سریال «مانکن» mannequin، ساخته حسین سهیلی زاده به‌تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است. این مجموعه‌ قصه‌ای عاشقانه را به نمایش میگذارد که در میان ناملایماتی که زندگی اقتصادی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد به نابودی کشیده می‌شود.
«مانکن» قصه کاوه (امیرحسین آرمان) و همتا (نازنین بیاتی) است که رابطه‌ای عاشقانه دارند. کاوه به دلیل مشکلات مالی پدرش مجبور می‌شود با کتایون (مریلا زارعی) ازدواج کند و به همین دلیل از همتا جدا می‌شود. همتا که خود با ناپدری‌اش مشکل دارد دل‌شکسته به دنبال زندگی‌اش می‌رود. کاوه می‌ماند و زنی که دوست ندارد و تعهدی که به او داده است.

همچنین بخوانید:
شاهگوش، دور از خانه – نگاهی به مجموعه سالهای دور از خانه

حسین سهیلی زاده؛ چند دهه سریال سازی

این روزها فیلم‌سازان زیادی وارد عرصه شبکه نمایش خانگی شده‌اند. استقبال از مجموعه‌های این جریان آن‌قدر زیاد بوده است که حتی کارگردانان تازه‌کاری هم ترجیح داده‌اند فعالیت هنری خود را در این حوزه آغاز کنند. پس عجیب نیست که کارگردانان نامی و کار بلدی که سال‌ها در تلویزیون سریال ساخته‌اند هم وارد این جریان شوند.
حسین سهیلی زاده از اولین کارگردانان تلویزیونی است که ریسک ورود به این جریان را با سریال «مانکن» می‌پذیرد.

مجموعه نمایش خانگی مانکن

سهیلی زاده سال‌هاست که در تلویزیون به ساخت سریال و کارهای مناسبتی مشغول است. عجیب آنکه هیچ‌وقت هم هوس فیلم‌سازی و ورود به سینما به سرش نزده است.
کارنامه او در تلویزیون آن‌قدر پربار است که انتخاب و معرفی یک کار بسیار سخت به نظر می‌رسد. «پیله‌های پرواز»، «ترانه مادری»، «دلنوازان»، «فاصله‌ها»، «آوای باران» و «پریا» فقط تعدادی از سریال‌های محبوب و پربیننده سهیلی زاده هستند.
سهیلی زاده با «مرز خوشبختی»، «سه، پنج، دو» و «رانت‌خوار کوچک» نشان داد که توانایی ساخت کمدی دارد. در اکثر کارهایش، حال و هوایی عاشقانه آفرید و با «پریا» ثابت کرد که جسارت شکستن خط قرمزها را هم دارد.
حالا، سهیلی زاده، با «مانکن» به سراغ شبکه نمایش خانگی آمده است. او مسلماً قواعد و فرمت کارهای چندقسمتی را خوب بلد است.

مریلا زارعی، امیرحسین آرمان

می‌داند قصه‌اش را کی شروع کند، چگونه بیننده را با کاراکترهایش درگیر کند و چه زمانی قصه را به اوج برساند. سهیلی زاده قاب‌های استاندارد تلویزیونی را می‌شناسد و آن‌قدر تجربه دارد که بتواند میان تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ارتباط برقرار کند.
از سوی دیگر، بعد از دو قسمت از «مانکن» باید بپذیریم که با قصه‌ای پر چالش و حساس طرف هستیم. قصه‌ای که هیچ جایی در تلویزیون نداشت، اما شبکه نمایش خانگی می‌تواند بستری مناسب برایش باشد. سهیلی زاده هم با جسارتی که قبلاً نشان داده، بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند در عین ورود به روایتی خط قرمزی، بیننده را همراه کند و او را پس نزند.

بابک کایدان؛ از کمدی تا عاشقانه

بابک کایدان نویسنده «مانکن» است. کایدان عمدتاً به خاطر نگارش فیلم‌نامه آثار طنزی چون «رحمان ۱۴۰۰»، «تگزاس» و «آیینه بغل» شناخته می‌شود. اما کایدان هم تجربه نگارش فیلم‌نامه سریال را دارد، هم‌کارهای مهم‌تری در کارنامه‌اش دارد. «پریناز» ساخته بهرام بهرامیان که مدت‌ها در محاق توقیف قرار داشت و به‌تازگی به اکران درآمد از نوشته‌های کایدان است.

مانکن

همکاری او با بهرامیان به سریال «سقوط یک فرشته» بازمی‌گردد. کایدان در این مجموعه نشان داد که ابعاد کار جدی را هم می‌شناسد و می‌تواند در فضایی متفاوت قصه‌گویی کند. آخرین کار کایدان، «دلدادگان» هم مجموعه‌ای بود که از تلویزیون پخش شد و در روزهای سخت تلویزیون مخاطبان زیادی داشت.
کایدان در «مانکن» با یک چالش جدی روبروست. لحن این کار نه به‌اندازه «سقوط یک فرشته» جدی است و نه می‌تواند به ورطه کمدی بیفتد. «مانکن» قبل از هر چیز یک عاشقانه است. گرچه کایدان در «دلدادگان» نشان داده که می‌تواند در این ژانر هم خوب بنویسد، اما «مانکن» تجربه‌ای یکسره متفاوت است. تجربه‌ای که تمام مهارت‌های کایدان را به بوته آزمایش میگذارد.

و دیگران

ایرج محمدی، تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون هم با «مانکن» برای اولین بار وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود. محمدی که در «دلدادگان» با کایدان همکار بود، سابقه تهیه سریال‌هایی چون «دردسرهای عظیم»، «خوش‌نشین‌ها» و«ترش و شیرین» را دارد و در «نرگس» با سهیلی زاده همکاری کرده است.

نازنین بیاتی

به‌سختی می‌شود در میان آثاری که محمدی تهیه‌کننده‌شان بوده، کار ضعیفی پیدا کرد و شاید در مورد «مانکن» هم فقط باید به او اعتماد کرد.
از سوی دیگر بازیگران «مانکن» هم از اسامی مهم سینما و تلویزیون هستند. محمدرضا فروتن که هنوز نقشش دقیق معلوم نیست برای اولین بار در یک مجموعه نمایش خانگی ظاهر می‌شود. مریلا زارعی، که از تلویزیون و با «کارآگاه» کارش را شروع کرد، در «مانکن» نقشی متفاوت بر عهده دارد. زارعی در طول سال‌ها فعالیت بازیگری‌اش بارها ثابت کرده است که بازیگر توانایی است. اما چند تجربه اخیرش، محدود به نقش زنان و مادران فداکار و خانواده‌دوست بوده است. حالا زارعی با «مانکن» فرصت دارد تا دوباره به مخاطب ایرانی یادآوری کند که توانایی‌اش چه طیف گسترده‌ای دارد.
امیرحسین آرمان و نازنین بیاتی هم زوج اصلی «مانکن» هستند. هردو در ابتدای راه خود هستند و هر دو قبلاً هم تجربه حضور در شبکه نمایش خانگی را داشته‌اند. نمی‌توان انکار کرد که این دو زوج مناسبی هستند و شیمی خوبی جلوی دوربین‌دارند.
با همه این‌ها، «مانکن» تازه اول راه است. باید دید، همه این معادلات به چه سرانجامی خواهد رسید و این مجموعه چقدر در راضی کردن مخاطبش موفق خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید