تمام داستان‌های زامبی به یک سوال اساسی و ساده خلاصه می‌شوند: اگر تمدن بشری به یک‌باره شروع به فروپاشی کند، آیا تلاش خواهید کرد تا از آن‌چه باقی مانده است محافظت کنید، یا به شکلی خودخواهانه به دنبال منافع و نجات خود می‌روید و تبدیل به یک هیولا که می‌تواند فکر کند خواهید شد؟ این چالش معمولا در میان گروه کوچکی از افراد روایت می‌شود که بر سر دوراهی‌های وجدانی شخصی قرار می‌گیرند که دایره‌ی اثرگذاری آن جامعه‌ی انسان‌هایی است که با آن‌ها در ارتباط‌اند. حتی وقتی داستان بر روی بوم گسترده‌تری روایت می‌شود — مانند هر دو فیلم «طلوع مردگان»، که نسخه‌ی کتابی و فیلمی «جنگ جهانی زی» است، و «از واکینگ دد بترس» از ای‌ام‌سی (که به منشا شیوع طاعون داستان «واکینگ دد» می‌پردازد) — به ندرت دیده می‌شود که داستان‌سرایان از منظر پاندمیک به فرآیند سیستماتیک فروپاشی یه جامعه نگاه کنند.
این همان چیزی است که سریال پادشاهی Kingdom از کره‌ی جنوبی، که در حال حاضر در آمریکا از شبکه‌ی نتفلیکس در حال پخش است، را از سایرین متمایز می‌کند.
این یک داستان زامبی‌ها است که مانند یکی از ویدیوهای دومینو که کل زمین ورزشی را پوشانده‌اند، به نظر می‌آید و با تماشای مکانیزم علت و معلولی تا پایانی‌ترین لحظات آن مجذوب و مسحور خواهید شد، وقتی که آخرین قطعه هم می‌افتد و شما می‌مانید و مخروبه‌ی صاف شده‌ای از آن‌چه که زمانی به سختی ساخته شده بود.

همچنین بخوانید:
نقد فصل اول Perry Mason – در یکی از بهترین سریال‌های تابستان، Perry Mason شخصیتی را که کم داشته است به دست می‌آورد

 جو جی-هون

کارگردان کیم سونگ-هان و نویسنده کیم اون-هی در ساخت سریال پادشاهی Kingdom که الهام گرفته از واقعه‌ای تاریخی است همکاری داشته‌اند. در طول حکمرانی سلسله‌ی جوسان طاعونی تمام کره را درنوردید که هزاران نفر را با خود به کام مرگ کشاند. اما در این روایت از داستان، بیماری همان‌قدر که جنبه‌ی فیزیکی و پزشکی دارد، به شکل یک استعاره نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. این داستانی در مورد اثرات فساد و ناکارآمدی حکومت و ناتوانی مراجع قدرت در روزهای بحران است.
داستان پادشاهی Kingdom که در خلال کشمکش‌های سیاسی پس از شکست‌های متعدد نظامی روایت می‌شود، با واقعیت‌بخشی به یکی از قدیمی‌ترین استعاره‌های فساد جوامع شروع می‌گردد: جامعه از بالا به پایین درگیر فساد می‌شود، وقتی که حاکمان آن تبدیل به هیولایی سیری‌ناپذیر شده‌اند.
همه در دیوان پادشاهی شکست را به شکل یک راز نگه داشته‌اند، آن‌چه که واضح و مشهود است را نمی‌پذیرند و یا سعی دارند با تغییر دادن موقعیت در راستای منافع شخصی، با خودخواهی تمام از آن سو استفاده کنند در حالی‌که وانمود می‌کنند در حال انجام یکی از فرامین پادشاه هستند.

پادشاهی Kingdom

داستان رسمی از این قرار است که پادشاه آبله دارد، اما این تشخیص به خاطر صورت از هم وارفته‌ی او و تمایل او به چرت زدن در طول روز و خوردن خدمت‌کارانش در طول شب، از نظرها پنهان می‌ماند. (مانند سوسک‌ها و خون‌آشام‌ها، زامبی‌های پادشاهی Kingdom کار خود را در سیاهی شب انجام می‌دهند، و با بالا آمدن خورشید در کنج پنهان خود پناه می‌گیرند.) ولی‌عهد، لی چانگ (با بازی جو جی-هون) که فرزند پادشاه و یکی از زنان حرم‌سرا است در صف تصاحب تاج و تخت است، اما نمی‌تواند در حال حاضر آن‌را به چنگ بیاورد چون همه می‌گویند پدر او در حال مرگ نیست، بلکه تنها بیمار شده است. همسر شاه (کیم های-جون) با بچه‌ای حامله است که ولی‌عهد جدید خواهد شد — سناریویی که می‌تواند داستان پوششی مربوط به حال ناخوش پادشاه را قوت ببخشد.
وقتی پادشاهی Kingdom کاروان‌های پناهجویان را نشان می‌دهد که در جنگل‌های تاریک با تمام سرعت پیش می‌روند، در حالی‌که هیولاها به دنبال آن‌ها هستند، با یک سریال اکشن-ترسناک روبرو هستیم، اما وقتی به ویژگی‌های به خصوص این دنیا می‌پردازد، ملموس‌تر و ترسناک‌تر می‌شود: داستان ساده‌ای در مورد جامعه‌ای که گرفتار بحرانی مرگ‌آور شده است و اجازه می‌دهد فساد در آن آرام آرام گسترده‌تر شود، چرا که نگه داشتن و حذف آن نیازمند تغییرات سیستماتیکی است که زندگان این جامعه تاب و توان تحمل آن‌را ندارند.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی مت زولر در وب‌سایت والچر است.

پادشاهی Kingdom

حال به بررسی نظر سایر منتقدین می‌پردازیم:

اریک کین Erik Kain | فوربس Forbes

پادشاهی Kingdom یکی از بهترین سریال‌های زامبی است که تا به حال دیده‌ام، و تماشای آن پس از سال‌ها نوشتن در مورد «واکینگ دد» حس تازه‌ای دارد. حقیقتا هرگز چیزی شبیه آن ندیده‌ام. بخشی از من معتقد است همه بیش از حد به آن واکنش نشان می‌دهند. و بخش دیگرم فکر می‌کند که اوضاع چقدر قرار است بدتر شود.

اما استفانسکی Emma Stefansky | تریلیست Thrillist

این سریال بسیار عمیق و تاثیرگذار است، و در عین حال چنان هیجان‌انگیز است که در طول شش قسمت قوام خود را می‌گیرد و با پیچش‌های تند داستان شخصیت‌های آن خود را رفته رفته عمیق‌تر در دل گرفتاری احساس می‌کنند.

الویسو لو Aloysius Low | سی‌نت CNET

ترس‌های این سریال به آرامی ساخته و پرداخته می‌شوند، اما صحنه‌هایی که کمی بیش از حد طول می‌کشند هم به شک و تردید مخاطب اضافه می‌کنند — حتی اگر بدانید در ادامه‌ی آن چه اتفاقای خواهند افتاد. کیم، کارگردان پادشاهی Kingdom می‌گوید از سال ۲۰۱۱ بر روی این ایده کار می‌کند اما به خاطر خشونت نمی‌توانست آن‌را در پلتفرم‌های تلویزیونی کره‌ای پخش کند. بنابراین با ورود نتفلیکس به ماجرا، سرانجام این سریال ساخته و پخش شد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.