اگر برای توصیف فیلم «بیوه‌ها» Widows که دوتا از صحنه‌های دزدی مسلحانه‌ی آن از بهترین صحنه‌های اکشن ۲۰۱۸ هستند، به “فیلمی در مورد یک سرقت ” اکتفا کنیم، واقعاً کم گفته‌ایم. فیلم جدید استیو مک‌کوئین Steve McQueen داستان جنایی تماشایی است که به تمام لایه‌ها‌ی یک ماجرای دزد و پلیسی می‌پردازد. این فیلم شما را به یاد کارهای قدیمی مک‌کوئین می‌اندازد. «بیوه‌ها» پر از اسم‌های مشهور و چهره‌های جدید است که در صدر آن‌ها وایولا دیویس Viola Davis همیشه است.

همچنین بخوانید:
FANTASTIC BEASTS: THE CRIMES OF GRINDELWALD؛ روایتی جدید در دنیای هری پاتر

مک‌کوئین برای فیلم‌نامه‌ی این کار به همراه گلین فلین Gillian Flynn از مینی‌سریال بریتانیایی سال ۱۹۸۳ ساخته‌ی لیندا لا پلانته Lynda La Plante به همین نام الهام گرفته و این عملیات را به شیکاگو Chicago منتقل کردند تا داستان را به سبک آمریکایی American روایت کنند.
با اینکه مک‌کوئین موفق شده است فیلمی بزرگ و مطابق سلیقه‌‌ی تماشاگران بسازد، اما از آن برای گفتن داستانی با معنا استفاده می‌کند. هالیوود روزبه‌روز به سمتی می‌رود که تفاوت میان فیلم‌‌های مخصوص جوایز و فیلم‌های عامه‌پسند‌ بیش‌ازپیش می‌شود، اما «بیوه‌ها»ی مک‌کوئین بیننده را مجبور به انتخاب نکرده و تلفیقی از این دو ژانر را به او ارائه می‌کند.فیلم داستان ورونیکا Veronica (دیویس) همسر داغدار دزد حرفه‌ای هری رالنیگز Harry Rawlings (لیام نیسون Liam Neeson) را دنبال می‌کند. «بیوه‌ها» با خراب شدن نقشه‌ی سرقتی که توسط هری و هم‌دستانش برنامه‌ریزی شده است، شروع می‌شود. خراب شدن این نقشه درنهایت به مرگ این گروه منجر می‌شود. با اینکه اوضاع زندگی ورونیکا Veronica بد به نظر نمی‌رسد، اما مک‌کوئین جای خالی همسرش را در هر قاب به تصویر می‌‌کشد. خیلی زود جمال منینگ Jamal Manning (برایان تری هنری Brian Tyree Henry) و برادر خطرناکش جاتم Jatemme (دنیل کالویا Daniel Kaluuya) سراغ ورونیکا می‌روند و از او می‌خواهند دو میلیون دلاری که هری از آن‌ها دزدیده است را پس بدهد.
ورونیکا که گزینه‌های زیادی پیش‌رو ندارد، به دیگر بیوه‌ها لیندا Linda (میشل رودریگز Michelle Rodriguez)، آلیس Alice (الیزابت دبیکی Elizabeth Debicki) و آماندا Amanda (کری کون Carrie Coon) خبر می‌دهد. او موفق می‌شود لیندا و آلیس را متقاعد کند که تنها راه نجات از شر بدهی‌های همسرانشان پیاده‌ کردن نقشه‌ی دزدی است که هری برای آن برنامه‌ریزی کرده بود. پرستار بچه‌ی لیندا، بل Belle (سینتیا اریوو Cynthia Erivo) هم خیلی زود در نقش شریک چهارم به گروه اضافه می‌شود.
همه‌ی بازیگران فیلم شانس نشان دادن خودشان را پیدا می‌کنند. کالویا در نقش شخصیتی ترسناک جلوی دوربین رفته است. دبیکی هم در نقش زنی که قضاوت کردن او از روش چهره‌اش کار سختی است، بی‌نظیر ظاهر شده است. بااین‌حال ستاره‌ی اصلی فیلم دیویس است.مک‌کوئین بعد از بردن اسکار ۲۰۱۴ برای «۱۲ سال بردگی» ۱۲ Years a Slave می‌توانست با استعداد فوق‌العاده‌اش هر کاری بکند: او در «بیوه‌ها» نمونه‌ی بی‌‌همتایی از یک فیلم عامه‌پسند امروزی خلق کرده است. «بیوه‌ها» ۱۶ نوامبر سال جاری در آمریکا روی پرده آمد.
و حالا نظر سایر منتقدین در مورد این فیلم:
کرن گوردن Karen Gordon منتقد اورجینال سین Original-Cin در نقدش آورده است:
“بازی‌های این فیلم فوق‌العاده‌ است. هر زن جنبه‌ی متفاوتی را به داستان می‌آورد. این فیلم در مورد گروهی از زنان که باهم دوست هستند، نیست. در مورد گروهی از زنان داغدار است که در طول روز به شغل عادی‌شان مشغول‌اند و شب‌ها دورهم جمع می‌شوند تا نقشه‌ای را عملی کنند که زندگی‌شان به آن وابسته است. فیلم نگاهی تازه‌ای به رفاقت است. هم‌چنین در لایه‌‌های عمیق‌تر به نژاد، موقعیت اجتماعی و سیستم‌های سیاسی هم می‌پردازد. به طرز عجیبی همه‌ی این‌ها در «بیوه‌ها» به‌خوبی تلفیق شده‌اند؛ اما فیلم عاری از ایراد هم نیست و روند آن همیشه سرعت یکسانی ندارد. هم‌چنین تناقض‌های اخلاقی عجیبی در فیلم وجود دارد که هیچ‌‌گاه پاسخ داده نمی‌شوند. ورونیکا زن مصمم و سخت‌گیری است که ارزش‌ها و قوانین خاص خودش را دارد؛ اما مشخص نیست که آیا او متوجه است که همسرش در تمام عمر ثروتش را از طریق دزدی‌های مسلحانه به دست آورده است یا نه.”جیمز براردینلی James Berardinelli منتقد ریل‌ویوز ReelViews نوشته است:
“بازی‌های این فیلم بسیار قوی است. در صدر آن‌ها وایولا دیویس است که تابه‌حال بازی بدی نداشته است و این بار هم با بازی در نقش ورونیکای مصمم که در شرایط ‍وحشتناک خودش را نشان می‌دهد، درخشیده است. رودریگز و دبیکی هم بااینکه در نقش‌های مکمل بازی می‌کنند، به‌خوبی خودشان را نشان می‌دهند. نیسون و رابرت دووال Robert Duvall کهنه‌کار هم در ایفای نقش‌های کوتاهشان، بازی‌های ماندگاری را جلوی دوربین برده‌اند. کالویا نیز شخصیتی کاملاً شیطانی را بازی کرده است. «بیوه‌ها» فیلم موفقی است و چیزی فراتر از آن‌که از یک فیلم با موضوع سرقت انتظار دارید به شما ارائه می‌کند (خود دزدی آن‌قدرها پیچیده نیست و زمان کوتاهی از فیلم به آن اختصاص داده شده است).”
«بیوه‌ها» در جلب نظر میک لاساله Mick LaSalle منتقد سان‌فرانسیسکو کرونیکال San Francisco Chronicle موفق نبوده است:“مک‌کوئین در «بیوه‌ها» کاری می‌کند که هیچ‌کس دیگری به‌جز خودش از پس آن برنمی‌آید: او از ویولا دیویس بازی‌ای مصنوعی می‌گیرد. دیویس برای اینکه با روند فیلم همگام باشد، هرگونه طنز، جذابیت و سرزندگی را از خودش دور کرده است. او فقط یک زن مصمم و غمگین است.
هم‌‌چنین زاویه‌های دوربین در «بیوه‌ها» هیچ معنی‌ای ندارند، از تصاویر نزدیک از یک سیگار گرفته تا یک مکالمه‌ که در یک ماشین انجام می‌شود و افراد درون ماشین دیده نمی‌شوند و فقط گوشه‌ای از ماشین در تصویر است. با این حرکات خسته‌کننده است که مک‌کوئین مخاطبانش را از دست می‌دهد.”

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید