فیلم‌ساز آمریکایی مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese نیازی به معرفی ندارد. در ۵۰ سال زندگی حرفه‌ای، فیلم‌های اسکورسیزی در مجموع ۲۰ جایزه‌ی اسکار در طبقه‌بندی‌های مختلف از جمله بهترین کارگردان در «جدامانده» The Departed ۲۰۰۷ کسب کرده‌اند.
در ۷۴ سالگی، اسکورسیزی رابطه‌ی نزدیکی با صنعت فیلم هند نیز داشته است. فیلم‌ساز آنوراگ کاشیاپ Anurag Kashyap دو تا از فیلم‌هایش، «تبه‌کاران واسیپور» Gangs of Wasseypur و «دِو دی» DevD را به این فیلم‌ساز هالیوودی فرستاده است. اسکورسیزی سپس نامه‌ای در مدح فیلم‌ها به کاشیاپ فرستاد. در مصاحبه‌ای اختصاصی با هندوستان‌تایمز، اسکورسیزی گفت:

او (آنوراگ کاشیاپ) دو تا از فیلم‌هایش را برای من فرستاد، آن‌هایی که نام بردید و من از آن‌ها خوشم آمد. به او هم همین را گفتم. به یاد دارم نامه‌ای هم برای او فرستادم. من او را در یک جشنواره‌ی فیلم چند سال پیش ملاقات کردم که عالی بود.

تنها فیلم‌های کاشیاپ نیستند که اسکورسیزی با علاقه یاد می‌کند. کارگردان «گاو خشمگین» The Raging Bull از مدت‌ها قبل طرفدار دو اسطوره‌ی هندی: فیلم‌ساز ساتیاجیت رای Satyajit Ray و رقاص اودای شانکار Uday Shankar برای فیلم کلاسیک «خیال» (۱۹۴۸) Kalpana، بوده است.

اسکورسیزی می‌گوید:

من کاملاً در شگفتی «خیال» بودم. این‌یک فیلم رقص واقعی است. به‌بیان‌دیگر، فیلمی که تنها درباره‌ی رقص باشد نیست، بلکه رقص در حرکات، ترکیب و انرژی وجود دارد. من همچنین طرفدار بزرگ بدنه‌ی کاری ساتیاجیت رای هستم. تعاملات معدودی که با رای داشتم خاطرات گران‌بهایی برایم هستند.»

آخرین پروژه‌ی کارگردانی اسکورسیزی «سکوت» Silence با همکاری بازیگران ژاپنی بود — این فیلم‌ساز به تولید فیلم در هالیوود با بازیگرانی از کشور‌های مختلف می‌پردازد. او احساس می‌کند این حرکت بزرگی است و خودش هم دوست دارد با بازیگران خارجی بیشتری کار کند.

اسکورسیزی می‌گوید:

این اتفاق خوبی است که صنعت ما استعداد‌های عالی را از تمام جهان جذب می‌کند. این برای صنعت خوب است که با ایفای نقش‌های با‌استعداد رشد کند. در «سکوت» Silence من با بازیگران ژاپنی کارکردم. آن‌ها فوق‌العاده‌اند. آشنایی با آن‌ها، کار کردن با آن‌ها الهام‌بخش است. گستره و عمق استعداد آن‌ها شگفت‌آور است. خوب است که مرزها در حال شکسته شدن هستند. زمان خوبی برای زنده‌بودن است.

با انتشار«سکوت» Silence در دنیا ما با او درباره‌ی فیلم، نیم قرن سابقه‌ی کاری و موضع اون نسبت به رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، صحبت کردیم. گزیده‌هایی از مصاحبه:

ساختن «سکوت» Silence برای‌تان ۲۰ سال طول کشید. چه چیزی باعث طولانی شدن بود؟
من برای ساختن این فیلم نزدیک سه دهه برنامه‌ریزی می‌کردم. کتاب را (از رمان‌نویس ژاپنی شوساکو اندو) در ۱۹۸۸ گرفتم و خواندن آن را در ۱۹۸۹ شروع کردم؛ و نهایتاً تصمیم گرفتم که می‌خواهم فیلمی بر اساس آن بسازم. قسمتی از پروسه‌ی من با این فیلم این بوده که من در آن زمان واقعاً نمی‌توانستم آن را بسازم. نمی‌دانستم چطور آن را بسازم.
«سکوت» Silence چه تفاوتی با فیلم‌های بزرگ دیگر شما مانند «گاو خشمگین» Raging Bull و «راننده تاکسی» Taxi Driver دارد؟
من تازه «وسوسه‌ی مسیح» را ساخته بودم و می‌دانستم نمی‌توانم رویکردی به آن شیوه به این فیلم داشته باشم. این فیلم نیاز داشت سبک خود را داشته باشد. باید در من رشد می‌کرد و درباره‌اش فکر می‌کردم بی‌آنکه درباره‌اش فکر کنم، یعنی تعمق و مدیتیشن. پس‌ازاین لحاظ با فیلم‌های دیگرم تفاوت دارد. جستجوی من برای ایمان هرگز پایان نیافته، از وقتی‌که نسبت به وجود چیزی همچون ایمان آگاه شدم و شروع کردم به مشاهده‌ی این‌که چگونه در زندگی روزمره عمل می‌کند. این در وجود دارد.
در دوره‌ی فیلم‌های چندقسمتی، هیچ‌کدام از فیلم‌های شما قسمت دوم ندارند. شما با مفهوم چندقسمتی بودن مخالفید؟
یک‌بار از من درباره‌ی قسمت دوم «گاو خشمگین» پرسیده شد؛ اما من نمی‌توانستم با آن ارتباط برقرار کنم یا فکر کنم یا بدانم که چطور خواهد بود. فکر نمی‌کنم بتوانم روی کارهای گذشته‌ام دوباره‌کار کنم؛ فیلم من چیزی که در زمان خود باید می‌گفت را گفته؛ بنابراین، متوجه حرفم شده‌اید.
شما تابه‌حال دو فیلم مستند درباره‌ی دو موسیقی‌دان کارگردانی کرده‌اید — جورج هریسون و باب دیلن. آیا موسیقی‌دان (افسانه‌ای) دیگری وجود دارد که بخواهید درباره‌اش مستند بسازید؟
هنوز نه. البته می‌خواستم فیلمی بر اساس زندگی فرانک سیناترا بسازم و این‌که نمی‌توانم آن را بسازم قلبم را می‌شکند.
هالیوود درباره‌ی بی‌علاقگی‌اش به دونالد ترامپ پر سروصدا بوده. موضع شما نسبت به او چیست؟
ترامپ یک سردسته‌ی اوباش تبر به دست است. من هم شگفت‌زده و هم عصبانی‌ام. حجم زیادی از خشم وجود دارد و تا زمانی که شورش گسترده‌ای نباشد، هیجانات منفی همچنان چند برابر خواهند شد. من در مورد پذیرفتن باورهای دوگانه یا چندگانه نگرانم که شما را وادار می‌کند باور کنید آزادی دارید، اما می‌توانند نشان دادن تصویر مقابل را سخت کنند، یا ساختنش را و یا بدنامی درست کنند. این اتفاق‌ها قبلاً هم افتاده است.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید