پدرام علیزاده کارگردان فیلم «خشکسالی و دروغ» در گفتگو با ایسنا بیان کرد:

علاقه‌مند بودم فیلمم عید فطر اکران شود ولی میسر نشد و حالا قرار است فیلم شهریور ماه به نمایش در بیاید.

وی درباره روند اکران این فیلم که فروردین ماه امسال پروانه نمایش گرفته است هم نکاتی را بیان کرد: در آغاز شرکت فیلمیران پخش‌کننده ما بود اما چون روند دریافت پروانه نمایش‌مان قدری طولانی شد و این شرکت با چند پروژه دیگر هم قرارداد همکاری داشت، اکران ما به تاخیر افتاد و در نهایت، قرار شد با هدایت فیلم همکاری کنیم.
وی ادامه داد:علاقه‌مند بودم تابستان امسال فیلم را اکران کنیم اما میسر نشد و حالا تلاش می‌کنیم شهریور ماه به سرگروهی پردیس زندگی فیلم‌مان را نمایش دهیم.
این کارگردان افزود: مهر ماه همزمان با ایام سوگواری ماه محرم است و همین موضوع قدری برای من دغدغه ایجاد کرده است، با این حال امیدوارم اکران خوبی داشته باشیم.
وی درباره تغیرات احتمالی فیلم برای دریافت پروانه نمایش توضیح داد: متاسفانه فیلم دچار یکسری سلیقه‌های شخصی شد و برداشت‌های عجیبی از آن کردند که اصلا به ذهن ما خطور نکرده بود. ضمن اینکه این نمایشنامه در دو دولت مختلف چندین بار اجرا شده بود و متن آن هم منتشر شده است. اما همین اعمال سلیقه‌ها فرصت دیده شدن فیلم را در جشنواره فجر گرفت که خدا را شکر با محبت دوستان شورای نظارت و ارزشیابی و جلسات گوناگونی که با آنان برگزار کردیم، کاملا مشخص شد این حاشیه‌ها هیچ ربطی به فیلم ندارد و درنهایت با حذف چند واژه که در مجموع یک دقیقه هم نمی‌شود، پروانه نمایش فیلم صادر شد که از این بابت خیلی خوشحالم بویژه اینکه حوزه هنری هم نظر مساعدی نسبت به فیلم دارد و تایید کرده که فیلم، در سینماهای متعلق به حوزه نیز اکران داشته باشد. شش سال پیش فیلم «آخرین سرقت» را به عنوان اولین فیلمم ساختم و گرچه قصد ما موفقیت در گیشه بود، به دلیل اکران فیلم در مقطعی خاص و قهر دسته جمعی از سینما، موفقیت چندانی در گیشه نداشتیم و در این مدت کار فیلم تازه‌ای نساختم و بیشتر به کار دستیاری مشغول بودم اما بعد تصمیم گرفتم دومین فیلمم را با اقتباس از نمایشنامه «خشکسالی و دروغ» بسازم و بر همین اساس، آقای‌یعقوبی اقتباسی سینمایی از این نمایشنامه را نوشتند.
در این فیلم بازیگرانی همچون:محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی، آیدا کیخایی، خاطره اسدی، مارال بنی‌آدم، امیر سپهر محرابی به ایفای نقش می پردازند.
بد نیست بدانید:
خشکسالی و دروغ نمایشی از محمد یعقوبی است که تاکنون سه بار در تئاتر شهر (شهریور ۸۸) و تماشاخانه ایرانشهر (آذر و دی ۹۰)و در فرهنگ‌سرای نیاوران (فروردین تا خرداد ۱۳۹۳) بر روی صحنه رفته‌است. نمایش خشکسالی و دروغ در بخش چشم‌انداز بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر و همچنین در جشنواره «شب‌های سفید» آلمان در شهر مولهایم نیز اجرا شده‌است. نخستین اجرای این نمایش بدون پوستر و بروشور آغاز شد.
موسیقی این نمایش را در هر دو اجرا بهرنگ بقایی ساخته‌است. مدیر تولید این نمایش را محمد قدس و دستیار کارگردان محمد قدس وساقی عطایی به عهده داشته اند. این نمایش در اجرای سال ۱۳۸۸ به عباس جوانمرد و در اجرای سال ۱۳۹۰ به حمید سمندریان تقدیم شد.
اجرای دوم این نمایش پنج‌شنبه ۲۴ آذر پس از ۳ هفته اجرا توقیف شد، ولی پس از اعمال تغییرات گسترده توسط یعقوبی اجرای آن ۲ دی از سر گرفته‌شد. در اجرای دوم نمایش، مهدی پاکدل به دلیل بازی در فیلمی از مجید مجیدی حضور نداشت و به جای او پیمان معادی نقش آرش را عهده‌دار شد. محمد یعقوبی پس از انتخاب پیمان معادی، بازیگر نقش مقابل او را تغییر داده و باران کوثری را برای این نقش انتخاب کرد.
در اواسط دی ماه به علت سفر پیمان معادی به آمریکا برای شرکت در جشنواره گلدن گلوب، احمد مهران‌فر نقش وی را عهده‌دار شد.
در سال ۱۳۹۱، نسخهٔ دی‌وی‌دی اجرای سال ۱۳۹۰ این نمایش نیز توسط تماشاخانه ایرانشهر عرضه‌شده‌است. این نمایش سومین بار از فروردین تا پایان خرداد ۱۳۹۳ در فرهنگ‌سرای نیاوران به‌کارگردانی محمد یعقوبی به روی صحنه رفت و هم‌چون اجراهای قبلی با استقبال پرشور مردم روبه‌رو شد. هم‌چنین در فروردین ماه همین سال در جشنواره تئاتر آدانا در ترکیه و در خرداد ماه در استکهلم (سوئد) توسط همین گروه به‌روی صحنه رفت. این نمایش در زمستان سال ۱۳۹۳ در سه شهر کانادا به روی صحنه رفت و با استقبال فراوان روبه‌رو شد: ۲۸ فوریه ۲۰۱۵ در مونترال (یک اجرا)، ۸ مارچ در ونکور (دو اجرا) و ۱۳ مارچ در تورنتو (دو اجرا).

983851-499-l
شخصیت‌های این نمایش شامل امید یک وکیل دادگستری، میترا همسر اول امید، آلا یک وکیل همسر دوم امید و آرش برادر آلا است که همراه با امید و آلا در یک دفتر حقوقی کار می‌کند و داستان این نمایشنامه به شرح زیر است: داستان این نمایش بر تأثیر دروغ در روابط بین افراد در خانواده تأکید دارد. اکثر کنش‌های داستان بین زوج شخصیت‌ها اتفاق می‌افتد: آرش و آلا، امید و میترا، امید و آرش، آرش و میترا. اما اولین و آخرین کنش روابط را از حوزهٔ ارتباط خصوصی افراد به ارتباط خانوادگی و بصورت عام‌تر به روابط اجتماعی تعمیم می‌دهند. هر کدام از این کنش‌ها از رویدادهای ساده‌ای مانند خر و پف کردن، غذا درست کردن و… شروع می‌شود و به صورتی واقع‌گرایانه به بحران می‌رسد. این فرایند در رابطهٔ میان شخصیت‌ها تکرار می‌شود تا این که عمق پیدا کرده و به فاجعه ختم شود. ساده‌بودن شروع این کنش‌ها به همزادپنداری مخاطب با شخصیت‌ها بسیار کمک می‌کند. البته رگه‌های طنز داستان در دل تراژدی نیز تأثیر بسزایی بر موفقیت و ارتباط مخاطب با نمایش دارد. یعقوبی در این نمایش به جای پرداختن به قصه‌ای خطی و مطرح کردن تم مورد نظر خود در ساختاری کلیشه‌ای، شخصیت‌ها را روانشناسی می‌کند. به همین دلیل با اینکه آدم‌های نمایش او ظاهراً گاهی گفتگوهای بی‌هدفی را دنبال می‌کنند ولی با هوشمندی به سراغ برخی انگیزه‌ها و دلایل ناگفته در متن می‌روند.
نمایشنامهٔ خشکسالی و دروغ توسط انتشارات افراز چاپ‌شده و به چاپ سوم رسیده‌است. نسخهٔ ترکی این نمایشنامه نیز با ترجمهٔ هومن بهمنی جلالی توسط انتشارات میتوس بویت در ترکیه منتشر شده‌است. «خشکسالی و دروغ» و «ماه در آب» اولین نمایش‌نامه‌های ایرانی منتشر شده در ترکیه هستند.
 

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید