«امکان مینا» شانزدهمین فیلم بلند سینمایی کمال تبریزی است و منوچهر محمدی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد و فرهاد توحیدی نیز فیلمنامه آن را نوشته است.
میلاد کی مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی، سیامک صفری، فرزاد باقری، سیامک احصایی، بهادر مالکی و علی مردانه به ایفای نقش می‌پردازند.
خلاصه این داستان بدین صورت است که تردید، شک و سرانجام خیانت، زندگی عاشقانه مهران و مینا را به مسیر تازه‌ای می‌کشاند.
کمال تبریزی کارگردان فیلم «امکان مینا» در مورد این اثر می‌نویسد:

باید مراقب بود… لحظه‌هایی در زندگی عاشقانه هست که می‌تواند خطرناک باشد! دروغ و خیانت، امکان تغییر مسیر سرنوشت را به دنبال دارند! چهره‌ها می‌توانند نقاب‌های متفاوت باشند! باید مراقب بود!… رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی امکانی جبران ناپذیر را فراهم می‌کنند! امکانی هراسناک!… امکانی رنج‌آور!… امکانی که در اختیار ناگزیر یک زن قرارگرفته است!… امکان یک فاجعه!… امکان مینا!

در خلاصه این فیلم آمده تردید، شک و سرانجام خیانت، زندگی عاشقانه مهران و مینا را به مسیر تازه‌ای می‌کشاند.
فیلم سینمایی «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی داستانی را روایت می‌کند که مربوط به دهه اول انقلاب است. مهران و مینا زوجی جوان که در ابتدا شاهد خوشبختی و سعادت آن‌ها هستیم با مشکلی در زندگی مواجه می‌شوند، آن‌هم رسوخ عقاید گروهک منافقین در ذهن و فکر مینا است. مهران که خبرنگار خبرگزاری است و مدام با دبیرش به دلیل عدم چاپ حقایق مشکل دارد، براثر بمباران منطقه‌ای که همسرش در آنجا مشغول به تحصیل در آموزشگاه دخترانه و آماده‌سازی خود برای شرکت در کنکور است متوجه فعالیت‌های مشکوک وی می‌شود.
عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: کمال تبریزی، نویسنده: فرهاد توحیدی، تهیه‌کننده: منوچهر محمدی، مدیر فیلم‌برداری: فرشاد محمدی، طراح صحنه و لباس: بهزاد کزازی، مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی، طراح چهره‌پردازی: سعید ملکان، مدیر تولید: مجید کریمی، صداگذار: بهمن اردلان، موسیقی: محمدرضا علی‌قلی، دستیار کارگردان: محمد ثقفی، مدیر تدارکات: سید رسول حاتمی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: علی مردانه، تدوین: محمد رضا موئینی، هدی موئینی، جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار، عکاس: زهرا مصفا

 


جلسه مطبوعاتی این فیلم در جشنواره فجر سال ۱۳۹۴ یکی از جنجالی ترین و صد‌البته پر‌حاشیه‌ترین جلسات نقد و بررسی بود به بهانه رونمایی از اولین آننوس این فیلم فلاش‌بکی می زنیم به بهمن ۹۴ و بخشی از صحبت‌های عوامل سازنده فیلم در حاشیه جشنواره فجر سی و چهارم را باهم مرور می‌کنیم مصاحبه‌هایی که بعضا با سروصداهایی زیادی همراه شد. منتظر نقدها، حاشیه‌ها و بررسی مفصل‌تر این فیلمِ قطعا پر حاشیه در روز های آتی در نماوا باشید.

کمال تبریزی در نشست نقد و بررسی «امکان مینا» با تاکید بر لزوم ساخت فیلم‌های متنوع در سینما، گفت:
در جشنواره امسال با فیلم‌های متفاوتی با ساختارها و نگاه های متنوع مواجهیم که دستاورد خوبی برای سینمای ایران به شمار می‌رود که در باغ سینمای ایران گلهای مختلفی روییده است.
کمال تبریزی کارگردان فیلم در خصوص ساخت «امکان مینا» اظهار کرد: پس از فیلم نظر دوستی را پرسیدم و جمله‌ای گفت که بسیار آن را دوست داشتم وی از این فیلم به عنوان نگاهی نو از کمال تبریزی یادکرد و من نیز فکر می‌کنم فیلمی ساخته‌ام که به هیچ یک از فیلم‌های کارنامه‌ام شبیه نیست و شاید بتوان گفت در سینمای ایران هم در این ژانر کار نشده و به‌شخصه این موضوع را خیلی دوست داشتم.
وی ادامه داد: «امکان مینا» از این منظر برای من فیلمی آموزنده بود که از شاید بتوان آن را از آثار شاخص کارنامه‌ام دانست. تبریزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به علت پرداخت به چنین موضوعی افزود: اصلی ترین انگیزه من برای ساخت این فیلم اشاره به موقعیتی است که اکنون هم دنیا درگیر آن است. این روزها جریانات سیاسی خاصی با روش حرکت و رفتار خود، مردم و خانواده‌ها را هدف گرفته اند. به عنوان مثال جریانی مثل داعش که همه آن را مترادف با کشتار و نابودی خانواده‌ها می‌دانند از این جمله است.

زمانی که طرح این فیلم ارائه شد یاد دهه ۶۰ افتادم که شاید هیچ کدام از مردم دنیا نمی دانستند ما با چنین مشکلی مواجه بودیم اما اکنون این نوع نگرش یک نمونه بارز مانند داعش دارد اما همه مردم جهان باید بدانند مردم ما نوعی از جریان داعش را در آن دهه تجربه کردند و اتفاقات آن دهه مشابه آنچه اکنون در کشورهای همسایه یا گاه حتی شاید کشورهای اروپایی رخ می‌دهد است. در واقع می‌خواستم بگویم ما این دوره را پشت سر گذاشتیم و آرامش امروز ما نتیجه تجربیاتی است که طی این سی سال آموختیم. این مهم ترین انگیزه من در ساخت این فیلم بود و فکر می‌کردم لازم است این مضمون در سینما مطرح شود البته ساختار داستان هم به من انگیزه می‌داد و تمایل من برای حضور در این کار را بیشتر می‌کرد.

1455612364785_1کارگردان «مارمولک» همچنین اظهار کرد: ما به ژانرهای مختلف در سینما نیاز داریم این را باید دوستان منتقد و رسانه ای درک کرده و حتی به آن دامن بزنند. نمی‌توان گفت همیشه نیاز به یک مدل فیلم است سینما نیاز به تجربه‌های مختلف دارد و تا زمانی که این شرایط وجود داشته باشد می‌توان به آینده این صنعت امید داشت.
منوچهر محمدی، تهیه‌کننده سینما نیز در این نشست اظهار نظرهای جالبی ابراز کرد، وی متذکر شد: دهه ۶۰ پر از اتفاقات و حوادث است که شاید برای نسل جوان باور برخی موضوعات و اتفاقات آن دوان خیلی عجیب باشد. رجوع به آن دهه پر التهاب بخصوص از دریچه سینمای قصه‌گو امر جالبی بود و اینکه فیلمی غیر آپارتمانی ساخته شود تا تاثیر مسائل سیاسی بر زندگی افراد دیده شود، از دیگر مسائلی بود که برای من جذابیت داشت. این مسائل از موارد جذابی بود که مرا برای رفتن به سراغ این موضوع ترغیب می‌کرد و در نهایت ما تلاش کردیم اثری بسازیم که به شناخت یک دوره تاریخی کمک می کند.
این تهیه‌کننده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به خاطرات و توضیحاتی در خصوص وضعیت فعالیت گروهک های سیاسی دهه ۶۰، اظهار کرد:

عده‌ای این طور مطرح کردند که چرا حالا این فیلم را ساخته‌ایم اما به‌هرحال جریان فرقه‌گرایی مربوط به هیچ دوره خاصی نمی‌شود. چه کسی فکر می‌کرد در این دهه جریانی مانند داعش ایجاد شود؟ واقعا شاید اگر در آن دهه در برابر این جریانات مقاومت نمی‌شد ما اکنون با چنین پدیده‌ای در سطح گسترده مواجه بودیم.

sG1454775002
فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه نیز دراین نشست عنوان کرد: طرح این فیلم از سوی منوچهر محمدی و کمال تبریزی ارائه شد. منوچهر محمدی تهیه‌کننده‌ای است که همواره طرح و ایده دارد و طبیعی است داشتن طرح و ایده با اعتقادات و زیبایی‌شناسی او گره‌خورده و کارنامه او را سرشار از ایده‌های متعدد ساخته است. از زمانی که طرح را خواندم برای من هم جذاب شد چراکه اصولا فرد تنوع طلبی هستم و کار در ژانرهای مختلف برایم جذابیت دارد. آنچه مرا جذب کرد آنکه جوانی ما هم در همان دوره ۶۰ گذشته وزندگی ما هم با ملاحظات قبل از انقلاب، انقلاب و جنگ و این دست مسائل گذشته است.
این فیلمنامه نویس در عین حال حالت معماگونه طرح این فیلم را از دیگر مواردی دانست که موجب ترغیب او برای حضور در این فیلم شده است.

139868

سورپرایز میلاد کی مرام برای خبرنگاران: میلاد کی مرام بازیگر این فیلم نیز نقش مهران را به خبرنگاران کشور تقدیم کرده و کار با کمال تبریزی را کاری جذاب دانست و از جذابیت شخصیت مهران و فیلمنامه این اثر گفت.

280وی ادامه داد: این نقش برایم بسیار جذاب بود چراکه جدیدا برای جذب مخاطب دست به هر تلاشی می‌زنیم اما این فیلمنامه و این نقش برای من این‌گونه نبود. این بازیگر در ادامه نشست در اقدامی غیر منتظره به اعطای شاخه گل‌هایی به خبرنگاران و اهالی رسانه پرداخت.
سلطان محمدی منتقد حاضر در جلسه نیز گفت: این فیلم از نشانه های مرسوم این نوع فیلم‌ها اجتناب کرده و صحنه‌پردازی بسیاری خوبی داشته و توانسته بود فضای دهه ۶۰ را با کمترین اشتباه به تصویر کشد. علاوه براین موارد کارگردان در این اثر با بهره‌گیری از برخی نشانه های گل‌درشت به بیان منظور خود نمی‌پردازد. البته ممکن است در برخی قسمت‌ها حس کنیم کمی روند فیم طولانی شده اما در بخش‌های مختلف صحنه‌پردازی‌های بسیار خوبی صورت گرفته و مواردی ازاین دست نشانه زحمت بسیاری است که برای این فیلم کشیده شده است.

photo1454783182_7056کارگردان فیلم سینمایی «لیلی با من است» افزود: برخلاف آنچه که در برخی رسانه ها منتشرشده است «امکان مینا» یک عاشقانه اجتماعی است و به هیچ عنوان یک فیلم سیاسی محسوب نمی‌شود. در امکان مینا بخشی از تاریخ سیاسی معاصر کشور روایت می‌شود اما این بدان معنا نیست که بتوان این فیلم را در جرگه فیلم های سیاسی به شمار آورد. بخشی از داستان این فیلم به اعضای سازمان مجاهدین خلق در زمان جنگ باز می گردد و شاید همین امر این شائبه را به وجود آورده است که «امکان مینا» فیلمی سیاسی است. ما در این فیلم بیشتر با یک فضای جنگی روبرو خواهیم بود.
تبریزی سپس در پاسخ به این سوال که آیا حمایت گسترده مالی وزارت اطلاعات از این فیلم سینمایی صحت دارد اظهار داشت:

من برای ساخت این فیلم هیچ بودجه‌ای از وزارت اطلاعات نگرفته‌ام و تمامی این حرف‌ها شایعه است؛ تنها کمکی که این وزارتخانه برای تولید این فیلم به ما کرد این بود که تعدادی از کارشناسانش را به عنوان مشاور در اختیار ما گذاشت تا این فیلم به بهترین شکل ممکن بتواند به ثمر بنشیند. این فیلمساز خاطرنشان کرد: دوستان مشاور ما را راهنمایی کردند که از چه حرکاتی و موقعیتی و اشیایی استفاده کنیم تا به حقیقت نزدیک‌تر باشند و بتوانند احساس باورپذیری را در مخاطبان به وجود بیاورند.

وی ادامه داد: این رویه پیش از این هم در سینمای کشور ما باب بوده و همانطور که ما برای تولید فیلم‌های جنگی از نظرات مشاوران نظامی و یا برای فیلم‌های اجتماعی از مشاوران روانشناس و یا کارشناسان علوم اجتماعی بهره می‌بریم این بار هم این اتفاق با وزارت اطلاعات رخ‌داده است.
کارگردان فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: ما تحقیقات بسیار زیادی برای نگارش فیلمنامه انجام دادیم، البته زمانی که من به این پروژه اضافه شدم بخش اعظمی از تحقیقات فیلم توسط آقای فرهاد توحیدی انجام‌شده بود اما بعدازآن هم ما تحقیقات زیادی را تا زمان کلید خوردن فیلم انجام دادیم.

31339_695وی سپس به ویژگی‌های ساختاری جدیدترین فیلمش اشاره کرد؛ و گفت: با فرشاد محمدی که مدیریت فیلم‌برداری «امکان مینا» را بر عهده دارد جلسات بسیاری داشتیم و تمامی تلاشمان را به کاربردیم تا این فیلم بتواند ویژگی‌های سی سال گذشته را داشته باشد و خوشبختانه با استفاده از لنزهای متنوع و همچنین نورپردازی‌های کم نظیر این اتفاق محقق شد؛ البته ما در زمینه طراحی صحنه و لباس هم دقت و وسواس زیادی داشتیم تا فیلممان بتواند حس و حال همان دوران را برای مخاطبان زنده کند.
تبریزی در این باره افزود: من اطمینان دارم که این ساختارهای متفاوت فیلم می‌تواند نظرات مثبت منتقدان و اهالی رسانه و کارشناسان سینما را به‌سوی خود جلب کند اما هیچ گونه پیش‌بینی برای اینکه «امکان مینا» تا چه اندازه می‌تواند مورد توجه هیات داوران قرار بگیرد ندارم چراکه اصولا تجربه ثابت کرده که هیچ چیز در جشنواره فجر قابل پیش‌بینی نیست.
وی در خاتمه متذکر شد: «امکان مینا» فیلم جذابی است که می‌تواند مخاطبان جدی سینما را با خود همراه سازد؛ خوشبختانه مسئولان وزارت ارشاد هم نهایت همکاری را با ما داشتند و امیدوارم که هیچ اتفاق خاصی برای فیلمم نیفتد و ما بتوانیم به همین شکل این فیلم را به اکران عمومی برسانیم.
فیلم سینمایی امکان مینا» با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولیدشده است و فیلم‌برداری این فیلم از ابتدای مهرماه آغاز شد و پنجم آذرماه در تهران به پایان رسید.و به زودی در نوبت اکران سینماهای تهران و شهرستان قرار می گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید