فصل اهدای جوایز است و در بین همهمه جشنواره‌های خارجی نباید فراموش کرد که جشنواره فیلم فجر هم نزدیک است. در گزارش قبلی به معرفی 28 فیلم نهایی که به بخش سودای سیمرغ یا همان رقابت اصلی جشنواره راه یافتند پرداختیم. حال که 5 فیلم دیگر برای حضور در این بخش معرفی‌شده‌اند، 33 نامزد نهایی آماده رقابت در بخش اصلی می‌باشند. این 5 فیلم عبارت‌اند از «آباجان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی هاتف علیمردانی، «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی و تهیه‌کنندگی سحر صباغ سرشت، «خوب بد جلف» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی و تهیه‌کنندگی محسن چگینی و عبدالله اسکندری، «خانه ائو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر یوسفی نژاد و «کوپال» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کاظم ملائی.
در بین این 5 فیلم حضور «خوب، بد، جلف» پیمان قاسم‌خانی می‌تواند گزینه جالبی باشد. فیلمی کمدی که اولین تجربه کارگردانی قاسم خانی است و برادرش مهراب که تاکنون به کار نویسندگی و فیلمنامه نویسی مشغول بود هم در این فیلم نقش‌آفرینی کرده است. حضور زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی که قبلا در سریال موفق «پژمان» با نویسندگی قاسم خانی حضور داشتند از دیگر نکات جذاب «خوب، بد، جلف» است. قاسم خانی که علاوه بر نویسندگی برخی از بهترین آثار سینمایی چند سال اخیر، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای فیلم «مارمولک» کمال تبریزی به دست آورد این بار در مقام کارگردان، سری به حواشی و ماجراهای پشت پرده سینما زده است و با نگاهی طنز فیلم «خوب، بد، جلف» را ساخته است. فیلمی که اگر در رقابت سیمرغ هم موفق نباشد می‌توان گیشه موفقی برای آن پیش‌بینی کرد. دیگر فیلمی که از راه‌یافتگان دقیقه نودی سودای سیمرغ است، «آباجان» آخرین کار هاتف علیمردانی است. بعد از موفقیت نسبی «کوچه بی نام» در جشنواره فجر سی و سوم به عنوان سومین فیلم برتر از نگاه مردم و موفقیت باران کوثری در تصاحب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن در آن سال، حضور قبلی علیمردانی مربوط به فیلم «هفت‌ماهگی» است که این روزها بر پرده اکران رفته است. باوجوداینکه هفت‌ماهگی مسیری مشابه «کوچه بی نام» را در پیش داشت اما نتوانست در سی و چهارمین دوره جشنواره فجر موفقیتی به دست آورد. «آباجان» آخرین کار علیمردانی، به نظر می‌رسد موضوعی متفاوت و رویکردی متمایز ازآنچه تاکنون از این کارگردان جوان دیده ایم را بازتاب می‌دهد. داستان فیلم در دهه شصت می‌گذرد و از حضور بازیگران مطرحی چون فاطمه معتمدآریا و حمیدرضا آذرنگ بهره می‌برد.

در مقاله قبل راجع به پدیده فیلم دومی ها صحبت کردیم. نگار آذربایجانی هم با فیلم «فصل نرگس» یکی از همین فیلم دومی هاست. فیلم اول وی «آیینه‌های روبرو»، فیلمی شجاعانه و هنجارشکنانه در مورد افراد دوجنسیتی بود که با پشتوانه ایدئولوژی فمینیستی مناسب و به‌جا، آیینه‌ای در برابر سنت و اعتقادات دست وپا گیر ایرانی قرار می‌دهد. اگر آذربایجانی در فصل نرگس هم صراحت کلام و رویکرد اجتماعی که در آیینه‌های روبرو داشت را حفظ کرده باشد این فیلم هم می‌تواند یکی از پدیده‌های جشنواره فجر امسال باشد.
در کنار این 33 فیلم، هیئت‌داوران جشنواره فجر اسامی 11 فیلم را جهت شرکت در بخش چشم‌انداز سینمای ایران، یعنی بخش غیررقابتی جشنواره فجر اعلام کرده اند. در میان شاید مهم ترین فیلم «شعله‌ور»، ساخته نعمت الله می‌توانست باشد که در آخرین لحظات از جشنواره جا ماند؛ نعمت الله در بخش سودای سیمرغ هم با فیلم «رگ خواب» حضور دارد که در گزارش قبلی به مفصل راجع به آن صحبت کردیم. «رگ خواب» به قلم معصومه بیات، همسر نعمت الله سال گذشته ساخته شد اما به دلیل طولانی شدن مراحل فنی از شرکت در جشنواره سال گذشته بازماند. شنیده‌ها حاکی از آن است که «رگ خواب» فضایی متفاوت از آثار شوخ‌وشنگ قبلی نعمت الله دارد و در فضایی جدی و تلخ می‌گذرد. از نکات قابل توجه رگ خواب همکاری دوباره نعمت الله با لیلا حاتمی و همایون شجریان است. حاتمی که سال گذشته با حضور در فیلم اول یک کارگردان جوان، بازی متفاوتی از خود ارائه داد قبلا با بازی در بی‌پولی نعمت الله سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره را به دست آورده بود و همکاری شجریان و نعمت الله در ساخت موسیقی «آرایش غلیظ» تجربه متفاوت و موفقی بود.

دیگر فیلم حاضر در بخش چشم‌انداز سینمای ایران فیلم «ماجان» ساخته رحمان سیفی آزاد است. سیفی آزاد که بیشتر به عنوان نویسنده در کنار فریدون جیرانی فعالیت داشته است با «ماجان» پیش‌بینی می‌شد یکی از شانس های اصلی سیمرغ باشد. گروه بازیگران شامل فرهاد اصلانی و مهتاب کرامتی و حضور بهنوش طباطبایی در یک نقش متفاوت و همچنین فضای فیلم همه از عواملی بودند که این احتمال را قوت می‌بخشید اما در نهایت «ماجان» از رقابت در بخش سودای سیمرغ جاماند و فقط در بخش چشم‌انداز سینمای ایران اکران خواهد داشت. «دریاچه ماهی» فیلم دیگری است که اولین ساخته فیلمسازش یعنی مریم دوستی است. حضور سعید سعدی در نقش تهیه‌کننده می‌تواند نویدگر اتفاقات خوبی برای «دریاچه ماهی» باشد. سعید سعدی قبلا هم با جوانان تازه‌کاری همکاری کرده است که نتیجه خوبی به دنبال داشته است، آخرین نمونه‌اش هم فیلم ستودنی و خاص «من»، ساخته سهیل بیرقی است. «دریاچه ماهی» در ژانر دفاع مقدس ساخته‌شده است و روایتگر زندگی چند خانواده بعد از پایان جنگ در بطن یک داستان عاشقانه است.

«آزاد به قید شرط» هم یکی دیگر از گزینه‌های جامانده از سودای سیمرغ است که در بخش چشم‌انداز سینمای ایران به نمایش درخواهد آمد. آخرین اثر حسین شهابی در راستای رویکرد رئال وی ساخته‌شده و می‌تواند یکی از فیلم‌های جذاب امسال جشنواره باشد. شهابی هم از آن دسته کارگردانانی است که ترجیح می‌دهند همه‌کارهای فیلمشان را خودشان انجام دهند. وی در اکثر کارهایش علاوه بر کارگردانی، نویسندگی، تهیه‌کنندگی، تدوین و ساخت موسیقی را هم عهده‌دار بوده است که «آزاد به قید شرط» هم از این قاعده مستثنی نیست. روز روشن محصول سال 1391 دیگر ساخته شهابی است که نه تنها در جشنواره فیلم فجر بسیار درخشید بلکه توانست نظر مثبت منتقدان را هم جلب کند. بارزه کارهای شهابی، فیلمنامه منسجم و بدون اغراق و رویکرد جامعه‌شناسانه وی به مسائل روز است که به نظر می‌رسد در آخرین کارش هم دیده خواهد شد. امیر جعفری در نقش مردی که به قید شرط از زندان آزادشده است، می‌تواند یکی از بازی های تحسین‌برانگیز امسال را ارائه دهد. او که بیشتر با نقش‌های طنز شناخته می‌شود قبلا هم در کارهایی مثل «قارچ سمی» و سریال «زیر تیغ» توانایی خود در ایفای نقش‌های جدی را به اثبات رسانده است.

پرویز شیخ طادی هم بعد از فیلم پرسروصدای «شکارچی شنبه»، با فیلم «امپراطور جهنم» در جشنواره امسال قرار بود حضور داشته باشد؛ فیلمی پرحاشیه که به بررسی معضل تروریسم و گروهک داعش می‌پردازد. این موضوع هم از آن جهت که در سینمای ایران شاهدش نبوده‌ایم و هم از آن جهت که مسئله حال حاضر جهانی است، می‌تواند یک فیلم مناقشه برانگیز دیگر از شیخ طادی باشد. علی نصیریان هم مثل «شکارچی شنبه» در این فیلم در نقش اصلی حضور دارد. باید دید آیا این فیلم در نوبت اکران خوش شانس خواهد بود یا حواشی پیش‌آمده او را از اکران منع می‌دارد.
[animate animation=”flash” duration=”2″ delay=”1″]در نهایت اسامی 11 فیلم شرکت کننده در بخش چشم‌انداز سینمای ایران به شرح زیر است:[/animate]
1- آزاد به قید شرط به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین شهابی
2- اشنوگل به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرندی و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری
3- امپراطور جهنم به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی
4- ایستگاه اتمسفر به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی علیرضا قاسم خان
5- ترومای سرخ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اسماعیل میهن‌دوست
6- خانه دیگری به کارگردانی بهنوش صادقی و تهیه‌کنندگی عباس اکبری
7- دریاچه ماهی به کارگردانی مریم دوستی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی
8- دعوتنامه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهرداد فرید
9- شعله‌ور به کارگردانی حمید نعمت الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی
10- ماجان به کارگردانی رحمان سیفی آزاد و تهیه‌کنندگی محمدمهدی عسگرپور
11- یادم تو را فراموش به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی
اما در بین متقاضیان حضور در جشنواره فجر سی و پنجم، همه موفق به حضور در رقابت یا حتی بخش غیررقابتی نشدند. فیلم‌هایی که خیلی‌ها منتظر اکرانشان بودند یا پیش‌بینی می‌شد بتوانند از موفق‌های جشنواره امسال باشند به لیست نهایی راه نیافتند. حالا که فیلم‌های حاضر در جشنواره را کمابیش بررسی کرده ایم با ما همراه باشید تا در گزارش بعدی نگاهی به مهم‌ترین غایبین و ناکامان سی و پنجمین جشنواره فجر بیندازیم.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید