«آب‌نبات چوبی» آخرین ساخته محمدحسین فرح‌بخش است که سال گذشته در جشنواره فجر سی و چهارم در بخش سودای سیمرغ حضور داشت. فرح‌بخش را بیش از آنکه به عنوان یک کارگردان بشناسیم، به عنوان تهیه‌کننده‌ای قوی می‌شناسیم که سال‌هاست در سینمای ایران فعالیت می‌کند. کافی است نگاهی به کارنامه کاری‌اش بیندازید تا سنگینی عناوینی که تهیه‌کنندگی آن به عهده وی بوده است را بر 4 مورد کارگردانی‌اش مشاهده کنید. عناوینی که تعدادی از موفق‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران هم در بین آن‌هاست. فیلم‌هایی چون «کلاغ‌پر»، «کما»، «رز زرد» و «زن‌ها فرشته‌اند» که علی‌رغم عدم دریافت واکنش مثبت منتقدان در گیشه با اقبال بسیار خوبی مواجه شدند، یا فیلم‌هایی چون «آواز قو»، «تکیه‌بر باد» و اخیراً «زندگی خصوصی» که جنجال‌های بسیاری به پا کردند. مسلماً این سابقه طولانی در بازار فیلم‌سازی در مقام کارگردانی هم به کمک وی آمده است و باعث شده است مدیوم سینما و سلیقه مخاطب را خوب بشناسد. درنتیجه نباید از فروش موفق فیلم‌هایش در گیشه تعجب کنیم. به‌هرحال گیشه تخصص فرح‌بخش است.

اولین تجربه فیلم‌سازی وی فیلم «عطش» بود. فیلمی به قلم پیمان معادی که درواقع بازسازی «خداحافظ رفیق» امیر نادری بود. فیلمی که گرچه نظرات متناقض و بیشتر منفی از منتقدان گرفت اما به لطف گروه بازیگری مطرحش (بهرام رادان، شهرام حقیقت دوست، فریبرز عرب نیا) خوب دیده شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. بعد از «عطش»، فرح‌بخش سراغ یک موضوع جنجالی رفت و فیلم «زندگی خصوصی» را ساخت. فیلمی که به همراه «گشت ارشاد»، 6 روز بعد از اکران به دلیل مخالفتبرخی تندرو‌ها توقیف شد و علی‌رغم وعده بانیان فیلم مبنی بر اکران مجدد و محدود این فیلم این امر محقق نشد و فیلم چندان دیده نشد اما فرهاد اصلانی به عنوان بازیگر اصلی فیلم بسیار مورد تحسین قرار گرفت.
بعد از «زندگی خصوصی» در سال 93 فرح‌بخش «مستانه» را ساخت. فیلمی که تا امروز موفق‌ترین تجربه فیلم‌سازی فرح‌بخش است چه از لحاظ شیوه روایت و جذب مخاطب و چه از نظر جلب نظر منتقدان. مستانه روایت عشق جنون‌آمیز یک مرد به بازیگری مطرح است که بازی خوب دولتشاهی توانست برگ برنده فیلم باشد. مستانه در واقع آغازگر شکوفایی دولتشاهی به عنوان بازیگر نقش اول سینما بود که تا امروز هم ادامه داشته است. مسیری که خیلی‌ها انتظار داشتند برای سحر قریشی در «آب‌نبات چوبی» هم اتفاق بیافتد.
«آب‌نبات چوبی»، آخرین اثر فرح‌بخش است که در مردادماه اکران شد و با فروش ۱٬۳۵۵٬۸۸۵٬۰۰۰ تومان به کار خود پایان داد. «آب‌نبات چوبی» امسال رقبای سرسختی داشت و همان‌گونه که نتوانست در جشنواره فیلم فجر موفق عمل کند، در میان همهمه گیشه نتوانست عنوان اول و دوم را کسب کند اما در نهایت به فروش قابل قبولی دست‌یافت.
«آبنبات چوبی» روایتی معمایی و درامی جنایی است که از هر لحاظ نسبت به کارهای قبلی فرح‌بخش متفاوت است. اگر این فیلم‌ساز در «مستانه» خیلی زود دست خودش را رو می‌کند در «آب‌نبات چوبی» کشش معما تا آخرین لحظات بیننده را همراهی می‌کند و در نهایت با یک پایان غافلگیرکننده او را مجذوب می‌کند. کمتر کسی ممکن است هنگام تماشای این فیلم پایان آن را پیش‌بینی کند و این نکته برگ برنده یک درام جنایی و معمایی است. از طرف دیگر نوع «آب‌نبات چوبی» چوبی ساده و سرراست نیست و این خودش در درگیر کردن مخاطب مؤثر است. البته به رغم اینکه آبنبات چوبی از یک روایت خطی استفاده نمی‌کند و مدام در بین مسیرهای زمانی مختلف در رفت‌وآمد است، اما این شیوه بیننده را گیج نمی‌کند و داستان را چون کلافی سردرگم به هم نمی‌پیچد. هرگاه که مسیر زمانی قرار است تغییر کند، «آبنبات چوبی» به بیننده‌اش هشدار می‌دهد و از این روست که می‌تواند با عامه مخاطبان ارتباط برقرار کند. «آب‌نبات چوبی» همچنین با وجود روایت جنایی‌اش، سعی در واکاوی روان‌شناختی کاراکترها و پرورش دیدگاهی جامعه‌شناختی دارد. فرح‌بخش با رفتن به سراغ دختران فراری و مشکلات و معضلات آن‌ها و کنکاش در دلایل بروز چنین مشکلاتی ورای آنچه به چشم می‌آید را نشان می‌دهد؛ اما آن چیزی که بیش از همه این فیلم را متفاوت می‌کند بازی متفاوت بازیگرانی است که عادت داریم در نقش‌های تعریف‌شده ببینیمشان. نکته‌ای که خود فرح‌بخش هم به ویژه در مورد رضا عطاران بارها تأکید کرده است. عطاران که در طی سال‌های اخیر به عنوان ستاره اول فیلم‌های کمدی و گیشه‌ای مطرح بوده است در «آب‌نبات چوبی»در نقشی بسیار متفاوت‌تر ازآنچه تاکنون از وی دیده‌ایم ظاهر می‌شود. این تفاوت فقط به دلیل نوع کاراکتر جدی وی نیست بلکه نوع بازی عطاران نیز درونی‌تر و حساب‌شده‌تر از آن است که از وی انتظار داشته‌ایم. در مورد سحر قریشی هم می‌توان همین نکته را گفت. قریشی که تاکنون در نقش دختران معصوم و زیباروی فیلم‌های گیشه‌ای و تلویزیونی ظاهرشده بود در این فیلم تصویر کلیشه‌ای خودش را می‌شکند و در نقش یک دختر فراری سعی می‌کند به مرتبه‌ای بالاتر از بازی‌هایی که تاکنون ارائه داده است دست یابد. شقایق فراهانی نیز علی‌رغم حضور کوتاهش نقشی متفاوت را برعهده‌گرفته است و خوب هم از پس آن برآمده است.

این روزها که نسخه فیزیکی «آب‌نبات چوبی» در شبکه نمایش خانگی پخش‌شده است و هم‌زمان در نماوا به صورت آنلاین در دسترس است، نکته جالبی جلب‌توجه می‌کند و آن هشدار تماشای فیلم برای افراد زیر 15 سال است. موضوعی که سال‌ها به‌طور گسترده در سینمای ایران مورد غفلت قرارگرفته بود؛ اما به تازگی مسئله ریتینگ (RATING) و طبقه‌بندی سنی به موضوعی قابل‌بحث و مهم تبدیل‌شده است. این هشدار کوچک به راحتی قشر مخاطبان فیلم را مشخص می‌کند و از نفوذ ناخواسته دیدگاه‌ها و مسائل موردنظر فیلم‌ساز در قشر نوجوان و حساس جامعه پیشگیری می‌کند. به‌هرحال پخش فیزیکی و در دسترس بودن فیلم به صورت آنلاین فرصت خوبی است تا اگر «آب‌نبات چوبی» را در سینما ندیده‌اید به تماشایش بنشینید و سرگرم گره‌گشایی از راز یک جنایت شوید.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید