دیزنی (Disney) و پیکسار (Pixar) محصولات خود را از شبکه‌ی خانگی نت‌فلیکس‌ (Netflix) بیرون خواهند کشید. آیا این موضوع بر تعداد کاربران نت‌فلیکس تأثیر خواهد گذاشت؟ احتمالاً نه!
در چند هفته‌ی گذشته دیزنی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۹ دیگر قرارداد خود را با نت‌فلیکس تمدید نخواهند کرد و به‌جای آن شبکه‌ی خانگی مخصوص به محصولات خود و پیکسار را راه‌اندازی خواهند کرد. این موضوع باعث شد سهام نت‌فلیکس تکان بخورد، ترس اینکه کمپانی‌های فیلم هالیوودی هم به دنبال دیزنی این حرکت را ادامه دهد و کاربران اینترنتی نت‌فلیکس را از محصولات خود محروم کند، شدت یافت.
اما تحلیل گران کمپانی پایپر جافری (Piper Jaffray & Co) گفته‌اند که بااینکه حذف محصولات دیزنی ضرر محسوب می‌شود اما در میان خیل محصولات و کاربران این کمبود، ضرر چندانی محسوب نخواهد شد. با تحقیقی که میان ۵۳۸ آمریکاییِ کاربر نت‌فلیکس انجام شد، مشخص شد که تنها یک‌پنجم این کاربران ۱۰٪ از وقت خود را صرف محصولات دیزنی می‌کرده‌اند. نت‌فلیکسی‌ها معتقدند که ۱۰٪ زمان سپری‌شده برای محصولات دیزنی و کمبود آن باعث کنسل کردن عضویت کاربران نت‌فلیکس نخواهد شد. تنها خطر برای افرادی‌ست که بیش از ۴۰ درصد از زمان خود را به محصولات دیزنی اختصاص می‌دادند که این افراد کمتر از ۵٪ از اعضای نت‌فلیکس را تشکیل می‌دهند.
تحلیل‌گران اعلام کردند که از قدرت محصولات دیزنی در جذب کودکان مطلع هستند اما نت‌فلیکس می‌تواند برای جبران این کمبود، این محصولات (کارتون و انیمیشن) را از کمپانی‌های دیگر خریداری کند و یا هزینه‌ی خرید این محصولات را برای ساخت محصولات اصل از طرف خود نت‌فلیکس صرف کند.
نت‌فلیکس حدود ۲۰۰ میلیون دلار در سال به دیزنی پرداخت می‌کند، ممکن است این رقم بسیار زیاد به نظر برسد اما تنها ۳٪ از هزینه‌ی پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۱۸ نت‌فلیکس است که حدود ۷‌ بیلیون دلار تخمین زده‌شده است.در این میان نت‌فلیکس و دیزنی در حال مناظره بر سر حق پخش محصولات لوکاس فیلم (Lucasfilm)، چون؛ «جنگ ستارگان» Star Wars و محصولات مارول تولیدی پس از سال ۲۰۱۹ هستند و این مسئله هنوز خاتمه پیدا نکرده است.
باوجوداینکه نت‌فلیکس بسیاری از همکاری‌های خود را تاکنون با استودیوهای بزرگ قطع کرده است اما به‌کارگیری نیروهای مطرح و تلاش برای ساخت محصولاتی مستقل از دیگر استودیوها در سال‌های اخیر برای این شبکه‌ی خانگی بسیار خبرساز و پول‌ساز بوده است. این کمپانی بیش از ۵۰٪ از هزینه‌هایش را برای ساخت محصولات مستقل خرج می‌کند.
با توجه به یافته‌های این تحلیل گران، نت‌فلیکس باوجود ۱۸ ماه زمان تا قطع رابطه با دیزنی زمان خوبی برای برنامه‌ریزی برای این تغییر دارد و مشکلی برایش پیش نخواهد آمد.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید