهری آن به‌جای اینکه مسبب وحشت مضاعف در ذهن تماشاچی شود، قبح و ناشناختگی شر را در ذهن او از بین می‌برد انگار که مانند خود خانواده، تماشاگر از نیمه فیلم دیگر به حضور نامتوازن روح سرگردان و شیطان عادت کند. در کانجرینگ ٢ خبری از دسترسی غیرآگاهانه به ناخودآگاه و ترس‌های بی‌رحمانه‌اش نیست اما اگر از ترشح مقدار زیادی آدرنالین در حین تماشای فیلم و حس هراس و تنگنایی که زیرپوستتان می‌نشیند و قلقلکتان می‌دهد لذت می‌برید و می‌خواهید دو ساعت از جهان اطرافتان کنده شوید تا در رؤیا و وهم غرق شوید، دیدن کانجرینگ ٢ را از دست ندهید.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید