توماس کروز ماپوتر چهارم ملقب به تام کروز در سوم جولای 1962 در شهر سیراکوز در نیویورک آمریکا به دنیا آمد. او در دهه­ 1980 به­ عنوان پرآوازه‌­ترین هنرپیشه مرد آمریکایی ظاهر شد، عمدتا او را به خاطر ظاهر آراسته و همه‌فن‌حریفی‌اش می‌­شناختند. کروز بازیگری را از دوران دبیرستان با بازی در فیلم عشق بی­‌پایان (1981) endless love شروع کرد. او پیش از آنکه در فیلم تجارت پرمخاطره (1983) Risky Business در نقش یک بچه دبیرستانی که خانه­ پدرومادرش را به یک فاحشه­‌خانه تبدیل می­‌کند بازی کند، در فیلم‌هایی چون شیپور خاموشی (1981) Taps و بیگانگان (1983)The Outsiders به‌­عنوان بازیگر نقش دوم ظاهر شده بود. فیلم تجارت پرمخاطره موفقیت بزرگی برای او به ارمغان آورد، و با این فیلم به‌­طور گسترده‌­ای به‌­عنوان یک بازیگر به رسمیت شناخته شد. کروز با بازی در فیلم تاپ گان (1986)Top Gun که آن سال بالاترین فروش را داشت به شهرت قابل ­توجهی رسید، او در این فیلم نقش خلبان نیروی هوایی را داشت. در سال 1986 تام کروز در فیلم رنگ پول (1986) The Color of Money به کارگردانی مارتین اسکورسیزی مقابل ستاره­ی سینما پل نیومن ظاهر شد، و دو سال بعد در فیلم مرد بارانی (1988) Rain Man در نقش برادر خودخواه یک مرد اوتیستی (با بازی داستین هافمن) بازی کرد.

همچنین بخوانید:
۱۰ نقش‌آفرینی برتر فرانسیس مک‌دورمند

مرد بارانی - تام کروز

کروز به خاطر ایفای نقش در فیلم متولد چهارم ژوئیه (1989) Born on the Fourth of July به­‌عنوان یک سرباز آمریکایی که در جنگ ویتنام خدمت کرد و بعد به یک فعال مخالف جنگ تبدیل ­شد، و اولین جایزه­ی اسکار خود را گرفت.
کروز در فیلم‌­های دهه­ 1990 با پذیرفتن نقش‌­های متنوع، گستره­ وسیعی از شخصیت­‌های جوراجور را بازی کرد: او در فیلم چند آدم خوب (1992) A Few Good Men در نقش یک وکیل نیروی دریایی، در فیلم مصاحبه با خون­آشام (1994)  Interview with the Vampire در نقش خون­آشام، در فیلم مأموریت: غیرممکن (1996) Mission: Impossible در نقش یک مامور مخفی بازی کرد، که محبوبیت بی‌­اندازه­ فیلم مأموریت: غیرممکن باعث شد در سال­های 2000، 2006، 2011، 2015 و 2018 سری­های بعدی آن را هم بسازند. اجرای او در فیلم جری مگوایر (1996) Jerry Maguire در نقش مدیر برنامه­ ورزشی باعث شد که دومین جایزه اسکار را از آن خود کند. در سال 1999 با همسر آن زمانش نیکول کیدمن در فیلم چشمان کاملاً بسته (1999) Eyes Wide Shut، فیلم دور از انتظار و آخرِ استنلی کوبریک نقش­‌آفرینی کرد، داستان فیلم حول آزمونی در وفاداری یک زوج ثروتمند می­‌گذرد و مقالات انتقادی مختلفی درباره این فیلم نوشته شده است. در همان سال تام کروز همچنین به خاطر بازی در نقش یک معلم مذهبی خودیارِ زن­گریز در فیلم ماگنولیا (1999) Magnolia مورد تحسین قرار گرفت و به خاطرش جایزه­ بهترین بازیگر نقش فرعی را از آن خود کرد.

ماگنولیا - تام کروز

کروز در دهه­ 2000 در تعدادی فیلم اکشن نقش‌­آفرینی کرد، از جمله تریلر علمی‌­تخیلی گزارش اقلیت (2002) Minority Report به کارگردانی استیون اسپیلبرگ؛ و در فیلم آخرین سامورایی (2003) The Last Samurai، نیز در نقش یک سرباز آمریکایی مخالف ظاهر می‌­شود که با جامعه­ سامورایی هم‌­پیمان شده است.
فیلم خشن وثیقه (2004) Collateral در لس‌­آنجلس رخ می­دهد و تام کروز در آن نقش یک قاتل قراردادی بی­رحم را بازی می­کند. تام کروز در فیلم جنگ دنیاها (2005) War of the worlds بار دیگر با اسپیلبرگ همکاری کرد، این فیلم اقتباسی به لحاظ بصری تاثیرگذار از رمانی به همین نام اثر اچ. جی. ولز است. کروز در سال 2008 در نقش یک مدیر اجرایی خشن سینما در فیلم کمدی تندر استوایی Tropic Thunder خنده به لب­های تماشاگران آورد. او در این فیلم در نقش یک چهره­ تاریخی ظاهر می‌­شود و شخصیت کلاوس فون اشتاوفنبرگ افسر ارتش آلمان را به تصویر می­‌کشد، افسری که در عملیات والکیری سعی در کشتن آدولف هیتلر داشت.
کروز بعدها در تریلرهای اکشن دیگری نیز بازی کرد: شوالیه و روز (2010) Knight and Day و جک ریچر (2012) Jack Reacher. در فیلم دوم او نقش یک بازپرس سابق ارتش را ایفا کرد، نقشی که بار دیگر در سال 2016 در فیلم جک ریچر: هرگز برنگرد (2016) Jack Reacher: Never Go Back نیز اجرایش را به عهده گرفت.

لبه­ فردا

کروز بعد از اینکه در دهه­ هشتاد به­‌عنوان بت موسیقی راک در فیلم موزیکال دوران راک (2012) Rock of Ages ظاهر شد، برای بازی در نقش ناجی آخرالزمانی در فیلم ماجراجویانه و علمی‌­تخیلی فراموشی (2013) Oblivion نیز انتخاب شد. او سپس در فیلم علمی‌­تخیلی، کمیک، و پرهیاهوی لبه­ فردا (2014) Edge of Tomorrow که بر تجاوز بیگانگان به زمین می‌­پرداخت نقش یک افسر بی­‌قیدوبند روابط عمومی ارتش را بازی کرد که مدام کشته و بعد از نو بیدار می‌­شود.
در سال 2017 کروز در فیلم ژانر وحشت و اکشن مومیایی The Mummy بازی کرد و سپس در درام شوخ و شنگ ساخت آمریکا (2017) American Made به ایفای نقش پرداخت. زندگی شخصی کروز اغلب به اندازه­ نقش‌­هایی که بازی کرده توجه علاقه­‌مندان را به خود جلب کرده است. ازدواج کروز با کیدمن به‌­طور دقیقی توسط رسانه‌­های هالیوودی پوشش داده شد و ماجرای طلاق او از کیدمن در سال 2001 نیز از این توجه رسانه­ای بی نصیب نماند. طی چند سال بعد حمایت صریح او از ساینتولوژی مناقشه ­برانگیز شد، خصوصاً وقتی کروز در سال 2005 ب‌ه­صورت علنی «روان­شناسی» را به­منزله یک علم نامشروع تقبیح کرد (چنین نظرگاهی در واقع یکی از باورهای همه­ کسانی است که ساینتولوژیست هستند.) کروز به واسطه­ رابطه­ علنی­‌اش با بازیگر زنی به نام کیتی هلمز، که از 2006 تا 2012 به همسری کروز درآمده بود، همچنان مورد توجه بازار شایعات و رسانه‌­های خبری قرار داشت.
منبع : سایت britannica

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.