در این روزهای کرونایی که سینمای نه‌تنها ایران که جهان با یک بحران بزرگ مواجه است، برگزاری جشنواره‌های سینمایی هم به چالشی بزرگ تبدیل‌شده است. بعدازآنکه جشنواره جهانی فیلم فجر لغو شد، حالا جشنواره کودک، با ابتکاری نوین و به صورتی اینترنتی برگزار خواهد شد.
چنین شیوه برگزاری قطعاً جسورانه است، بی‌شک بی‌اشکال هم نخواهد بود، اما می‌تواند راهکاری باشد برای باقی جشنواره‌های سینمایی ایران که در این اوضاع‌واحوال مخاطبان خود را حفظ کنند. درحالی‌که شیوع ویروس کرونا، سبک زندگی همه ما را تغییر داده است، سی و سومین جشنواره جهانی کودک با شعار «هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور» به شکلی جدید و در راستای همین سبک زندگی متفاوت برگزار می‌شود.
سی و سومین دوره جشنواره کودک، در بخش‌های مختلف و با داوران شناخته‌شده ایرانی و جهانی، از 27 مهر تا 2 آبان برگزار می‌شود و امسال کودکان و نوجوانانی که مخاطب اصلی این جشنواره هستند می‌توانند از خانه و از طریق پلتفرم‌های اینترنتی مهمان جشنواره کودک باشند.
به گفته علیرضا تابش، دبیر این جشنواره، 107 فیلم در 389 بخش، از روز 27 مهرماه ساعت ده صبح اکران خود را شروع می‌کنند و هرروز و تا پایان جشنواره، اکران فیلم‌ها تا ساعت 22 ادامه خواهد داشت. دو فیلم خداحافظ سینما و شماره 29 هم با مشارکت گروه سوینا، برای نابینایان در این روزها اکران خواهند شد.
داوران کودک و نوجوان، اهالی رسانه، منتقدین و صاحبان آثار که پیش‌ازاین در پرتال جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند بر اساس کدهای تخفیف معرفی‌شده، فیلم‌ها را به‌صورت رایگان تماشا کنند و عموم مردم با داشتن اشتراک می‌توانند تماشاگر آثار جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پلتفرم‌های VOD باشند. همچنین به‌رسم هرساله، کارگاه‌های آموزشی جشنواره کودک هم برقرار است و این بار به شیوه اینترنتی برگزار خواهند شد.
به همین بهانه، نگاهی می‌اندازیم به جزئیات برگزاری این جشنواره و آنچه باید از آن انتظار داشته باشیم.
رقابت بیش از 107 فیلم

شماره ۲۹
شماره ۲۹

در بخش مسابقه سینمای ایران، یازده فیلم به شرح زیر اکران خواهند شد:

  1. آرزوی زیبا به کارگردانی علی قوی‌تن و تهیه‌کنندگی علی قوی‌تن و بنیاد سینمایی فارابی
  2. بچه گرگ‌های دره سیب به کارگردانی فریدون نجفی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر
  3. بعد از اتفاق به کارگردانی پوریا حیدری اوره و تهیه‌کنندگی شهاب حسینی
  4. جزیره فضایی (تورنادو۲) به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید جواد هاشمی
  5. خورشید به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه‌کنندگی مجید مجیدی و امیر بنان
  6. سلفی با رستم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین قناعت
  7. لوپتو (پویانمایی) به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی
  8. مسیر معکوس کارگردانی ابوالفضل جلیلی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل جلیلی و بنیاد سینمایی فارابی
  9. مهران به کارگردانی رقیه توکلی و تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی و بنیاد سینمایی فارابی
  10. نارگیل به کارگردانی سید داود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان
  11. والدین امانتی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین قناعت

در میان این یازده فیلم نام‌های آشنایی به چشم می‌خورد. از شهاب حسینی که تهیه‌کنندگی بعد از اتفاق را بر عهده دارد تا حسین قناعت که یکی از چهره‌های ثابت سینمای کودک و نوجوان چند سال گذشته بوده است و مجید برزگر که او را با حضورش در سینمای هنری ایران می‌شناسیم. رقیه توکلی که هم قبلاً مادری را کارگردانی کرده است امسال با مهران در این جشنواره حضور دارد. خورشید، آخرین ساخته مجید مجیدی، فیلم پرافتخار سینمای ایران هم در این دوره از جشنواره سی و سوم کودک و نوجوان حاضر است.

حکم مادری
حکم مادری

در بخش فیلم‌های بلند داستانی هم ده فیلم به شرح زیر حضور دارند:

  • ک- بازیگوش‌ها به کارگردانی نادره ترکمانی و تهیه‌کنندگی مهدی اکبری
  • 2- به یادم باش به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجتبی سعید زاده
  • 3- پیله و پروانه به کارگردان محمد صالحی‌نژاد دهکی و تهیه‌کنندگی محمد صالحی‌نژاد دهکی و مهدی اکبری
  • خ- حکم مادری به کارگردانی زنده‌یاد سیامک صرافت و تهیه‌کنندگی ابراهیم امیرخانی
  • 5- خداحافظ سینما به کارگردانی یاسر احمدی
  • 6- سلیم به کارگردانی وحید پاکزاد و تهیه‌کنندگی سید محسن طباطبایی پور
  • 7- شماره ۲۹ به کارگردانی هادی رحیمی خواص و تهیه‌کنندگی مریم خلیلی
  • 8- صفر در سفر (پویانمایی) به کارگردانی احمدرضا نصری و تهیه‌کنندگی احمدرضا نصری، محصول مرکز آفرینش‌های هنری بسیج استان اصفهان
  • ز- گل مهربانی به کارگردانی داریوش احمدیان و تهیه‌کنندگی مهدی کارآمد تبریزی و محمد نجفی‌زاده
  • 1‌- هدیه به کارگردانی مسعود فرخنده طینت‌فرد

به‌علاوه تولیداتی از کشورهای روسیه، المان، نروژ، دانمارک، فرانسه، هلند، سوئد، پرتغال، چک، هند، قزاقستان هم در بخش رقابتی حضور خواهند داشت.

به یادم باش
به یادم باش

داوران نام‌آشنا

هیئت‌داوران جشنواره کودک را چهره‌های نام‌آشنای سینمای ایران تشکیل می‌دهند. در کنار چهره‌هایی از لتونی و قزاقستان، سعید پوراسماعیلی، معاون فرهنگی و آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران، داوری بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره را بر عهده خواهد داشت.
ایرج طهماسب از ایران، پابلو سالوادور از سوئد، صحرا کریمی (کارگردان فیلم حوا، مریم، عایشه) از افغانستان، شاد شنووا از فرانسه و آیدا پناهنده (کارگردان فیلم‌های ناهید و اسرافیل) از ایران داوران فیلم‌های بلند بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره هستند. 14 داور کودک و نوجوان هم از سراسر جهان در داوری این بخش حضور خواهند داشت.
حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده، فرهاد توحیدی فیلم‌نامه‌نویس، مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن، فریدون عموزاده خلیلی نویسنده، ابراهیم فروزش کارگردان، حمیدرضا مدقق منتقد و مدرس سینما و پریوش نظریه بازیگر، داوری بخش مسابقه سینمای ایران را بر عهده‌دارند.
درنهایت آنکه، برگزاری آنلاین این رویداد در این روزهای سخت، می‌تواند سفری مهیج و جذاب باشد به دنیای پاک و پر از رویای کودکی و فرصتی برای کودکان و نوجوانان تا برای چند روز هم که شده تبلت و گوشی و بازی¬های کامپیوتری را کنار بگذارند و برخوردی نزدیک با سینما داشته باشند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.