راهی جز قبول کردن این کلیشه نداریم: مجموعه فیلم‌های کمی وجود دارند که به پای دنیای جادویی جی‌کی رولینگ برسند. ماجراهای کلاسیک هری پاتر Harry Potter و ماجراهای جدید نیوت اسکمندر به داستان‌های محبوب یک نسل تبدیل شده‌اند و مخاطب خود را به هیجان می‌آورند. از هاگوارتز گرفته تا پناهگاه، از کوچه دیاگون تا هاگزمید، فیلم‌های هری پاتر و جانوران شگفت‌انگیز Fantastic Beasts دنیایی را خلق می‌کنند که مخاطب می‌تواند در آن گم شود، از ماجراهایی مرموز سردربیاورد و از تماشای جادوگرانی دوست‌داشتنی و تقابل شر و نیکی لذت ببرد. اما بهترین فیلم هری پاتر کدام است؟ در این نوشته تمام فیلم‌های هری پاتر را رتبه‌بندی کرده‌ایم.

۱۰- Fantastic Beasts: The Crimes Of Grindelwald

جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریند‌والد

اگر نخواهیم بگوییم «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریند‌والد» یک افتضاح به تمام معنی است، حداقل باید قبول کنیم که اثری بسیار ناامید‌کننده است. حتی با وجود بازی زیبای ادی ردمین در نقش قهرمان غیرمعمول این فیلم، نیوت اسکمندر و یا بازی جود لا در نقش دامبلدور جوان که در حقیقت گذری به هاگوارتز است. اما موضوع این است که اتفاق خاصی در این فیلم نمی‌افتد و فیلم نامه‌ی رولینگ طوری نوشته شده است برای هر چه بیشتر به تصویر کشیدن جانی دپ در نقش جادوگر بد داستان، گریندل‌والد، فیلم را زیادی کش داده است. با این وجود «جنایات گریندل‌والد» در لحظات آخر گره داستانی شوک‌آوری رو می‌کند که همه چیز را برای ساخت قسمت سوم «جانوران شگفت‌انگیز» آماده می‌کند.

۹- Fantastic Beasts & Where To Find Them

جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها

اولین قسمت از «جانوران شگفت‌انگیز» بدون هاگوارتز بخش زیادی از جذابیتی که سایر فیلم‌های هری پاتر دارد را از دست داده است. اما با این وجود صحنه‌های خاص خودش را دارد. جادوگر جانورشناس، نیوت اسکمندر مشخصه‌های عجیبی به عنوان نقش اصلی یک فیلم دارد، شخصیتی که به جای اینکه به دنبال انجام کارهایی قهرمانانه، دلسوزی را ترجیح می‌دهد. علاوه بر این فیلم‌نامه‌ی رولینگ با وجود تینا و کویینی گلدستین و جیکوب کوالسکی هسته‌ی مرکزی زیبایی دارد و حتی جانوران فیلم نیز تا حد زیادی بامزه هستند؛ با این وجود فیلم جایگاه خودش را پیدا نکرده است و در میان یک فیلم مستقل و یا اولین فیلم از یک مجموعه فیلم بزرگ‌تر و تاریک‌تر گیر کرده است. نیویورک عصر جاز نیز انتخاب خوبی برای زمان روایت این فیلم نبوده است. با این وجود رولینگ به کمک کویدنس باربون ازرا میلر که یک یتیم جادوگر دیگر که بدون عشق و علاقه‌ای که لیاقتش را دارد بزرگ می‌شود است، به ماجراهای هری‌ پاتر پل می‌زند.

۸- Harry Potter And The Chamber Of Secrets

هری پاتر و تالار اسرار

«هری پاتر و تالار اسرار» هم درست مانند فیلم اول  بسیار دیدنی است. «هری پاتر و تالار اسرار» به کمک ماشین فورد آنجلینای پرنده، ورود دابی و بازی بی‌نظیر کنت برانا در نقش گیلدروی لاکهارت، تمام جذابیت‌های دومین رمان جی‌.کی‌. رولینگ را به زیبایی به تصویر می‌کشد. تنها نکته‌ی منفی در مورد «هری پاتر و تالار اسرار» زمان طولانی این فیلم است. این فیلم که ۱۶۰ دقیقه طول می‌کشد، تلاش کرده است به تمام داستان‌های فرعی کتاب نیز بپردازد. این کتاب آخرین فیلم این مجموعه فیلم است که تا این حد به کتاب وفادار مانده است. با این حال هاگوارتز هیچ‌ وقت تا به این حد دوست‌داشتنی نبوده است. تالار اسرار و باسیلیسک سحرآمیز و تماشای جیسون آیزکس در نقش لوسیوس مالفوی نیز خالی از لطف نیست.

۷- Harry Potter And The Philosopher’s Stone

هری پاتر و سنگ جادو

هیچ‌وقت به آثار کریس کلمبوس آن طور که باید پرداخته نشد؛ به ویژه اینکه او هیچ‌گاه توجهی که به خاطر ساخت اولین فیلم «هری پاتر» لایقش بود را دریافت نکرد. او سنگ بنای این مجموعه را به زیبایی بنا کرد و دنیای‌ رولینگ را جلوی دوربین برد. این فیلم جادوی داستانی درباره‌ی یک پسر یتیم که هیچ‌کس او را نمی‌خواهد و متوجه می‌شود قدرت‌هایی مخفی دارد را به زیبایی بر روی پرده برد. با اینکه بازیگران فیلم، دنیل رادکلیف، روپرت گرینت و اما واتسون هنوز آن‌چنان حرفه‌ای نیستند اما حضور آن‌ها در نقش هری، رون و هرمیون ترکیبی به شدت دوست‌داشتنی است. از همان ابتدا کلمبوس خیلی چیزها را به خوبی از آب درآورده است، از جمله آن‌ها می‌توان به حال و هوای هاگوارتز، بدنه براق قطار سریع‌السیر هاگوارتز و اولین سفر به کوچه دیاگون را به زیبایی به تصویر کشیده است. به تمام این‌ها آهنگ‌سازی بی‌نظیر جان ویلیامز را نیز اضافه کنید. نتیجه‌ فیلمی است که حتی از آتش شومینه‌ی اتاق عمومی گریفندور نیز گرم‌تر است. «هری پاتر و سنگ جادو» یک فیلم سرزنده و رنگارنگ است که به عنوان اولین فیلم از یک مجموعه فیلم بی‌نظیر عمل کرده است.

۶- Harry Potter And The Deathly Hallows Part 1

هری پاتر و یادگاران مرگ ۱

این فیلم همان فیلم پر از کمپ و چادر زدن‌های زیاد است. اما هرچه «هری پاتر و یادگاران مرگ ۱» از نظر اتفاقات و گره‌‌های داستانی کم داشته باشد، با حال و هوایش جبران می‌کند. جزییات این فیلم از تمام فیلم‌های «هری پاتر» بیشتر است. در این فیلم بالاخره بعد از سرعت نفس‌گیر فیلم‌های پیشین، فرصتی مناسب برای پرداختن به شخصیت‌ها پیدا شده است. این فیلم مثالی خاص و کم‌نظیر از موردی است که تقسیم کردن یک کتاب به دو فیلم در نهایت به ساخت یک اقتباس موفق منجر شده است. علاوه بر این، فرصت کافی به هری، رون و هرمیون می‌دهد تا با چرخیدن در گوشه و کنار بریتانیا بتوانند بهترین تصمیم را برای قدم‌های بعدی‌شان بگیرند. درست همانند کتاب، فیلم نیز از ساختار روایی که سال‌های تحصیلی هاگوارتز به داستان می‌آورد، بی‌بهره است؛ اما حضور سه شخصیت اصلی فیلم در این  لوکیشن‌های خاص، چیزی را به فیلم اضافه کرده است که در هیچ کدام از دیگر فیلم‌های این مجموعه به چشم نمی‌خورد. علاوه بر این ماجرای انیمیشنی داستان سه برادر فیلم خیره‌کننده بوده و ماجرای نوشیدن معجون مرکب و فرار از وزارت سحر و جادو نیز تماشایی است. صحنه‌ی آخر و تماشای سرنوشت ابرچوبدستی نیز مخاطب را برای تماشای قسمت بعدی هیجان‌زده‌تر می‌کند.

۵- Harry Potter And The Half-Blood Prince

هری پاتر و شاهزاده‌ی دورگه

داستان یکی مانده به آخر هری پاتر و آخرین داستانی که در هاگوارتز روایت می‌شود، با قدرت گرفتن دوباره‌ی ولدمورت، بخش تاریک این مجموعه فیلم را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. علاوه بر این با بزرگ شدن هری، هرمیون و رون به جنبه‌ی کمدی عاشقانه این فیلم‌ها نیز می‌افزاید. با این که ترکیب این دو بخش در کنار هم ممکن است گاهی عجیب باشد، اما باز هم تماشای این فیلم بسیار لذت‌بخش است. «هری پاتر و شاهزاده‌ی دورگه» مجموعه‌ای از جذاب‌ترین بخش‌های هاگوارتز را در کنار هم دارد، کلاس‌های معجون‌سازی پروفسور اسلاگهورن، مسابقات کوییدیچ، وقت‌گذرانی در سالن عمومی گریفندور و راز اینکه دراکو مالفوی در اتاق ضروریات مشغول به چه کاری است. با اینکه فیلم به ماجرای خاندان گونت نپرداخته است اما کارگردان دیوید یاتز به زیبایی و البته با کمی سرعت به صحنه‌های غار که می‌توان گفت از ترسناک‌ترین و عجیب‌ترین صحنه‌‌های تمام کتاب‌های هری‌ پاتر  هستند و صحنه‌ی مرگ تاثیرگذار فیلم پرداخته است.

۴- Harry Potter And The Order Of The Phoenix

هری پاتر و محفل ققنوس

در نیمه‌ی ابتدایی داستان هری‌پاتر، دنیای جادو راه فرار هری از زندگی سخت مشنگی‌اش بود. اما کارگردان دیوید ییتس در اولین فیلم از شش فیلمی که تا به امروز در این مجموعه فیلم ساخته است، دنیای جادو  و دنیای عادی را به زیبایی با هم مخلوط کرده است که نتیجه‌ای هیجان‌انگیز داشته است- لحظه‌ای که هری و چند نفر از اعضای محفل با جارو از روی کاخ وست مینستر می‌گذرند هنوز هم هیجان‌انگیز است. فیلم‌نامه‌ی مایکل گلدن‌برگ (تنها فیلم‌نامه‌ی هری‌ پاتر که از روی اقتباسی از استیو کلاوز ساخته نشده است) طولانی‌ترین و شخصی‌ترین کتاب پاتر را به یک ماجراجویی سریع تبدیل کرده است. این فیلم با معرفی وزارت سحر و جادو داستان هری‌ پاتر را گسترده‌تر می‌کند. علاوه بر این ساخت ارتش دامبلدور به فیلم حال و هوایی جدید می‌دهد و حضور ولدمورت در صحنه‌های پایانی فیلم نیز به شدت هیجان‌انگیز است. علاوه بر این ایملدا استنتون در نقش دلورس آمبریج ، یک شخصیت منفی دغل‌باز که احتمالا از خود اسمشو نبر هم بدتر است، بازی بسیار زیبایی را به یادگار گذاشته است. «هری پاتر و محفل ققنوس» با نگه داشتن بخش‌های لازم و حذف قسمت‌های اضافی کتاب، به یک اقتباس بی‌نظیر تبدیل شده است، البته از حق نگذریم فیلم بدون حضور گراوپ می‌توانست از این هم جذاب‌تر شود.

۳- Harry Potter And The Deathly Hallows Part 2

هری پاتر و یادگاران مرگ ۲

تمام این سال‌ها منتظر دیدن این فیلم بودیم و آخرین قسمت «هری پاتر» هم به هیچ وجه ما را ناامید نکرد. به جز ماجرای هیجان‌انگیز فرار از گرینگوتز بر روی اژدها در پرده‌ی اول فیلم، بیشتر «هری پاتر و یادگاران مرگ ۲»  درباره‌ی نبرد هاگوارتز است؛ بزرگ‌ترین دوئل جادوگری فیلم که در آن نیروهای تاریک به هاگوارتز هجوم می‌آورند و قهرمان‌های مورد علاقه‌مان به مبارزه با آن‌ها می‌پردازند و برخی از آن‌ها از دنیا می‌روند. هری، رون و هرمیون نیز مستاصلانه به دنبال پیدا کردن آخرین جان‌پیچ و یادگارهای مرگ هستند. «هری پاتر و یادگاران مرگ ۲» از نظر روایت‌گویی بی‌نظیر است. نکته‌ی جالب این فیلم است این است که با توجه به داستان اسنیپ و حرکت قهرمانانه‌ی نویل، تنها قهرمان این داستان هری نیست. برخلاف سایر فیلم‌های «هری‌ پاتر»، «هری پاتر و یادگاران مرگ ۲» می‌توانست کمی طولانی‌تر باشد و برخی از شخصیت‌های دوست‌داشتنی فیلم را تا این حد سریع نکشد. اما به هر حال این فیلم در بیشتر مواقع جادوی خالص است.

۲- Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban

هری پاتر و زندانی آزکابان

این نکته که این فیلم بر اساس یکی از بهترین و به طور خاص تنها کتاب بدون ولدمورت این مجموعه ساخته شده است، تنها دلیل اینکه «هری پاتر و زندانی آزکابان» یکی از بهترین فیلم‌های این مجموعه است، نیست. در حقیقت حضور کارگردان آلفونسو کوآرون است که حال و هوایی که کریس کلمبوس در دو فیلم اول ایجاد کرده است را بهبود بخشیده و به هاگوارتز و ساکنانش کمی طنز و حال و هوایی جدید اضافه می‌کند. فیلم به طور مداوم مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. دلیل این شگفتی می‌تواند پیشرفت تکنولوژی و بیشتر پرداخته شدن به شخصیت‌ها باشد که از میان‌آن‌ها می‌توان به صحنه‌های زیبای میان هری و پروفسور لوپین با بازی دیوید تیولیس اشاره کرد. دیوانه‌سازهای فیلم نیز هنوز به شدت ترسناک هستند و گری اولدمن نیز در نقش سیریوس بلک انتخاب کاملا درستی بوده است. ماجراهای شبیه به «بازگشت به گذشته قسمت ۲» در انتهای فیلم نیز به شدت هیجان‌انگیز است.  با اینکه فیلم نقاط منفی مثل فاش نکردن هویت مهتابی، دم باریک، پانمدی و شاخدار دارد اما  به وضوح «هری پاتر و زندانی آزکابان» یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های این مجموعه است.

۱- Harry Potter And The Goblet Of Fire

هری پاتر و جام آتش

چهارمین فیلم «هری پاتر» هیجان‌انگیز‌ترین فیلم این مجموعه است و با وجود مسابقات سه جادوگر که صحنه‌هایی خارق‌العاده را به همراه دارد، یکی از اکشن‌ترین فیلم‌های این مجموعه است. با وجود اژدهاها و مردم دریایی، «جام آتش» از هر چیزی که یک فیلم خوب نیاز دارد بهره برده و صحنه‌های اکشن بی‌نظیری را به تصویر می‌کشد. کارگردان «چهار عروسی» مایک نیول با اضافه کردن صحنه‌هایی مثل مراسم رقص و علاقه‌ی هری به چو چانگ جنبه‌ی عاشقانه فیلم را بیش از  پیش کرده و به بار کمدی آن افزوده است.  در نهایت صحنه‌ی پایانی فیلم و تولد دوباره‌ی ولدمورت در قبرستان که سرعت همه چیز را در چهار فیلم بعدی بالا می‌برد، فوق‌العاده است. رالف فاینس در این فیلم اولین بار در نقش شخصیت منفی داستان با چهره‌ی مار مانندش جلوی دوربین می‌رود. هم‌چنین باید به انتخاب هوشمندانه‌ی برندن گلیسون در نقش مودی چشم باباقوری نیز اشاره کنیم. قسمت ناراحت‌کننده‌ حذف شدن صحنه‌های اکشن در جام جهانی کوییدیچ در این فیلم است، آن هم با وجود اینکه پیش از آن خیلی به این مسابقات پرداخته شده بود. با این وجود صحنه‌های اکشن زیاد دیگر فیلم جای خالی این بخش را پر کرده‌اند. این فیلم جایی است که پاتر شروع به بزرگ شدن می‌کند. «جام آتش» فیلمی است که به زیبایی ماجراهای نیمه‌ی اول داستان را با بخش تاریک فیلم‌های بعدی و حضور ولدمورت ارتباط می‌دهد. به همین خاطر به جرئت می‌توان گفت «جام آتش» بهترین فیلم مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» است.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی بن تراویس در وب‌سایت  empireonline.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.