«رقص روی شیشه» در قسمت سوم با همان ضرباهنگ و ریتم تندی که در قسمت‌های قبلی داشت، با حوادث پیش‌بینی‌ناپذیر و پشت سرهم روایتش را ادامه داد تا قصه این مجموعه زودتر از چیزی که فکر می‌کردیم روی غلتک بیافتد و گره‌افکنی‌های اصلی فیلم‌نامه شروع شود و به دنبال آن با روایتی پر افت‌وخیز، کاراکترهای متعدد و چندبعدی و فضایی ملتهب و غافلگیرکننده روبرو باشیم.
در این قسمت شاهد بسط قصه و روابط کاراکترها بودیم. ورود ادریس به قصه و روایت زندگی خلاف کارانه او یکی از بزنگاه‌های فیلم‌نامه است که تمامی کاراکترها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و استفاده درست فیلمساز از این بزنگاه‌ها می‌تواند برگ برنده‌ای برای او و مجموعه‌اش باشد. علاقه و عشق قدیمی ادریس به رعنا و دشمنی او با یغما مسلماً کنش‌های جذابی را در ادامه قصه به انجام می‌رساند. از سوی دیگر، با غیبت یغما، رعنا وارد کار و حرفه همسرش شده و با حقایقی روبرو می‌شود که می‌تواند عشق عمیق میان این دو را تغییر بدهد. درواقع پرداختن به داستانک‌های فرعی و گره‌افکنی‌های جزئی، روایت را جان می‌بخشد و در عین تمرکز روی کاراکترهای اصلی، کاراکترهای فرعی را هم در قصه شریک می‌کند تا همه کاراکترها عضوی مهم و تأثیرگذار در مجموعه روایت باشند و به کلیت مجموعه انسجام می‌بخشد. شاید در قسمت‌های بعدی با گره‌افکنی‌های مهم‌تری روبرو شویم و به نظر می‌رسد که مسیر قصه از این هم دیوانه‌وارتر خواهد شد، اما همین‌که فیلم‌نامه این مجموعه با توجه به ایجاد حس کنجکاوی در بیننده و درگیر کردن او در روایت نوشته‌شده است، باعث می‌شود که «رقص روی شیشه»، خیلی زود مخاطبانش را پیدا کند و آن‌ها را راضی کند.
در ادامه همین داستانک‌ها و خرده روایت‌ها، زندگی رعنا مسیر جدیدی به خود می‌گیرد. رعنا که تازه از بیمارستان مرخص شده و یک بحران روحی و جسمی بزرگ را پشت سر گذاشته، حالا با مشکلات جدیدی روبروست که شاید اصلاً نخواهد خود را درگیر آن کند، اما شرایط به نحوی رقم خورده است که انگار چاره دیگری ندارد.
فراموش نکنیم که رعنای قسمت سوم با رعنای دو قسمت قبلی تفاوت دارد. او که به‌دروغ به پزشکش گفته تصادف کرده است به‌خوبی می‌داند ضربه یغما باعث سقط‌ جنین او شده است و حالا فکر می‌کند که دیگر فرصتی برای مادر شدن ندارد. همین خشم نهفته و کینه‌جویی محض است که رعنا را روانه خانه سیاوش، برادر یغما می‌کند و او را وادار می‌کند و در یک سکانس هیجان‌انگیز با چاقو به سیاوش ضربه بزند. اساساً، «رقص روی شیشه» تاکنون نشان داده که راه و رسم تعلیق را خوب بلد است و هر قسمت را با یک تعلیق اساسی تمام می‌کند تا بیننده مشتاق و کنجکاو قسمت بعدی باشد و این دقیقاً لازمه یک مجموعه نمایشی چندقسمتی است.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید