تابستان هم به پایان رسید و پاییز از راه رسید. نیمی از سال در حالی گذشت که امسال سینما روزهای پررونقی را پشت سر گذاشته است. همان‌طور که سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در تسخیر فیلم اولی‌ها و کارگردانان جوان بود، گیشه نیمه نخست سال نیز به محلی برای ظهور و اثبات لیاقت این فیلم‌سازان تبدیل شد. بعد از درخشش «ابد و یک روز» به‌عنوان اولین اثر سینمایی یک کارگردان بسیاری از سینما دوستان لحظه‌شماری می‌کردند تا با اکران عمومی این فیلم میزان شایستگی این فیلم را در موفقیت‌های کسب‌شده محک بزنند. و البته همه آن‌ها یک‌صدا رأی به برتری این فیلم بر سایر رقبایش دادند که اثباتش را می‌توان در یکه‌تازی این فیلم در جشن حافظ و جشن انجمن منتقدان و نویسندگان دید. «50 کیلو آلبالو»، ساخته مانی حقیقی، باوجود موفقیت بسیار بالایش در گیشه با عدم صدور مجوز پخش خانگی روبرو شد و کار به آنجا رسید که وزیر ارشاد رسماً از صدور پروانه ساخت این فیلم ابراز پشیمانی کرد. بخشی از فیلم‌های توقیفی سال‌های گذشته همچنان توقیفی ماندند اما «لانتوری» درمیشیان برخلاف فیلم قبلی‌اش، این بار از توقیف و سانسور در امان ماند و فقط از سوی حوزه هنری تحریم شد. آخرین اثر اصغر فرهادی علاوه بر کسب جوایز کن در ایران هم با استقبال مردم روبرو شد و اکنون هم که راهی اسکار شده است. خلاصه اینکه تا اینجای سال حال سینما خوب است. هرچقدر کنسرت‌ها با بی‌محبتی مواجه شده‌اند، کارگردانان جوان بهترین‌هایشان را عرضه کرده‌اند و مردم هم با سینما آشتی کرده‌اند. جالب است بدانید باوجود کاهش یک‌هفته‌ای نمایش نوروزی فیلم‌ها در سال 95 نسبت به سال 94 به دلیل مصادف شدن با ایام فاطمیه، فروش این فیلم‌ها 4 برابر شده است. به‌هرحال فصل پررونق اکران به پایان رسیده و به‌جز چند مورد در انتظار نمایش، باید منتظر جشنواره فجر بعدی باشیم و دعا کنیم که چرخ سینما همین‌طور بی توقف بگردد و فیلم‌سازان جوان و فیلم اولی به روند رو به رشد خود را ادامه دهند. به بهانه پایان تابستان بیراه ندیدیم که سری هم به فیلم‌های اکران شده در نیمه نخست سال به‌ویژه تابستان بزنیم و مروری بر آن‌ها داشته باشیم.

من؛ نویدبخش سینمای نو
«من» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سهیل بیرقی و تهیه‌کننده سعید سعدی و سعید خانی که برای حضور در بخش سودای سیمرغ و همچنین نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. این فیلم در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ در سینماهای اکران شد. «من» داستان زنی به نام آذر است که یک‌تنه به قیامی علیه همه‌چیز و همه‌کس دست‌زده است. فیلم در ژانر پلیسی معمایی است اما همان‌قدر هم به‌دوراز معقوله ژانر و سینمای روایتگر تعریف می‌شود؛ با یک روایت غیرمعمول ، بازی لیلا حاتمی و بهنوش بختیاری برگ برنده «من» در گیشه امسال بودند اما به‌طورکلی این فیلم آن‌طور که باید دیده نشد. «من» با 1,874,342,700 تومان فروش طی 35 روز و 70 سالن جز فیلم‌های کمتر دیده‌شده تابستان امسال بود. اما سهیل بیرقی به‌عنوان یک فیلم اولی ثابت کرد که شیوه فیلم‌سازی خودش را دارد و از هیچ‌کدام از سنت‌های مرسوم و جاری سینمای حال حاضر پیروی نمی‌کند. همه این عوامل باعث می‌شود بیرقی هم به لیست کارگردانانی که باید منتظر فیلم دومشان بود اضافه شود.

لانتوری؛ حاشیه؛ حاشیه و حاشیه
درمیشیان بعد از فیلم توقیفی «عصبانی نیستم» این بار به سراغ ساخت فیلمی مربوط به اسیدپاشی رفته است. این فیلم که تا حدودی بر اساس زندگی آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی، ساخته‌شده است، برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد اما به‌جز بخش بهترین صدا در رشته دیگری موفق به کسب جایزه نشد. بعد از جشنواره فیلم فجر حدس و گمان‌ها درباره زمان اکران لانتوری زیاد بود. مخصوصاً که فیلم قبلی درمیشیان توقیف‌شده بود و «لانتوری» هم به‌طور ناگهانی از برنامه اکران عید فطر کنار گذاشته شد. اما درنهایت این فیلم در تاریخ 13 مرداد اکران شد و با ۱۴۱ میلیون تومان فروش و ۲۰ سانس فوق‌العاده در اولین شب اکران خود، رکورد فروش سینمای ایران در شب اول اکران را جابجا کرد. البته ناگفته نماند که لانتوری تبدیل شد به اولین فیلم تحریمی حوزه هنری، از ابتدای سال تاکنون که خود باعث جلب مخاطبان بیشتری شد. نکته دیگر شکایت آمنه بهرامی از عوامل فیلم به جهت ساخت فیلم از روی زندگی وی و بدون اخذ اجازه رسمی بود که درمیشیان هم در نامه‌ای سرگشاده پاسخ ابهامات پیش‌آمده را داد. به‌هرحال لانتوری همچنان در اکران است و تا روز 31 شهریور بعد از 49 روز اکران و با در اختیار داشتن 69 سالن 5,668,697,900 تومان فروش داشته است.

سعید بجنوردی- محمدرضا دلپاک- حسین مهدوی - نامزد بهترین صدای فیلم برای فیلملانتوری
فروشنده؛ از کن تا تهران، پیش به‌سوی اسکار
راجع به فروشنده که به‌اندازه کافی سخن گفته‌شده است و می‌توانید به پرونده کامل و مفصلی که نماوا درباره این فیلم تهیه‌کرده است سر بزنید. این هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی است. فروشنده در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نامزد نخل طلا بود و در مراسم اختتامیه این جشنواره جایزه بهترین فیلم‌نامه به اصغر فرهادی رسید و شهاب حسینی هم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. همین کافی بود تا فروشنده را تبدیل به یکی از مهم‌ترین رویدادهای گیشه تابستان سازد. حال گمانی زنی در مورد توقیف فیلم یا اکران آن با اعمال حذفیات، صحبت راجع به تحریم شدن از سوی حوزه هنری و واکنش سیاستمداران و هنرمندان به این فیلم را هم در نظر بگیرید و آن‌وقت متوجه می‌شوید که چرا برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران اولین اکران یک فیلم ساعت 6:45 صبح برگزار می‌شود. پیش‌فروش بلیت به قیمت 15 هزار تومان هم جای خود دارد. خلاصه اینکه همه مسائل درو و بر فروشنده بازار سیاهی برای دلالان سینما فراهم کرد که البته دوام چندانی نداشت. زیرا درنهایت فروشنده بدون تحریم از سوی حوزه هنری و باقیمت عادی بلیت در تاریخ چهارشنبه دهم شهریورماه نمایشش را آغاز کرد. فروشنده تنها در سه روز حدود یک میلیارد تومان فروش داشت. این فیلم روز چهارشنبه در نخستین روز اکرانش ۲۵۰ میلیون تومان فروش داشت و رکوردی جدید در سینمای ایران ثبت شد و رکورد لانتوری را هم شکست.البته کم‌لطفی است که موفقیت اثر اخیر فرهادی را تنها مدیون این حاشیه‌ها بدانیم. فروشنده که داستان زوج بازیگری را روایت می‌کند که در نقل‌مکان به منزل جدیدشان دچار مشکلاتی می‌شوند از چنان ساختار محکم و فیلم‌نامه استواری برخوردار است که به جرات می‌توان آن را قوی‌ترین فیلم کارنامه هنری پرافتخار اصغر فرهادی دانست. بازی حیرت‌انگیز شهاب حسینی و ترانه علیدوستی هم دلیل دیگری برای استقبال مخاطبان از این فیلم است. باگذشت یکی دو هفته از اکران فروشنده به نظر می‌رسید که تب روزهای نخست در حال فروکش کردن است که با معرفی این فیلم از سوی ایران برای رقابت در اسکار، بار دیگر حرف‌وحدیث‌ها شروع شد و سیل دیگری از مخاطبان که تاکنون فیلم را ندیده بودند راهی سینماها شدند. به‌هرحال فروشنده تاکنون، یعنی بعد از 21 روز اکران و در اختیار داشتن 113 سالن فروشی معادل 7,523,993,300 تومان داشته است که این فیلم را به سلطان بی‌چون چرای گیشه تابستان امسال تبدیل می‌کند. باید صبر کرد و دید فروشنده چقدر دیگر می‌تواند بفروشد و آیا می‌تواند پرفروش‌ترین فیلم سال شود یا خیر؟ که البته چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد.

cinemaزززززززcinema_ir-852-1024x683سایه‌های موازی؛ ناامیدکننده
سایه‌های موازی فیلمی به کارگردانی اصغر نعیمی، نویسندگی سعید عقیقی و تهیه‌کنندگی علی توکل‌نیا و حسن توکل‌نیا محصول سال ۱۳۹۳ است و در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است. «سایه‌های موازی» که داستان عشق مرد مسنی به دختر جوان و پرشور و شعفی است، بعد از سال‌ها ابوالفضل پور عرب را به‌عنوان نقش اول به سینما بازمی‌گرداند. این فیلم که اقتباسی از داستان نازنین فئودور داستایوفسکی به قلم سعید عقیقی است، یکی دیگر از کارهای نه‌چندان قابل‌توجه این فیلم‌نامه‌نویس قدر است که خاطره شب‌های روشنش همچنان دلمان را روشن می‌کند که شاید بالاخره آن تجربه تکرار شود. «سایه‌های موازی» نه ازلحاظ کارگردانی حرفی برای گفتن دارد و نه ازلحاظ بازیگری و نه ازلحاظ انجسام داستانی. این فیلم بعد از 21 روز اکران و در اختیار داشتن 23 سالن و فروش 248,956,400 تومان شکست قطعی دست‌اندرکارانش و بازنده اصلی گیشه تابستان بوده است.

بارکد؛ گیشه در دستان کیایی
«بارکد» فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی و نویسندگی مصطفی کیایی و مهیار شاهرخی محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و در رقابت برای بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران به ابد و یک روز باخت. بارکد داستان پسری به نام حامد است که در یک مصاحبه شغلی رویدادهای عجیب زندگی‌اش را تعریف می‌کند.این فیلم در حالی از تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است که با دستور وزارت فرهنگ و ارشاد ایران مجبور به حذف صدای یاس خواننده تیتراژ خود شده است. بارکد فیلمی سبک بارگه‌هایی از طنز و کنایه‌های انتقادی است و طی 105 روز اکران با فروشی معادل 11,228,268,900 تومان یکه‌تاز جدول فروش فیلم‌های اکران شده در تابستان امسال و بعد از «من سالوادور نیستم» و « 50 کیلو آلبالو» پرفروش‌ترین فیلم نیمه نخست سال است.

9-1آاااادت نمی‌کنیم، ملودرامی به یاد روزهای خوش گذشته
آااادت نمی‌کنیم فیلمی به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان، نویسندگی ابراهیم ابراهیمیان و سارا سلطانی و تهیه‌کنندگی پیمان جعفری محصول سال ۱۳۹۴ است که از 12 خرداد در سینماهای کشور به اکران عمومی درآمد. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و ساره بیات و حمیدرضا آذرنگ برای ایفای نقش مکمل نامزد دریافت سیمرغ بلورین شدند که البته هر دودست خالی ماندند.
آااادت نمی‌کنیم، یک ملودرام خانوادگی است که حول‌وحوش زندگی یک استاد دانشگاه که به داشتن رابطه با یکی از دانشجویانش متهم شده است می‌چرخد. استادی که عاجزانه سعی در اثبات بی‌گناهی‌اش دارد، اما همه شواهد علیه اوست و درنهایت زندگی چند خانواده برای همیشه دستخوش تغییر می‌شود. این فیلم درباره مسائلی چون دروغ و خیانت است و بعد از سال‌ها هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن را در کنار هم قرار داده است. به‌جز این حس نوستالژی و بازی درخشان هدیه تهرانی و حمیدرضا آذرنگ، آااادت نمی‌کنیم حرف چندانی برای گفتن ندارد و علی‌رغم تبلیغات گسترده‌اش در سطح شهر، بعد از 112 روز فروش ناامیدکننده‌ای معادل 1,841,714,800 تومان داشته است.

0_0_adatnemikonim17اژدها وارد می‌شود؛ مورد عجیب مانی حقیقی
«اژدها وارد می‌شود» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مانی حقیقی محصول سال ۱۳۹۴ است. اکران این فیلم بعد از مدت کوتاهی از اکران فیلم 50 کیلو آلبالو باعث تعجب بسیاری از تماشاگران و منتقدان شد. 50 کیلو آلبالو باوجود فروش خوبش و استقبال مردم از آن مخصوصاً در ایام عید نوروز، فیلمی بسیار سبک و فاقد هرگونه نکته قابل‌بحثی بود. حال‌آنکه «اژدها وارد می‌شود» فیلمی سمبلیک و نمادین همراه با رویکردی سیاسی است و باور اینکه هر دو فیلم ساخته یک فیلم‌ساز باشد کار بسیار مشکلی است. اژدها وارد می‌شود از فیلم‌برداری فوق‌العاده هومن بهمنش، موسیقی بی‌نظیر کریستف رضاعی و چهره‌پردازی و طراحی صحنه و لباس کم‌نظیری سود می‌برد و در همه این شاخه‌ها در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین گشت که البته در همه این رشته‌ها هم ناموفق بود. اژدها در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد و با اقبال خوب تماشاگران هم مواجه شد. این فیلم که قسمتی از داستانی واقعی است ماجرای ناپدید شدن صدابردار فیلم خشت و آیینه ابراهیم گلستان در دهه 40 شمسی است. اگر این فیلم را در سینما ندیده‌اید، نسخه نمایش خانگی آن اکنون در دسترس است. به‌هرحال اژدها وارد می‌شود با فروش 2,049,262,600 تومان کار خود را در اکران عمومی پایان داد و باید دید نسخه نمایش خانگی آن چقدر می‌تواند موفق باشد.

هومن بهمنش نامزدبهترین فیلمبرداری برای فیلم اژدها وارد می‌شود

مرگ ماهی؛ مظلوم و دیده نشده
مرگ ماهی فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی روح‌الله حجازی ساخته سال ۱۳۹۳ است که در تاریخ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است. این فیلم روایتگر ماجرای مرگ مادری است که وصیت کرده است تا سه روز بعد از فوتش به خاک سپرده نشود و این بهانه‌ای می‌شود برای اینکه پسرها و دختر و عروس‌ها دامادها بعد از مدتی طولانی، علی‌رغم اختلافاتشان دورهم جمع شوند. حجازی در این فیلم برخلاف کارهای گذشته‌اش که پیرامون زندگی زناشویی می‌گشت، با رویکردی جدید و از منظری متفاوت مرگ را بررسی کرده است و فضایی به‌شدت متفاوت آفریده است. مرگ ماهی از میزانسنی بسیار قوی و بازی‌های قابل قبولی بهره می‌برد اما باوجود بازیگران سرشناسش و کارنامه خود حجازی چندان دیده نشد و بسیار مورد بی‌مهری قرار گرفت. چنان‌که بعد از 140 روز اکران نتوانسته فروشی بیش از 574,647,000 تومان داشته باشد.

0_0_margemahi12
ابد و یک روز؛ یکه‌تاز جشنواره‌ها
«ابد و یک روز» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۴ است. ابد و یک روز در طول نمایش موردتوجه عموم و منتقدین قرار گرفت و توانست ۹ سیمرغ بلورین (۶ سیمرغ در بخش اصلی، ۲ سیمرغ -بهترین فیلم و بهترین کارگردانی-در بخش نگاه نو و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران) سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست آورد. این فیلم از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شده است و به‌تازگی نیز به دلیل موفقیت‌های اخیرش در جشن حافظ و جشن انجمن منتقدان و نویسندگان مجدداً در پردیس کوروش به اکران درآمده است. سعید روستایی در اولین تجربه کارگردانی‌اش به سراغ داستان زندگی خانواده‌ای فقیر می‌رود که دختر خانواده تنها راه نجات خود و خانواده‌اش را در ازدواج با مردی افغان و ترک خانواده می‌بیند. این فیلم بعد از مدت‌ها یادآور آن چیزی است که به نام سینمای ملی می‌شناسیمش و متأسفانه از آن دورمانده‌ایم. «ابد و یک روز» با فیلم‌نامه‌ای قوی و بازیگرانی درخشان توانسته مخاطبان و منتقدان را به یک اندازه راضی کند و در طی 189 روز اکران به فروشی معادل 11,404,496,700 تومان دست یابد. باید دید که روستایی در تجربه بعدش به سراغ چه موضوعی می‌رود و آیا می‌تواند سبک خودش در سینمای ملی را حفظ کند یا راه متفاوتی را در پیش خواهد گرفت.

01-1ایستاده در غبار؛ استوار و منسجم
«ایستاده در غبار» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی نژاد است که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به‌عنوان بهترین فیلم انتخاب شد. ایستاده در غبار به خاطر خلاقیت‌های کم‌نظیر فیلم‌سازانش، موردتوجه عموم و منتقدین قرار گرفت و در اکران عمومی هم توانست مخاطبان را راضی کند. این فیلم به دلیل نوآوری در شیوه روایت و ساختار منسجم و فیلم‌نامه قوی آن‌یکی از برترین فیلم‌های تولیدشده سال گذشته است. و پس از 105 روز اکران با فروش 1,642,028,280 تومان ازجمله فیلم‌های موفق نیمه نخست سال به‌حساب می‌آید؛ البته با در نظر گرفتن ژانری که فیلم در آن تولیدشده و شیوه نوین روایتش.محمدحسین مهدویان نیز بعد از یک تجربه تلویزیونی با «ایستاده در غبار» به جمع فیلم اولی‌هایی می‌پیوندد که باید دید در آینده چه مسیری را در پیش خواهند گرفت.

139409240921066056711174مسلماً این‌ها تمامی فیلم‌های اکران شده در نیمه نخست سال نیستند. خشم و هیاهو، دراکولا، زاپاس، دختر و کفش‌هایم کو هر کدام به شیوه خود در گیشه موفق بودند و توانستند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. اجازه دهید بررسی بیشتر این فیلم‌ها را موکول کنیم به زمان پخش نسخه نمایش خانگی این فیلم‌ها.
لازم به ذکر است تمامی ارقام فروش تا تاریخ 31 شهریور 1395 بوده است و از قسمت جدول فروش سایت سینما تیکت استخراج‌شده است.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید