• سازنده فیلم رقصنده در تاریکی Dancer in the Dark لارس فون تریه، به مدت یک سال برای راضی کردن بیورک برای بازی در نقش شخصیت اصلی فیلمش تلاش کرد.
  • علی‌رغم موفقیت این فیلم در جشنواره فیلم کن، این فیلم فروش خوبی در بریتانیا نداشت. تا این‌که کمپانی توزیع‌کننده آن به شرط برگرداندن پول بلیت در صورت عدم رضایت از فیلم، توانست مخاطبین زیادی را به سینماها بکشد. در نهایت تنها ۵ نفر خواستار برگرداندن پول بلیت خود را شدند.
  • لارس فون تریه در ابتدا در نظر داشت که خودش در نقش مرد عصبانی که در سالن سینما با سلما (با بازی بیورک) و کتی (با بازی کاترین دنو) بحث کرد بازی کند. اما به دلیل رابطه حرفه‌ای پرتنش بین او و بیورک، از این کار منصرف شد و این نقش به مایکل فلساس رسید.
  • پس از اتمام فیلم‌برداری، لوکیشن زندان تماما با رنگ صورتی نقاشی شد و بعدتر از آن برای لوکیشن فیلمی دیگر استفاده شد.
  • شخصیت بیورک عینک‌هایی با لنزهای ضخیم دارد، او برای حفظ دید کامل خود از لنزهای طبی با شماره معکوس استفاده می‌کرد.

همچنین بخوانید:
نکاتی جالب در مورد فیلم خاطره انگیز رقصنده با گرگ ها Dances with Wolves

کاترین دنو و بیورک
  • شخصیت کتی، دوست صمیمی بیورک، در ابتدا برای بازیگری آفریقایی- آمریکایی نوشته شده بود. با این‌حال کاترین دنو پس از شنیدن در مورد این فیلم، علاقه خود را برای بازی در آن را با لارس فون تریه مطرح کرد. فون تریه پس از گرفتن تست بازیگری از او، شخصیت کتی را به زن فرانسوی مهاجر تغییر داد.
  • بیورک شخصیتی دمدمی مزاج داشت و حتی یک‌بار با خبرنگاری که سوالی بحث‌برانگیز در مورد رابطه او با این کارگردان پرسیده بود، درگیر شد. این بازیگر و کارگردان رابطه پرتنش و با چالش‌های زیادی داشتند. بیورک در سال ۲۰۱۷ در مصاحبه‌ای در مورد تجربه ساخت این فیلم صحبت کرد و گفت از نظر او فیلم بعدی فون تریه، پس از رقصنده در تاریکی Dancer in the Dark در مورد تجربه کار کردن با او بوده است. فون تریه فیلم داگویل را در سال ۲۰۰۳ ساخت و داستان آن در مورد زنی است که از طرف جامعه کوچکی مورد آزارهای روحی قرار می‌گیرد.
  • در سال ۲۰۰۵ کاترین دنو کتاب زندگینامه‌ خود به نام Close Up and Personal را منتشر کرد و در آن در مورد سختی‌های بازی در رقصنده در تاریکی Dancer in the Dark نوشت. به گفته او، شخصیت او در صحنه‌های کمی حضور داشت، با این‌حال او از همان ابتدا این موضوع را متوجه شده بود که کار کردن با فون تریه و بیورک، همکاری آسانی نخواهد بود. با این وجود او از بازی در این فیلم بسیار لذت برده بود.
رقصنده در تاریکی Dancer in the Dark
  • در صحنه‌ای از فیلم سلما (با بازی بیورک) بر تنه درخت توس دراز می‌کشد. در زبان سوئدی و نروژی، بیورک به معنی درخت توس است، از نظر فون تریه معنی نام این بازیگر جالب بود به همین دلیل تصمیم به استفاده از درخت توس در آن صحنه گرفت.
  • در صحنه‌های آغازین فیلم، کارگرانی را در حال خروج از کارخانه می‌بینیم. در میان آن‌ها زوجی با دو بچه حضور دارند. زن حاضر در این صحنه در واقع همسر کارگردان فیلم، بنته فروگ تریه و آن دو کودک نیز فرزندان آن‌ها هستند.
  • با این‌که داستان فیلم در واشنگتن روایت می‌شود، اما در حقیقت این فیلم در سوئد فیلم‌برداری شده است. چندین بازیگر نقش‌های کوتاه فیلم نیز بازیگران سوئدی هستند که بعد‌تر بازیگرانی با لهجه آمریکایی دیالوگ‌های آن‌ها را بازخوانی کرده‌اند.
  • با این‌که این فیلم به عنوان فیلمی موزیکال شناخته می‌شود، اما اولین قطعه موزیکال آن در دقیقه ۴۰ فیلم قرار دارد. در مجموع در مدت ۱۴۰ دقیقه فیلم تنها ۶ قطعه موسیقی وجود دارد.
رقصنده در تاریکی Dancer in the Dark
  • بیورک در مصاحبه‌ای گفته بود که به دلیل رابطه پرچالشش با فون تریه تصمیم به رها کردن فیلم گرفته بود، اما به دلیل احترام به سایر بازیگران و دست‌اندرکاران فیلم، از این کار منصرف شد.
  • بیورک پس از بازی در رقصنده در تاریکی Dancer in the Dark برای مدتی در هیچ فیلمی بازی نکرد و پس از برگشتن به عرصه سینما در مصاحبه‌ای گفته بود که اصلا حاضر نیست بار دیگر با لارس فون تریه همکاری داشته باشد.
  • بیورک در بسیاری از صحنه‌های احساسی فیلم، نقش بازی نمی‌کرد و واقعا ناراحت و یا احساسی شده بود. کاترین دنو و پیتر استورماره بازی او را “احساس کردن” توصیف کردند.
  • در میانه فیلم‌برداری بیورک بدون اطلاع قبلی به مدت سه روز سر کار حاضر نشد و پس از سه روز گفت که آماده بازی کردن نبوده است. به دلیل این رفتار غیرحرفه‌ای، گروه فیلم‌برداری تصمیم گرفتند که با او شوخی کنند. وقتی بیورک پس از سه روز به محل فیلم‌برداری رفت به او اطلاع دادند که فون تریه برای ساخت فیلم آماده نیست و امروز خبری از کار نیست.
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.