شاید اولین چیزی که با دیدن به پیش Onward جدیدترین اثر کمپانی انیمیشن پیکسار به کارگردانی دن اسکنلون به ذهن می‌رسد،  تکرار همان حس معمول در مواجه با تمام انیمیشن‌های پیشین این کمپانی باشد. مثل هر بار می‌خندیم و سرخوشانه داستان را دنبال می‌کنیم تا  اینکه  به خودمان می‌آییم و متوجه می‌شویم غرق در احساس از سرنوشت شخصیت‌ها درس گرفته‌ایم. این فرمول جادویی پیکسار است که نزدیک به سه دهه در تمام انیمیشن‌های بلند و کوتاه این شرکت تکرار شده و ما را همراه با خودش بزرگ کرده. داستان یاران وفاداری که با وجود تمام فراز و نشیب ها در نهایت کنار هم می‌مانند و همین کنار هم بودن بزرگترین قدرت و ارزشمندترین دارایی آنهاست.
داستان به پیش Onward  در دنیای خیالی می‌گذرد. دنیای اِِلف‌ها و سنتورها و پری دریایی‌ها و جادوگرها. دنیایی که در دوران پیشین سراسر سرشار از جادو بوده اما اکنون با فرا رسیدن زندگی مدرن و امروزی دیگر خبری از چوبدستی و جاروی پرنده نیست. بلکه موبایل و ماشین و تکنولوژی‌های روز جای این‌ها را گرفته.  اما داستان از جایی شروع می‌شود که ایان  (با صدا پیشگی تام هالند) شخصیت اصلی داستان ما که پدرش را سال‌ها پیش از دست داده، برای تولد شانزده سالگی هدیهای از پدرش دریافت می‌کند. هدیه سال‌ها پیش مادر ایان (با صداپیشگی جولیا لوئی درایفوس) امانت نگه داشته شده تا وقتی ایان و برادرش “بارلی” (با صدا پیشگی کریس پرت) هردو به شانزده سالگی رسیدند به آنها داده شود .

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی به پیش Onward – انیمیشن زیبا و احساسی کمپانی پیکسار

حالا به کمک این هدیه ایان و بارلی این فرصت را دارند که برای 24 ساعت کنار پدر خود باشند. اما قطعا داستان به همین سادگی تمام نمی‌شود. آنها قبل از اینکه پدر خود را (به صورت کامل!) ببینند باید به سفری دراز و پر خطر بروند.
کارگردانی انیمیشن به پیش Onward به عهده دن اسکنلون است که پیش از این برای پیکسار انیمیشن دانشگاه هیولاها را کارگردانی کرده بود .
انیمیشنی که نسبت به نسخه قبلی خود (شرکت هیولاها Monsters, Inc) موفقیت چشمگیری نداشت. هر دوی این انیمیشن‌ها با بهترین‌های پیکسار فاصله زیادی دارند اما موفق می‌شوند مخاطب خود را درگیر داستان و ماجرای شخصیت‌ها کنند و گاهی حتی از این هم پا فراتر می‌گذارند و در لحظاتی به اثری ماندگار برای بیننده تبدیل می‌شوند.
به پیش Onward تا حدی تحت تاثیر همه گیری ویروس کرونا و تعطیل شدن فضاهای عمومی مهجور ماند و مثل باقی انیمیشن‌هایی که هرساله در این فصل اکران می‌شوند دیده نشد. و تنها چند هفته پس از اکران سراسری و پس از تعطیلی سینماها، سر از شبکه ی خانگی دیزنی درآورد .
حالا به بهانه تماشای به پیش Onward نگاهی می‌اندازیم به تعدادی از مواد تشکیل دهنده فرمول جادویی موفقیت انیمیشن‌ھای پیکسار:

دنیاهای بکر

به پیش Onward

وقتی به انیمیشن‌های پیکسار فکر می‌کنیم یکی از اولین چیزهایی که به خاطر می‌آوریم دنیاهای جدید و تازه‌ایست که در هرکدام از فیلم‌ها خلق شده. از بکرترین و جذاب‌ترین این دنیاها می‌توانیم شرکت هیولاها Monsters, Inc و درون و بیرون Inside Out را نام ببریم. اما پیکسار در بازآفرینی دنیاهایی واقعی‌تر و باورپذیرتر مثل دلیر Brave و راتاتویی Ratatouille هم کوتاهی نمی‌کند و با فضاسازی درجه یک، فضای درستی را برای خلق داستان می‌آفریند.
از نمونه‌های جذاب دیگری هم می‌شود به دنیای آخرالزمانی زمین در انیمیشن وال-ئی WALL-E اشاره کرد که در کنار ایستگاه فضایی که انسان‌ها ساکن آن هستند ترکیب فوق العاده‌ایست. یا دنیای زیر آب در جستجوی نمو Finding Nemo و در جستجوی دوری Finding Dory که فقط کافی است آن را با کیفیت خوب و در ابعادی نسبتا بزرگ ببینید تا فکر مهاجرت به دنیای زیر آب یا حداقل غواصی در آن شما را رها نکند!
به پیش Onward هم مثل شرکت هیولاها دنیای بکر خود را دارد. اما آنقدر بکر نیست که کسی تا به حال به آن فکر نکرده باشد. اما با این حال تجربه دیدن یک سنتور (اسب-آدم) پلیس یا دسته پیکسی‌های موتورسوار بسیار به یادماندنی است.  البته شاید این نکته هم بی‌تاثیر نباشد که از پنج انیمیشنی که پیکسار پیش از این فیلم ساخته، غیر از کوکو Coco  چهار نمونه دیگر ادامه‌هایی بر آثار پیشین این استودیو هستند.

وقتی زندگی دیگر مثل قبل نیست

disney pixar onward 2020

یکی از اصلی‌ترین اصول داستانی در سینما ایجاد تغییری بزرگ و ناگهانی در روند عادی زندگی است. زمانی که زندگی قهرمان داستان در مسیری تازه قرار می‌گیرد که پیآمدهای سرنوشت‌سازی را همراه خود دارد. برای پیکسار این یکی از اصلی‌ترین قوانین داستان‌نویسی است .
آمدن یک اسباب بازی جدید و جذاب برای وودی، قهرمان داستان اسباب‌بازی Toy Story دنیای او را فرو می‌ریزد. دلقک ماهی نگران در جستجوی نمو تنها پسرش را گم می‌کند. اما این تغییر بزرگ زمانی تاثیر خود را می‌گذارد که ما به قدر کافی با روند معمول زندگی شخصیت‌ها و حساسیتی که این تغییر در زندگی آنها به وجود می‌آورد آگاه باشیم. شاید بد نباشه دقایق ابتدایی شگفت‌انگیزان The Incredibles رو به یاد بیاریم. جایی که ابرقهرمانان زندگی رویایی خود را دارند تا اینکه ناگهان از کار منع می‌شوند و ناگهان بوم! آقای شگفت انگیِزِ کارمند که به زور توی ماشین خود جا می‌شود .

به پیش Onward از این نظر موفق است و در همان دقایق ابتدایی به ما یاد آور می‌شود که ایان نوجوانی خجالتی و نسبتاً دست و پا چلفتی است که حالا فقط چند ساعت برای پیدا کردن نیمه دیگر پدرش فرصت دارد.

شخصیت‌هایی با اعتقاداتی محکم

به پیش Onward

بسیاری از انیمیشن‌های پیکسار فاقد شخصیت منفی به شکل معمول و کلاسیک آن هستند. در این فیلم‌ها این تقابل اعتقادات شخصیت‌هاست که نقش نیروی مثبت و منفی داستان را ایفا می‌کند. هیچ مثالی بهتر از شخصیت پدر درجستجوی نمو نیست. تلاش شدید او برای مراقبت از نمو و تحت کنترل داشتن اوضاع و شرایط در نهایت منجر به گم شدن نمو می‌شود. یا در داستان اسباب‌بازی این حسادت وودی نسبت به باز است که منجر به پیش آمدهای ناخوشایند بعدی می‌شود. اما ضرب شصت پیکسار اینجاست که در بسیاری از موارد شخصیت‌هایی با اعتقادات متضاد را با هم در مسیر داستان همراه می‌کند. پدر نمو و با ماهی‌ای همراه می‌شود که بر خلاف او هیچ چیز را تحت کنترل خود ندارد تا جایی که اسم خود را هم به سختی به خاطر می‌سپارد. بدتر اینکه پدر نمو برای پیدا کردن او راهی به جز همراهی این ماهی ندارد!

یکی از نقاط قوت به پیش Onward در تقابل ایان و بارلی است. ایان که از رفتار و اعتقادات برادر بزرگترش خجالت زده است و سعی می‌کند مسیر مخالف او را برود، حالا برای رسیدن به خواسته خود باید به او اعتماد کند و پا در دنیایی بگذارد که برادرش سال‌هاست در آن زندگی می‌کند!

دوستان گرمابه و گلستان

به پیش Onward

هرچقدر هم بگردیم ترانه‌ای ماندگار تر از You’ve Got a Friend in Me  در دنیای پیکسار پیدا نمی‌کنیم. ترانه‌ای که رندی نیومن بزرگ برای اولین انیمیشن بلند پیکسار (داستان اسباب بازی) ساخت اما مفهوم آن در نهایت به ماده‌ای جدا نشدنی در فرمول موفقیت کارهای پیکسار تبدیل شد. فقط کافی است به لیست رفقای جدا نشدنی انیمیشن‌های پیکسار نگاهی بیندازیم. رفاقت‌هایی که گاهی با دشمنی شروع می‌شود و رابطه‌هایی که در میان راه شکرآب می‌شود. اما بعضی از دوست‌ها را هرگز نمی‌شود از هم جدا کرد. دوستی‌های پیکساری هم از همین جنس هستند. مایک و سالی شرکت هیولاها، باز و وودی داستان اسباب‌بازی، لایتنینگ و مِِیتر ماشین‌ها Cars. و گاهی دوستی‌ها و رابطه‌هایی پیچیده‌تر مثل کارل و راسل در بالا Up و یا رمی و آلفردو در راتاتویی. گاهی هم بهترین دوستان خانواده هستند و گاهی هم خانواده بهترین دوست تو می‌شوند. مخصوصا اگر از خانوادهای “شگفت انگیز” باشی.
بسیاری از این دوستی‌ها ریشه در ژانر سینمایی Buddy film  دارند. ژانری که رد آن را از  فیلم‌های لورل و هاردی Laurel and Hardy تا پسران بد Bad Boys را می‌توانیم دنبال کنیم. برادران به پیش Onward از بهترین زوج‌ھای پیکسار نیستند اما قطعا دیدن این دو برادر کنار هم هربار لذتبخش است.

سفر،سفر و سفر

به پیش Onward

یکی از اصلی ترین دستمایه‌های داستان‌گویی در سینما و ادبیات سفر است. وقتی که قهرمان داستان مجبور به ترك دنیای راحت خود می‌شود و پا به قلمروی ناشناخته‌ها می‌گذارد. شخصیت‌های داستان‌های پیکسار هم گاهی به سفر‌های درازی می‌روند. از میگوئل انیمیشن کوکو و مریدای دلیر تا کارل در انیمیشن بالا که سال‌ها آرزوی سفر داشته. پایان سفر در این داستان‌ها رسیدن به مقصد نیست، بلکه درسی که  مسیر سفر همراه خود دارد بزرگترین دستاورد سفر است.
به پیش Onward شاید بیش از هر ژانری به فیلم‌های جاده‌ای نزدیک باشد. از همین رو نه تنها درسی شایسته و ارزشمند به ما می‌آموزد، بلکه مسیری جذاب و دلچسب هم برای این این کار انتخاب می‌کند.
روی هم رفته به پیش Onward نه در کنار بهترین‌های پیکسار قرار می‌گیرد و نه در بین انیمیشن‌های خوب سال‌های اخیر قرار می‌گیرد. ولی با این حال دیدنش قطعاً شما را سر کیف می‌آورد .

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید