بالاخره پس از چندین هفته حدس و گمان‌های زیاد، نامزدهای اولیه سینمای ایران برای معرفی به مراسم اسکار ۲۰۱۷ اعلام گردیدند. هیئت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، فهرستی کوتاه شامل هشت فیلم موردبررسی در مراحل نهایی را اعلام کرد. پوران درخشنده (کارگردان) و محمد بزرگ نیا (کارگردان)، محمد حیدری (دبیر جشنواره فیلم فجر)، سعید عقیقی (فیلم‌نامه‌نویس و منتقد سینمایی)، امیرحسین علم الهدی (دبیر شورای سیاست‌گذاری سینمای هنر و تجربه)، شهرام مکری (کارگردان)، تورج منصوری (مدیر فیلم‌برداری)، اکبر نبوی (تهیه‌کننده و منتقد سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) اعضای کمیته انتخاب این نامزدها بوده‌اند. این کمیته هشت فیلم را به‌عنوان نامزدهای اولیه شایسته انتخاب دانستند: عناوین موردبررسی در فهرست اولیه برای انتخاب گزینه نهایی به ترتیب حروف الفبا عبارت‌اند از: «ابد و یک روز» (سعید روستایی)، «اژدها وارد می‌شود» (مانی حقیقی)، «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان)، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»(وحید جلیلوند)، «دختر» (سیدرضا میرکریمی)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان)، «ناهید» (آیدا پناهند).

<> on October 19, 2009 in Santa Clarita, California.

حضور پنج فیلم «ابد و یک روز»، «اژدها وارد می‌شود»، «ایستاده در غبار»، «فروشنده» و «لانتوری» در این فهرست قابل پیش‌بینی بود، «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» به‌عنوان دو فیلم اصلی که در جشنواره فیلم فجر، جشن انجمن منتقدان و درنهایت جشن خانه سینما همه جوایز اصلی رابین همدیگر تقسیم کردند به یک اعتبار نماینده سینمای ایران در سال سینمای ۱۳۹۵ هستند. فیلم‌هایی که بعید به نظر می‌رسد به مذاق اعضای آکادمی خیلی خوش بیاید و بخت زیادی نباید برای قرارگیری در نامزدهایی نهایی اسکار برای آن‌ها متصور بود. فیلم «اژدها وارد می‌شود» هم از گزینه‌های محتمل برای بررسی اولیه می‌توانست باشد فیلمی خوش‌رنگ و لعاب که هرچقدر هم ازنظر روایت و داستان دچار مشکل باشد اما به‌هرحال به لحاظ فرمال می‌تواند نماینده خوبی برای جریان جدید سینمای ایران باشد و سندی باشد بر این‌که سینماگران ایرانی به غیر تصویر کردن تصاویر بکر و ناتورالیستی و شاعرانه؛ توانایی بهره‌گیری از تکنولوژی روز سینمایی برای خلق تصاویر باشکوه سینمایی را هم دارند. فیلم «لانتوری» هم به مدد حضور در جشنواره برلین و چندین جشنواره رده الف مهم دیگر بی‌تردید خودش را به لیست فوق تحمیل می‌کرد، فیلمی که انتخابش به‌عنوان نماینده ایران، می‌تواند به یک اعتبار یک خودکشی هنری برای سینمایی ما باشد.

sdooni-blogsky-com-6

«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»(وحید جلیلوند)، «دختر» (سیدرضا میرکریمی)، «ناهید» (آیدا پناهنده) از سورپرایزهای این فهرست هستند. البته که درخشیدن «ناهید» در جشنواره کن و فیلم «دختر» میرکریمی در جشنواره مسکو بی‌تأثیر در این انتخاب‌ها نبوده است اما واقعاً فیلم وحید جلیلوند یک گل به خودی تمام‌عیار محسوب می‌شود؛ و طبعاً هیچ عقل سلیمی آن را به‌عنوان نماینده سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ برای معرفی به آکادمی اسکار بشمار نمی‌آورد؛ و اما «فروشنده»؛ بی‌هیچ گفتگویی تنها و تنها گزینه منطقی و درست برای معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار فیلم آخر فرهادی است که پیش از اینکه هیئت ایرانی دست‌به‌کار شوند؛ منتقدین فرنگی آن را به‌عنوان یکی از بخت‌های اصلی دریافت جایزه اسکار امسال می‌دانند. به‌عنوان‌مثال «اسکات فینبرگ» تحلیلگر معروف جوایز سینمایی در اولین پیش‌بینی خود از جوایز اسکار 2017 از فیلم «فروشنده» به‌عنوان یکی از مدیان جدی نام‌برده است. به همین واسطه به نظر می‌رسد هفت گزینه دیگر فهرست اولیه که توسط کمیته انتخاب ارائه‌شده چیزی بیشتر شبیه تعارف است و با توجه به سابقه فرهادی و دریافت جوایز فیلم فروشنده بعید است که سینمای ایران گزینه دیگری را برای مراسم آکادمی برگزیند.

maxresdefault (8)به‌هرحال هر فیلمی که از سینمای ایران به‌عنوان نماینده به هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار معرفی گردد کار بسیار سختی برای جای‌گیری در فهرست نهایی نامزدهای بهترین فیلم خارجی زبان دارد و باید برای تصاحب مجسمه طلایی اسکار، با فیلم‌های مهم و شاخصی همچون «تونی اردمن» به کارگردانی «مارن اِده» از آلمان، «شادترین روز در زندگی اولی ماکی» ساخته «جوهو کاسمانن» از فنلاند، «جولیتا» به کارگردانی «پدرو آلمادوار» از اسپانیا، «تونینو» ساخته «پائولا فن‌در اوست» از هلند و «ناگازاکی: خاطرات پسرم» از «یوجی یامادا» محصول سینمای ژاپن رقابت کند.

toni-erdmann-bannerدر سطح دوم پیش‌بینی های بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۷ می توان به گزینه‌های زیر هم اشاره کرد:
فیلم‌های «از دورست» برنده شیر طلای ونیز 2015 (ونزوئلا)، «زندگی من به‌عنوان یک کدو سبز» (سوئیس)، «خانه دیگران» (گرجستان)، «سیرانوادا» (رومانی)، «برخورد» (مصر)، «عصر سایه‌ها» (کره جنوبی)، «استفن زوئیگ: خداحافظی با اروپا» (اتریش) و «تانا» (استرالیا) «گل های حلب» (تونس)، «مرگ در سارایوو» (بوسنی و هرزگوین)، «مردی به نام اُو» (سوئد)، «آردنز» (بلژیک)، «رفیق» (کوبا) و «زلزله» (ارمنستان) «The Commune» (دانمارک)، «او» (فرانسه)، «آکواریوس» (برزیل)، «ال کلاسیکو» (ازژانتین) و «دانش‌آموز» (روسیه).
فهرست اولیه 9 فیلم خارجی نامزد در جوایز اسکار روز 17 ژانویه (۲۸ دی‌ماه) و پنج نامزد نهایی نیز روز 24 ژانویه (پنج بهمن) معرفی می‌شوند و مراسم اعطای جوایز هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز 26 فوریه 2017 (یکشنبه 8 اسفندماه) در دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

78f31fe36df28c2d9bf1fbc7a1fbf117d15e12f4
در ادامه معرفی به کوتاهی از هشت نامزد اعلام‌شده برای نمایندگی سینمای ایران در هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار می‌پردازیم و گزیده‌ای از نقدهای نویسندگان نماوا را درباره این فیلم‌ها مرور می‌کنیم:

 

ابد و یک روز:
ابد و یک روز فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۴ است. سعید روستایی که متولد ۱۳۶۸ است فارغ‌التحصیل سینما از دانشگاه سوره است.. فیلم اول او توانست ۹ سیمرغ بلورین؛ ۶ سیمرغ در بخش اصلی، ۲ سیمرغ -بهترین فیلم و بهترین کارگردانی-در بخش نگاه نو و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.و از این منظر به‌عنوان یکی از شگفتی‌های سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ خود را مطرح کرد. در آخرین موفقیت در هجدهمین جشن خانه سینما او موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه و کارگردانی گردید و معادی هم برای نقش‌آفرینی در فیلم وی موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از جشن سینمای ایران گردید.
تعریف واژه «ابد و یک روز» در خود فیلم معلوم می‌شود. مرتضی (پیمان معادی) معنای این واژه قضایی را این‌گونه بیان می‌کند: «وقتی به مجرمی ابد می‌دهند، بعد از ۱۵ سال او می‌تواند تقاضای فرجام‌خواهی کند و از مدت حبسش کم کند؛ اما وقتی قاضی حکم ابد و یک روز می‌دهد دیگر امکانی برای کم کردن مدت حبس نیست. مجرم تا یک روز بعد از مرگش هم باید در زندان بماند.»

1522297_953اژدها وارد می‌شود:
اژدها وارد می‌شود فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ‌مانی حقیقی محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و در ۴ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین گشت.
در آغاز فیلم گفته می‌شود که این فیلم بر اساس یک داستان واقعی تهیه‌شده است. مصاحبه با افراد گوناگون ازجمله خود مانی حقیقی این گمان را تقویت می‌کند و عنوان می‌شود داستان صدابردار فیلم خشت و آینه ساخته پدربزرگ مانی حقیقی ابراهیم گلستان است و در فیلم گفته می‌شود یک گروه سینمایی با دسترسی به این داستان در تلاش است تا فیلم داستانی تهیه کند. مانی حقیقی نویسنده و کارگردان فیلم‌های کنعان، آبادان، کارگران مشغول کارند و پذیرایی ساده، ۵۰ کیلو آلبالو، اژدها وارد می‌شود است؛ وی هم‌چنین از نویسندگان فیلم چهارشنبه‌سوری، ساخته اصغر فرهادی بوده و در فیلم دیگر او درباره الی نیز به ایفای نقش پرداخته است. در فیلم «آسمان محبوب» داریوش مهرجویی و «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان نیز ایفای نقش کرده است.

هایده صفی یاری نامزد بهترین تدوین برای اژدها وارد می‌شود

ایستاده در غبار: 
ایستاده در غبار فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برای حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. ایستاده در غبار به خاطر خلاقیت‌های کم‌نظیر فیلم‌سازاش، موردتوجه عموم و منتقدین قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را از آن خود کرد؛ و در آخرین شب‌های تابستان ۱۳۹۵ موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از جشن خانه سینمای ایران گردید. محمدحسین مهدویان مهم‌ترین استعداد نسل جدید فیلم‌سازی در ایران است. نسلی که متولدین اواخر دهه پنجاه تا نیمه اول دهه شصت را در برمی‌گیرد. مهدویان به‌مانند دیگر استعداد مهم این نسل شهرام مکری، خوره فیلم و سینما است و «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» حاصل زندگی او در جهان فیلم‌های «روایت فتح» سید مرتضی آوینی است.

نقد نویسنده نماوا درباره «ایستاده در غبار»

«ایستاده در غبار» از دیدنی‌ترین فیلم‌های جشنواره سی و چهارم فجر بود. داستان یکی از مهم‌ترین رزمندگان و فرمانده‌های هشت سال جنگ تحمیلی، حاج احمد متوسلیان که با رویکردی تازه برای سینمای ایران ساخته‌شده است؛ مستندنمایی/ ماکیومنتری. پیرو سریال موفق «آخرین روزهای زمستان» که توسط همین تیم ساخته‌شده بود و به زندگی شهید حسن باقری می‌پرداخت، در «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان به همراه فیلم‌بردار مستعدش هادی بهروز توانسته روزگار کودکی و جوانی متوسلیان را به شیوه مستند و بر مبنای صداهای واقعی بازسازی کند. ممکن است خیلی‌ها بگویند که این‌یک فیلم مستند است؛ که نیست. این‌یک فیلم داستانی است که شیوه‌ی روایتش را بر اساس مستندنمایی و شبیه شدن به فیلم مستند بناکرده. ادامه …

ایستاده درغبار

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت: 
«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» فیلمی به کارگردانی وحید جلیلوند، نویسندگی وحید جلیلوند و حسین مهکام و تهیه‌کنندگی محمدحسین لطیفی ساخته سال ۱۳۹۳ است. این فیلم در هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز به روی پرده رفت و برنده جایزه فیپرشی شد وحید جلیلوند فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران است. او فعالیت هنری خود را از ۱۵ سالگی با بازی در تئاتر شروع کرد و با گویندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی در رادیو ادامه داد. ازجمله برنامه‌های موفق او در رادیو برنامه «باغی در صدا» و «جنگ سپیده» را در اوایل دهه هشتاد می‌توان نام برد. جلیلوند از سال ۱۳۸۲ فعالیتش در رادیو متوقف‌شده و به گفته خودش از رادیو بیرون رانده شد؛ و همچنین فعالیتش را در تلویزیون رسمی ایران از سال ۱۳۷۴ با تدوینگری و سپس کارگردانی آغاز کرد و همچنین به اجرای برنامه‌هایی با زمینه مذهبی و ساخت مستند پرداخت. او تاکنون بیش از ۳۰ مستند ساخته است.

4shanbe19aban4

اولین نقش‌آفرینی جدی او در تلویزیون در مقام بازیگر در سال ۱۳۸۸ و بازی در سریال «نردبان آسمان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، در نقش غیاث‌الدین جمشید کاشانی، اخترشناس و ریاضی‌دان شهیر ایرانی بود. او همچنین در این سال در فیلم «زمهریر» به کارگردانی علی روئین‌تن بازی کرد که پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر توقیف‌شده و هنوز اکران نشده است. وحید جلیلوند برنامه گفتگو محور و ساختارشکنانه «چهل دقیقه بدون قضاوت» را در سال ۱۳۹۰ به روی آنتن تلویزیون ایران برد که به بررسی معضلات اجتماعی جامعه می‌پرداخت. او از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون برای اجرای هر قسمت از این برنامه استفاده نمود. این برنامه پس از پخش چند قسمت متوقف‌شده و جلوی پخش آن گرفته شد. مهم‌ترین اتفاق کارنامه هنری وحید جلیلوند کارگردانی نخستین فیلم سینمایی بلند او در سال ۱۳۹۳ به نام «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» است که در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و در بخش نگاه نو، سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را تصاحب کرد. این فیلم موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی متعددی را کسب نمود که می‌توان به جایزه خلاقیت و استعداد درخشان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، جایزه فیپرشی منتقدین از هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز، جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المذاهب ایتالیا، جایزه پنگوئن طلایی جشنواره فیلم ایسلند، جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم براتیسلاوا برای نیکی کریمی و سحر احمدپور و جایزه ویژه هیئت‌داوران جشنواره وزول فرانسه اشاره نمود.

attends a premiere for 'Wednesday, May 9' during the 72nd Venice Film Festival at Sala Darsena on September 7, 2015 in Venice, Italy.

عوامل فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در هفتاد و سومین جشنواره ونیز

 

نقد نویسنده نماوا درباره «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»

«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» از آن دست فیلم‌هایی است که عموماً به مزاج عده‌ای از مخاطبان بسیار خوش می‌آید وعده‌ای دیگر را دل‌زده می‌کند. بعضی فیلم‌ها چنین خاصیت دوگانه‌ای دارند، حد نزدیک به وسطی ندارند. یا بسیار تشویق می‌شوند و یا به‌شدت شکست می‌خورند. هرچند که «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» در هنگام اکرانش در جشنواره با استقبال خوبی از جانب منتقدان رو‌به‌رو شد و مورد تعریف و تمجید بسیاری قرار گرفت، اما عده عدیده‌ای هم فیلم را اثری ضعیف و ریاکار می‌دانستند که خب خیلی هم بیراه نبود. درباره فیلم اول وحید جلیلوند، یعنی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» این مرز میان خوب و بد بودن، مرز واضح و مشخصی است اتفاقاً. فیلم ازنظر تکنیکی قابل‌قبول است و مهم‌تر از آن موفق می‌شود اتمسفر و فضای خاص خودش را خلق کند، اما در مقابل، خواسته یا ناخواسته دست به اشاعه فرهنگ و تفکری دمده و حتی به عبارتی خطرناک می‌زند که ضعف اساسی فیلم است. ادامه…

دختر:
دختر فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی و نویسندگی مهران کاشانی محصول سال ۱۳۹۴ است. رضا میرکریمی در ۸ بهمن ۱۳۴۵ در زنجان متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. میرکریمی عضو گروه سینمای فرهنگستان هنر نیز است. میرکریمی فعالیت‌های سینمایی خود را از سال ۱۳۶۶ با فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری برای او آغاز کرد. سپس دو سریال تلویزیونی ماجراهای آفتاب و عزیز خانم و بچه‌های مدرسه همت را برای کودکان و نوجوانان ساخت. میرکریمی اولین کار بلند سینمایی خود در سال ۱۳۷۸ با ساخت کودک و سرباز آغاز کرد، فیلمی که برای آن بالن نقره‌ای جشنواره سه قاره را کسب کرد. زیر نور ماه دومین اثر سینمایی او در سال ۱۳۷۹ با موفقیت همراه بود، او برای کارگردانی این فیلم جایزه بهترین فیلم هفته منتقدین جشنواره فیلم کن، جایزه ویژه هیئت‌داوران جشنواره فیلم فجر و جایزه ویژه هیئت‌داوران جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را از آن خود نمود.

635903976086091808

«اینجا چراغی روشن است» سومین فیلم بلند وی به شمار می‌رود که در سال ۱۳۸۰ در فضایی انتزاعی و با لحنی شاعرانه ساخته شد. میرکریمی جایزه ویژه هیئت‌داوران بهترین فیلم جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را برای ساخت این فیلم دریافت کرد. چهارمین فیلم بلند میرکریمی «خیلی دور، خیلی نزدیک» در سال ۱۳۸۳ به روی پرده رفت. خیلی دور خیلی نزدیک فیلمی جاده‌ای و درام بود، سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر و جایزه ویژه هیئت‌داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کلکته ازجمله دست‌آوردهای چهارمین اثر میرکریمی بود. «به همین سادگی» پنجمین فیلم میرکریمی با ساختاری جدید و قصه‌ای ساده و با درامی درونی و شخصیت محور بود که در سال ۱۳۸۶ ساخته شد. به همین سادگی رنگ موفقیت را به خود دید و میرکریمی با این اثر سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر و جایزه گئورگ طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو را تصاحب کرد. «یه حبه قند» در سال ۱۳۸۹ اثری با نگاه به زندگی خانواده ایرانی بود که موردتوجه قرار گرفت. «امروز» در سال ۱۳۹۲ هفتمین اثر میرکریمی به‌حساب می‌آید. این فیلم نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۵ بود و در جشنواره بین‌المللی فیلم رباط جایزه بهترین فیلم و جایزه مردمی را تصاحب کرد. میرکریمی در سال ۱۳۹۴ دختر را جلوی دوربین برد و این فیلم در هفت بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

1656404

نقد نویسنده نماوا درباره فیلم «دختر»

دختر یک خانواده سنتی- مذهبی قصد دارد برای تولد دوستش از آبادان عازم تهران شود و برای این کار نیاز به اجازه و مجوز پدرش دارد. پدری کم‌حرف و سختگیر که به او اجازه نمی‌دهد و دختر را وا‌می‌دارد بدون هماهنگی وارد تهران شود. همه‌چیز طبق نقشه پیش می‌رود تا اینکه پرواز برگشت دختر به آبادان کنسل شده و این آغازی می‌شود بر مسئله و بحران فیلم. به نظر شروع درگیر کننده‌ای برای یک فیلم سینمایی است. پر از مسیر و نقطه عطف و حادثه. داستان پدر در جستجوی دختر گمشده همیشه جذاب بوده اما در «دختر» رضا میرکریمی خبری از جذابیت نیست. با یک داستان قابل پیش‌بینی و خسته‌کننده مواجهیم که دستمایه پر تعلیق اولیه را حرام می‌کند و یک فیلم دمده و ابتدایی را سبب می‌شود. فیلمی که ادای انتقاد به پدر را درمی‌آورد اما در تمام لحظاتش، ترسان و محافظه‌کار جانب او را می‌جوید. فیلمی که ادعای تجدیدنظر در تربیت سنتی و اصلاح آن را دارد اما شبیه به فیلم‌های قراردادی پیشین در یک ناپایان همه‌چیز را با اندوه و اشک‌های مرد مگو تمام می‌کند تا این‌گونه مثلاً حزن قراردادی پدر مرهمی باشد بر آسیب‌هایی که بر خواهر روا رفته و انتظار دختر را می‌کشد. ادامه…

فروشنده:

فروشنده فیلمی به کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی است. این هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی است. فروشنده در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نامزد نخل طلا بود. در مراسم اختتامیه این جشنواره جایزه بهترین فیلم‌نامه به اصغر فرهادی رسید و شهاب حسینی هم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. اصغر فرهادی که قرار بود پروژه جدید خود را در اسپانیا آغاز کند و تا شروع پیش‌تولید فیلم زمانی یک‌ساله داشت تصمیم به ساخت فیلم فروشنده در ایران گرفت. فرهادی پروانه ساخت این فیلم را در ۱۸ مهرماه ۱۳۹۴ از سازمان سینمایی دریافت کرد. نام پیشین این فیلم «برسد به دست آهو» بود که به علت این‌که نام «فروشنده» تناسب بیشتری با داستان نهایی فیلم داشت، تغییر نام پیدا کرد. درگذشت یدالله نجفی، صدابردار باسابقه فیلم، باعث ایجاد وقفه‌ای یک‌هفته‌ای در فیلمبرداری شد و سرانجام فیلمبرداری فیلم فروشنده، به کارگردانی اصغر فرهادی ۷ اسفند به پایان رسید. این فیلم در فرانسه بانام «مشتری» (LE CLIENT) به نمایش درآمد که دلیل این تغییر نام ساخت فیلمی به اسم فروشنده در فرانسه بود.«فروشنده» در اروپا و آمریکا بانام مشتری عرضه‌شده است.نمایش عمومی تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی از ساعت ۶:۴۵ دقیقه صبح روز چهارشنبه دهم شهریورماه آغاز شد. فروشنده تنها در سه روز حدود یک میلیارد تومان فروش داشت. این فیلم روز چهارشنبه در نخستین روز اکرانش ۲۵۰ میلیون تومان فروش رفت و رکوردی جدید در سینمای ایران ثبت شد.

نقد نویسنده نماوا درباره فیلم «فروشنده»

روایت و داستان «فروشنده»: اگر کارگردانی فرهادی در «فروشنده» نسبت به سایر فیلم‌های پیشین‌اش به طرز چشمگیری خلاقانه‌تر شده، نحوه روایت و قصه‌گویی «فروشنده» ده‌ها برابر بیشتر از فیلم‌های قبلی او استادانه تر شده است. تقریباً به همه فیلم‌های قبلی فرهادی می‌توان ایرادات جدی از منظر نوع و شیوه قصه‌گویی وارد کرد. از پایان باز «شهر زیبا» که پاشنه آشیل فیلم محسوب می‌شد تا صحنه شناسایی جسد فیلم «درباره الی» و از همه معروف‌تر صحنه تصادف راضیه (ساره بیات) در فیلم «جدایی» که فیلم‌برداری هم شده بود در زمان تولید فیلم و پس‌ازآن و بر روی میز تدوین به خاطر مصالح داستانی و برای حفظ ضربه پایانی داستان از نسخه نهایی درآورده می‌شود.
اما این بار «فروشنده» بی‌هیچ نقصانی داستان خود را تعریف می‌کند. بی‌هیچ پاشنه آشیلی روایت تمام و کمال؛ ادامه …

لانتوری:

لانتوری فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان محصول سال ۱۳۹۴ است درمیشیان فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۷۴ به‌عنوان نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی در نشریات تخصصی سینمایی آغاز کرد و در کنار آن به‌عنوان دبیر تحریریه انتشارات سینمایی چندین کتاب سینمایی گردآوری و چاپ نمود. به‌عنوان نویسنده فیلم‌نامه و دستیار کارگردان و برنامه‌ریز وارد عرصه سینمای حرفه‌ای شد و با کارگردانان مطرحی چون داریوش مهرجویی، علیرضا داود نژاد و فریدون جیرانی همکاری نمود.
رضا درمیشیان چندین فیلم مستند و کوتاه داستانی ساخته که از میان آن‌ها می‌توان به مستند بلند جادوگر درباره علیرضا زرین‌دست (برنده جایزه بهترین مستند انجمن منتقدان)، مستند خانه‌خراب (برنده جایزه بهترین مستند به خاطر نگاه هوشمندانه به مسائل شهری از دومین جشنواره فیلم بم)، گریزه، کروات، پامنار، درخت آرزوها و… اشاره کرد. درمیشیان همچنین در کنار نگارش فیلم‌نامه، فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را به‌عنوان مجری طرح و تهیه‌کننده ادامه داد و به‌عنوان تهیه‌کننده و مجری طرح در چندین فیلم ازجمله فیلم‌های داریوش مهرجویی حضورداشته است.
او در سال ۱۳۸۹ تنها نمایش داریوش مهرجویی بانام درس بر اساس متن اوژن یونسکو را به‌عنوان تهیه‌کننده در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه آورد.

n00127437-b

او در سال ۱۳۹۰ نخستین فیلم بلند سینمایی خود بانام بغض را ساخت. این فیلم در حالی از بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد که نمایش جهانی آن در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال آغاز و در نزدیک به بیست جشنواره جهانی به نمایش درآمد و برنده جوایز متعددی شد. رضا درمیشیان برای بغض برنده جایزه بهترین کارگردانی فیلم اول و خلاقیت و استعداد درخشان از ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شد. «عصبانی نیستم» دومین فیلم سینمایی رضا درمیشیان، جنجالی‌ترین فیلم سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و تنها نماینده سینمای ایران در شصت و چهارمین دوره جشنواره برلین ۱۳۹۲ است که با استقبال مردم و منتقدان روبرو شد اما با حملات و انتقادات شدید اصول‌گرایان و گروه‌های فشار فیلم “حامی فتنه ” لقب گرفت و مسئولان سینمایی از نمایش آن جلوگیری به عمل‌آورده‌اند. فیلم سوم او «لانتوری»، برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته‌شد. لانتوری با ۱۴۱ میلیون تومان فروش و ۲۰ سانس فوق‌العاده در اولین شب اکران خود، رکورد فروش سینمای ایران در شب اول اکران را جابجا کرد. (رکوردی که البته پس آن توسط «فروشنده» دستخوش تغیر شد.)

lantouri8

نقد نویسنده نماوا درباره «لانتوری»

«لانتوری» بیش از آنکه یک فیلم باشد، آیینه‌ای است در برابر جامعه‌ای که هرروز خودش را بزک می‌کند و شب بی‌نقاب و بی بزک به خواب می‌رود. درست مثل سکانس ابتدای فیلم که مریم در مقابل آیینه‌ای نشسته، در سکوت آرایشش را پاک می‌کند و دوربین با یک حرکت جزئی تصویری شکسته از بازتاب چهره وی در آیینه می‌دهد.
دیدن «لانتوری» کار آسانی نیست. آسان نیست که شهری که هرروز در آن رفت‌وآمد می‌کنی را از این زاویه ببینی. آسان نیست که داستان‌هایی را که درباره زورگیری و دزدی و اسیدپاشی می‌شنوی را از نزدیک ببینی. درمیشیان در هیچ کجای فیلمش سعی نکرده که این زشتی‌ها را سانسور کند یا او را تسلی دهد که این‌همه این‌ها داستانی بیش نیست. حتی کات‌هایی که به افرادی به‌عنوان نمایندگان این جامعه انجام می‌شود، تکنیک فاصله‌گذاری نیست تا شما را از فضای فیلم خارج کند، بلکه با القای فضای مستند گونه شما را هرچه بیشتر در خود فرومی‌برد. ادامه…

ناهید:

ناهید فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک با ارسلان امیری به تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان ساخته سال ۱۳۹۳ است. این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است در ۲۷ آبان ۱۳۹۴ در سینماهای ایران و از ماه فوریه ۲۰۱۶ در بیش از پنجاه سینمای کشور فرانسه توسط کمپانی مانتو فیلمز و در اسپانیا (کارامل فیلمز) و یونان (استرادافیلمز) اکران شد. شرکت نوری پیکچرز پخش‌کننده جهانی فیلم حق نمایش ناهید را به بیش از پانزده کشور از آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی فروخته است. به‌تازگی نسخه خانگی آن نیز در دسترس قرارگرفته است.
همچنین از جوایز مهم این فیلم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• برنده جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدین سینمای فرانسه – جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستقل بوردو ۲۰۱۵
• برنده جایزه آینده نویدبخش در بخش نوعی نگاه – جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵
• برنده جایزه فیلمبرداری دوربین کوچک طلایی – جشنواره فیلم برادران ماناکی ۲۰۱۵
• برنده جایزه راجر ایبرت – جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو ۲۰۱۵
• برنده جایزه بهترین بازیگر مرد نوید محمدزاده – جشنواره بین‌المللی فیلم براتیسلاوا ۲۰۱۵
• برنده جایزه بهترین کارگردانی – جشنواره بین‌المللی فیلم براتیسلاوا ۲۰۱۵
• فیلم منتخب – جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید ۲۰۱۵
• کاندیدای اسب برنزی بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم استکهلم ۲۰۱۵
• کاندیدای بهترین فیلم انجمن منتقدین هامبورگ جشنواره بین‌المللی فیلم‌هامبورگ ۲۰۱۵

نقد نویسنده نماوا درباره «ناهید»

«ناهید» دقیقه همان چیزی است که باید از یک فیلم‌ساز زن ایرانی انتظار داشت. این فیلم اولین تجربه فیلم بلند آیدا پناهنده پس از چند فیلم کوتاه و مستند و تلویزیونی است. فیلمی که با اقبال جهانی هم روبرو شد و در بخش نوعی نگاه شصت و هشتمین جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده جایزه آینده نویدبخش شد. «ناهید» داستان زنی است که بعد از جدایی از همسر معتادش، سرپرستی تنها پسرش را عهده‌دار شده است، فقط به یک شرط؛ این‌که دوباره ازدواج نکند، اما حال که ناهید فرصت جدیدی پیش رو دارد تکلیف پسرش چه می‌شود. اولین نکته جالب‌توجه فیلم، انتخاب لوکیشن آن است. داستان فیلم نه در تهران که در بندر انزلی می‌گذرد. تمام فیلم در لوکیشن های کاملاً واقعی فیلم‌برداری شده و به‌جز سه بازیگر اصلی یعنی ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده بیشتر بازیگران، افراد محلی هستند. پناهنده از هیچ زرق‌وبرقی برای آراستن فیلمش استفاده نکرده است و تا مرزی از واقع‌گرایی پیش رفته است که یادآور سینمای نئورئالیسم ایتالیاست.ادامه…

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید