برخی معتقدند که لازم نیست هر توصیه‌‌ای را جدی گرفت، اما ممکن است وقتی وس اندرسن Wes Anderson یا سوفیا کوپولا Sofia Coppola، گیرمو دل تورو Guillermo del Toro، دیوید فینچر David Fincher، جین کمپیون Jane Campion و یا اسپایک لی Spike Lee مطلبی را بیان کنند، بخواهید به آن‌ها گوش دهید.
باوجود مطالب پراکنده در اینترنت درباره کارگردانی، در اینجا ۳۰ گفته ارزشمند از ۳۰ فیلم‌ساز برتر معاصر را جمع کرده‌ایم. نکاتی که این بزرگان به آن‌ها اشاره‌کرده‌اند را یادداشت کنید.
در این مطلب ۱۵ توصیه از کارگردانان مطرح و صاحب سبک را برای علاقه‌مند فیلم‌سازی و کارگردانی منتشر کرده‌ایم. قسمت اول این مجموعه را اینجا بخوانید. آنیس واردا Agnes Varda
توصیه: فیلم‌برداری نوشتن است.
به عقیده من، یک فیلم تنها در فیلم‌نامه یا دیالوگ‌هایش خلاصه نمی‌شود، بلکه روش ساخت فیلم است که آن را شکل می‌دهد. تصمیماتی که در حین ساخت فیلم میان انتخاب نمای ثابت یا متحرک، رنگی یا سیاه‌وسفید، بازی‌های سریع یا تصویر آهسته یا هر چیز دیگر، لنز و دوربین موردنظر، تدوین فیلم و وجود موسیقی متن و ترکیب آن گرفته می‌شوند، این مفهوم سینما-نوشتار است.پل توماس اندرسون Paul Thomas Anderson
توصیه: منطق احساسی به منطق داستانی تقدم دارد.
اگر منطق احساسی مغلوب شده است، پس شما به مشکل برخورده‌اید. نه اینکه اصلاً قابل‌باور نباشد اما به نظر می‌رسد قابل‌باور بودن آن دچار ابهام می‌شود. البته آن‌طور هم نیست که به طرز احمقانه‌ای غیرقابل‌باور باشد. مرز باریکی میان “اصلاً محال است ” و “آره، می‌تونم ببینم که ممکنه این اتفاق بیفته ” وجود دارد. اگر شما با قابل‌باور بودن احساسات یک نفر درگیر شوید، احتمالاً کمی خلاف مقررات رفتار کرده‌اید.دیوید لینچ David Lynch
توصیه: ایده شما همه‌چیز است.
به هزینه‌ها یا اتفاقاتی که پس از پایان فیلم ممکن است بیفتند فکر نکنید. اولین چیزی که به آن احتیاج دارید یک ایده است که عاشقش شوید. آن ایده به شما می‌گوید که چه حالتی را برای شخصیت‌ها و حالت صحبت کردنشان انتخاب کنید. ایده داستان را برای شما بازگو می‌کند و به شما جزئیات را نشان می‌دهد؛ بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید وفادار ماندن به ایده در حین ساخت فیلم است.
حتی پیدا کردن راهی برای انجام کارها با هزینه کم هم ممکن خواهد بود. پس به ایده وفادار بمانید و اجازه ندهید هیچ‌کس در آن تداخل ایجاد کند.پارک چان-ووک Park Chan-wook
توصیه: کمال مطلوب یک توهم است.
اصلاً مهم نیست اگر اولین پیش‌نویس شما مملو از بخش‌های نفیس نباشد. یکی از اشتباهات رایج تازه‌کارها این است که سعی می‌کنند هر چیزی که می‌نویسند بی‌نقص باشد و هر خطی که می‌نویسند را به چیزی تمام‌عیار تبدیل کنند. اگر شیوه شما چنین است، به‌زودی به مانعی بزرگ برخورد خواهید کرد و زمانی که در چنین موقعیتی قرار دارید، قادر نخواهید بود خود را از آن شرایط خلاص کنید. وقتی گیر می‌کنید، مهم نیست دست به دامن چه کلیشه، دیالوگ و یا حرکات به‌دردنخوری می‌شوید، اما رد شدن از آن موانع و رسیدن به نتیجه آخر خیلی مهم‌تر است.پدرو آلمودوار Pedro Almodóvar
توصیه: تمرین، تمرین، تمرین.
من معمولاً در تمرینات به بداهه‌های خوبی دست پیدا می‌کنم، سپس صحنه‌ها و چیزهای دیگر را تا حدی وسواس گونه بازنویسی می‌کنم. با بداهه‌ها، اغلب صحنه‌‌ها طولانی‌تر می‌شوند اما این بهترین روشی است که برای پیدا کردن نکات ظریف و موقعیت‌های موازی (که شاید اگر سرسختانه به متن چسبیده بودیم پیدا نمی‌کردیم) می‌شناسم. بعد از زیروبالا کردن صحنه‌ها، من آن‌ها را بازنویسی می‌کنم و می‌کوشم چیزهایی که بداهه بودند را با آن ترکیب کنم و سپس دوباره تمرین می‌کنیم.لین رمزی Lynne Ramsay
توصیه: دیدگاه خود را نگه‌دارید و به چیزهایی که مردم به شما می‌گویند اهمیت ندهید.
سعی نکنید مسائل را به خاطر دیگران تغییر دهید. تلاش نکنید که حتماً با صحبت‌های تهیه‌کنندگان یا کسانی که سعی در تغییر دیدگاه شما دارند متقاعد شوید. اگر به دیدگاه خود بچسبید و با خود روراست باشید، معمولاً نتیجه‌بخش است. می‌دانم که این کار سخت است. یک‌جورهایی سفری بزرگ به فیتزکارالدو Fitzcarraldo (نام فیلم سورئالی از ورنر هرتزوگ) به‌حساب می‌آید، اما دست‌آخر نتیجه خوب و شوق‌ زیادی خواهید داشت. می‌دانید، اگر شما شروع به دست کشیدن از دیدگاهتان کنید، دیگر هیچ‌چیز یا هیچ‌کس خاصی نخواهید بود و هیچ رؤیایی برایتان باقی نخواهد ماند.پل ورهوفن Paul Verhoeven
توصیه: آگاه باشید که همیشه حق با شما نیست.
به پیشنهادات گوش دهید و وقتی درباره چیزی در اشتباه هستید به آن با روی باز اعتراف کنید. حتی اگر لازم است در برابر تمام گروه عذرخواهی کنید. من همچنان این کار را انجام می‌دهم. من اشتباهات وحشتناکی مرتکب می‌شوم و گاهی غمگینم. هیچ‌گاه از دیده شدن به‌عنوان کسی که مرتکب اشتباه شده و آن را می‌پذیرد نهراسید. والدینم به من می‌گفتند: اگر زمانی دعوا کردی، سعی کن قبل از غروب آفتاب آن را حل کنی.ایوا دووِرنی Ava DuVernay
توصیه: فیلم‌نامه تنها یک راهنما است.
من می‌توانم در اتاق تدوین یک داستان کامل را بازسازی کنم. فیلم‌نامه واقعاً یک راهنما است و در طول آن من تمام صحنه‌ها و کلمات را جمع‌آوری می‌کنم و وقتی کارم تمام شد می‌توانم آن را به هر چیزی که باب میلم است تبدیل کنم. من فکر می‌کنم این کار به من برای ستایش بیشتر روند نوشتن برای چیزی که هست و جایی که سیال‌تر است،‌ کمک می‌کند و همیشه لازم نیست که تمام و کمال باشد و من مجبور به زجر دادن خودم نیستم. تنها لازم است تا به اتاق تدوین بروم و فیلم را به شکل دلخواهم تبدیل کنم.کلر دنیس Claire Denis
توصیه: بهتر است فیلمتان شما را وادار به مطرح کردن پرسش کند.
به عقیده من، یک ایده برای یک فیلم هیچ است. برای من، می‌بایست نوعی آشکارسازی که درون من را متبلور می‌کند وجود داشته باشد. نوعی سؤال مبهم که از خودم می‌پرسم. معمولاً، با سؤالات احمقانه شروع می‌کنم و فیلم بیشتر و بیشتر من را به‌سوی پرسش‌های هوشمندانه سوق می‌دهد.کوئنتین تارانتینو Quentin Tarantino
توصیه: درست کنار دوربین بنشینید.
امروزه یکی از بهترین کارهایی که یک کارگردان می‌تواند برای بازیگر انجام دهد این است که وابسته به دیدن بازی‌ها از مانیتور که گاهی در اتاقی دیگر خارج از صحنه قرار دارد نباشد. من فکر می‌کنم بهتر است کارگردان‌ها درست کنار دوربین بنشینند. اگر شما بازی‌ها را درست در کنار دوربین، دقیقاً روبروی بازیگران، مشاهده کنید درست مثل این می‌ماند که آن‌‌ها مطلقاً تنها برای شما در حال ایفای نقش هستند. بقیه گروه و یا تماشاچیانی که بعداً در سالن سینما فیلم را می‌بینند هیچ اهمیتی ندارند و آن‌ها تنها برای شما بازی می‌کنند.دنی بویل Danny Boyle
توصیه: برای صدا پول پس‌انداز کنید.
دو توصیه کوچکی که برای همه فیلم‌سازان مشتاق در نظر دارم این است که مطمئن شوید که با یک گروه کار می‌کنید و بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید برای صداگذاری پول ذخیره کنید. برای فیلم‌هایی که مثل فیلم‌های اول ما با بودجه کم ساخته می‌شوند،‌ خرج کردن تمام بودجه حین فیلم‌برداری و به تعویق انداختن راه‌حل مشکلات برای بعد بسیار وسوسه‌برانگیز است؛ اما شنود؛ تأثیر صوتی فیلم‌ها به‌اندازه تأثیر بصری‌شان مهم است.آندریا آرنولد Andrea Arnold
توصیه: یاد بگیرید که عاشق دریافت بازخوردها باشید.
گاهی دوست ندارم درباره این موضوع صحبت کنم اما در حقیقت کمی پیشرفت کردم و عاشق بازخورد گرفتن هستم. معمولاً نقدها از طرف کسانی است که تأمین بودجه کرده‌اند و افرادی بی‌نظیر و حمایتگر که حقیقتاً خواستار کمک کردن می‌باشند هستند. گاهی فیلم‌نامه را به دوست نقاشم، کسانی که مطمئن هستم ساختن و تولید کردن را درک می‌کنند، می‌دهم. ما نمایش‌های زیادی داریم که حقیقتاً می‌توان گفت از مردم در خیابان دعوت می‌کنیم تا بازخوردشان را ببینیم. این خوب است که بدانیم چه ایده‌ای نتیجه می‌دهد و چه ایده‌ای نه.مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese
توصیه: به صنعت سینما توجه نکنید.
صنعت خودتان را بسازید. فیلم‌ها را بازسازی کنید. به صنعت سینما توجه نکنید و کار خودتان را انجام دهید. بگذارید این‌گونه بگوییم: شما می‌خواهید کاری کنید که دیده شوید اما لازم نیست فیلم شما در سینماهای اودئون Odeon نشان داده شود. تجربه همگانی همیشه مهم است. شما می‌توانید با دوربینی به‌اندازه دستگیره درب یک فیلم بسازید و آن را به ۱۶۰۰ نفر نشان دهید. این کار همچنان یک تجربه همگانی بزرگ است. همه‌چیز جدید است. قالب‌ها را بشکافید. تنها به دوربین و سه‌پایه متکی نباشید.الخاندرو گونسالس ایناریتو Alejandro González Iñárritu
توصیه: شما تمام پاسخ‌ها را نمی‌دانید.
همه افراد می‌بایست کارشان را تغییر شکل دهند و لمس و تفسیر کنند. اگر آن چیز زنده و منعطف نیست و نمی‌میرد و متولد نمی‌شود و با لمس انسان‌ها نیز از بین نمی‌رود و متولد نمی‌شود، پس تنها تکه کاغذی نفوذناپذیر است. عقیده کلی بخشی از هر چیز است و مابقی خود آن چیز.وونگ کار وای Wong Kar-wai
توصیه: تدوین نوعی فیلم‌سازی است.
روند تدوین هم شبیه به روند فیلم‌برداری است. این کار تقریباً مثل قاب کردن است وقتی راجع به قاب کردن صحبت می‌کنیم، درباره انتخاب‌های کارگردانان سخن می‌گوییم. چیزهایی که مایل هستید مخاطب ببیند و چیزهایی که ترجیح می‌دهید حذف کنید چه‌ها هستند؟ حذف کردن آن‌ها به معنای کاربرد نداشتن آن‌ها نیست، اما به شما حسی از پیش‌بینی می‌دهد.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید