آیا کسی هست که خندیدن از ته دل را دوست نداشته باشد؟‌ دلیلی وجود دارد که فیلم‌های کمدی بزرگ در همه زمان‌ها مدرن و اصیل جلوه می‌کنند. خندیدن زمان نمی‌شناسد و فیلم‌هایی که شما را به‌شدت می‌خندانند، در گذر زمان از اثربخشی‌شان کاسته نمی‌شود. به این دلیل است که وقتی افراد در کنار دوستان‌شان جمع می‌شوند تا لحظات شادی را تجربه کنند، معمولاً به سراغ تماشای آثار کمدی خوب می‌روند.
با این وجود برای ساخت یک فیلم کمدی واقعاً خوب، لازم است چندین چیز در کنار یکدیگر قرار داده شود. فیلم مطمئناً بامزه خواهد بود، اما نیاز است بازیگران خوب و با احساس هم داشته باشد و همچنین یک طرح داستانی قوی تا همه این‌ها را گرد هم آورد. فیلم‌های فهرست‌شده در این مطلب براساس سیستم امتیازدهی IMDB بهترین فیلم‌های کمدی ساخته‌شده تا به امروز هستند؛ چه ما کاملاً با آن موافق باشیم چه نه. به جهت صلاحیت بخشیدن، ما فیلم‌هایی را انتخاب کرده‌ایم که در درجه اول یک کمدی هستند و به‌عنوان مثال فیلم ماجراجویی یا اکشن با جنبه‌های کمدی را در نظر نگرفته‌ایم.

همچنین بخوانید:
۱۰ سریال انیمیشنی کمدی برتر دهه اخیر

۱۰ – قاپ‌زنی ۲۰۰۰ Snatch

قاپ‌زنی - کمدی

در این‌جا درباره گروهی از بازیگران پربار صحبت می‌کنیم؛ بنیسیو دل تورو، جیسون استاتهام و وینی جونز در بین کسانی هستند که مسیر «قاپ‌زنی» را هدایت می‌کنند. «قاپ‌زنی» یک فیلم کمدی درباره دنیای جنایتکاران لندن است. این فیلم دو طرح داستانی عجیب‌وغریب را با هم ترکیب می‌کند که یکی از آن‌ها درباره گرفتن یک الماس مسروقه است و دیگری درباره یک هوادار بوکس که توسط یک گانگستر مورد تهدید قرار گرفته است.
«قاپ‌زنی» یک روایت کمدی سنتی نیست، اما موقعیت‌هایی را به نمایش می‌گذارد که بسیار دیوانه‌وار می‌شوند، به‌طوری که شما نمی‌توانید جلوی خنده‌تان را بگیرید. همچنین ما نیز نمی‌توانیم در این‌جا از ذکر نام برد پیت خودداری کنیم؛ او در این فیلم در نقش یک بوکسور کولی ظاهر شده است که آن‌قدر تند صحبت می‌کند که برای فهمیدن حرف‌های او بهتر است از زیرنویس استفاده کنید. این جالب‌ترین چرخش در فعالیت حرفه‌ای اوست.

۹ – املی ۲۰۰۱ Amélie

املی

«املی» یکی از معروف‌ترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان تمام ادوار تاریخ سینماست. این فیلم کمدی‌- رمانتیک فرانسوی، به افتخارات متعددی دست یافته است که از بین آن‌ها می‌توان به برنده شدن جایزه بهترین فیلم در جوایز فیلم اروپا و دو جایزه بفتا اشاره کرد. فیلم همچنین در پنج بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد.
«املی» روایت‌گر داستان یک پیش‌خدمت خجالتی است که با تنهایی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما اجازه نمی‌دهد که این گوشه‌گیری بر او غالب شود، او به دنبال راه‌هایی است که زندگی اطرافیان خود را در مسیری مثبت تغییر دهد. اودره توتو اجرای بی‌نظیری ارائه می‌کند که منجر به موفقیت کلی کار می‌شود. این فیلم شاید از آن دست کمدی‌هایی نباشد که شما را به قهقهه زدن وادار کند، اما ترکیب کاملی از شوخ‌طبعی و دلربایی ارائه می‌دهد.

۸ – دکتر استرنجلاو ۱۹۶۴ Dr. Strangelove

دکتر استرنجلاو - کوبریک

این فیلم که تحت عنوان «چگونه یاد گرفتم دست از نگرانی بردارم و بمب را دوست داشته باشم» How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb نیز معروف شده، یک کمدی سیاه طعنه‌آمیز سیاسی است که بسیار محترم شمرده می‌شود. فیلم یک نگاه طنزآمیز از ترس به مخاطبان خود می‌بخشد؛ ترسی که مردم در طول دوران جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی احساس می‌کردند.
گرچه استنلی کوبریک بیشتر به خاطر فیلم‌هایش در ژانر وحشت و علمی- تخیلی شناخته می‌شود، اما او کارگردان این فیلم کمدی هم بوده است و اثر بی‌نظیری از خود به یادگار گذاشته است. در شرایط فعلی هم می‌بینیم که کمدی‌های سیاسی در صورت پرداخت درست، موفقیت‌های بزرگی را به دست می‌آورند. «دکتر استرنجلاو» به‌خوبی این کار را انجام داد، بنابراین در بین فیلم‌های اولین گروهی قرار گرفت که برای نگه‌داری در فهرست ملی ثبت فیلم انتخاب شده بودند.

۷ – ۳ احمق ۲۰۰۹ 3Idiots

3 احمق - کمدی

کمدی هایی که درباره دوران بلوغ ساخته می‌شوند، دستاوردهای مهمی در صنعت فیلم محسوب می‌گردند و «۳ احمق» نیز یکی از بهترین نمونه‌های آن است. این فیلم بر زندگی سه دانشجوی مهندسی هندی تمرکز دارد و از طریق داستان‌های موازی در دو دوره زمانی متفاوت روایت می‌شود. فیلم در سراسر مسیر خود به فشارهای سیستم آموزشی هند می‌پردازد و از آن بهره می‌برد.
بر روی کاغذ، این فرض اولیه شبیه چیزی نیست که شما در لیستی مانند این مورد پیدا کنید. با این حال، خنده‌ها فراتر از حد انتظار اتفاق می‌افتاد و در پس‌پرده «۳ احمق» مفاهیم زیادی وجود دارد. این فیلم، بدل به پرفروش‌ترین فیلم هندی در این عرصه شد و تاثیر شگرفی بر فرهنگ این کشور گذاشت.

۶ – روشنایی‌های شهر ۱۹۳۱ City Lights

روشنایی‌های شهر - کمدی

و حالا به اعماق گذشته می‌رویم. «روشنایی‌های شهر» فیلمی است که در سال ۱۹۳۱ با درخشش چارلی‌چاپلین افسانه‌ای ساخته شد. اگر می‌خواهید دریابید که دقیقاً چرا او به‌عنوان نماد کمدی در نظر گرفته می‌شود،‌ این فیلم فوق‌العاده گزینه خوبی برای شما خواهد بود. چاپلین در این فیلم نه‌تنها ایفاگر نقش اصلی است، بلکه نویسندگی، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و حتی تدوین فیلم را نیز خود به انجام رسانده است.
«روشنایی‌های شهر» یک فیلم صامت است و برای جلو بردن داستانش، بیشتر بر کمدی فیزیکی تکیه می‌کند و قاطعانه موفق هم می‌شود. داستان درباره کاراکتر چاپلین است که دل در گرو زنی می‌بندد و در عین حال با یک میلیونر دائم‌الخمر هم دوست می‌شود. هرج و مرج در حال رخ دادن است و همه آن‌ها خنده‌دارند.

۵ – عصر جدید ۱۹۳۶ Modern Times

عصر جدید

وقتی چارلی چاپلین را نماد این صنعت می نامیدیم، هرگز شوخی نمی‌کردیم. «عصر جدید» فیلم دیگری است که او به‌عنوان بازیگر اصلی، کارگردان، تدوین‌گر، نویسنده و حتی آهنگ‌ساز حضور داشته است. زمانی که فردی به بامزگی چاپلین همه امور یک تصویر متحرک را خود بر عهده می‌گیرد، نتیجه کار باید هم بامزه باشد.
در فیلم «عصر جدید»، کاراکتر مشهور چاپلین تلاش می‌کند در یک دنیای مدرن و صنعتی‌شده زندگی کند. این اثر از نظر فرهنگی بسیار مهم بود، زیرا به‌طرز عمیقی درباره زندگی در طول دوران رکود بزرگ سخن می‌گفت. «عصر جدید» فیلم دیگری از چاپلین است که توسط فهرست ملی ثبت فیلم نگه‌داری می‌شود.

۴ – دیکتاتور بزرگ ۱۹۴۰ The Great Dictator

دیکتاتور بزرگ - کمدی

بله، یک‌بار دیگر هم چارلی‌چاپلین و برای این فیلم هم او مسئولیت‌های متعددی را به انجام رسانده است. با این حال، «دیکتاتور بزرگ» برای چاپلین یک اولین تاریخی به همراه داشت؛ پس از سال‌ها ساختن فیلم‌های صامت افسانه‌ای، این اولین حضور واقعی او در عرصه فیلم‌های ناطق بود و منجر به بهترین موفقیت تجاری در طول فعالیت حرفه‌ای او گردید.
«دیکتاتور بزرگ» به‌عنوان یکی از بزرگترین فیلم‌های طنز و هجوآمیز تاریخ شناخته می‌شود. چاپلین در این فیلم هم نقش یک آرایشگر یهودی ستم‌دیده را بازی می‌کند و هم یک دیکتاتور بی‌رحم در نزدیکی اتمام جنگ جهانی اول. فیلم همچنین مفتخر به این شد که توسط فهرست ملی ثبت فیلم نگه‌داری شود و در پنج بخش نیز نامزد دریافت جایزه اسکار گردید.

۳ – دست‌نیافتنی‌ها ۲۰۱۱ The Intouchables

دست‌نیافتنی‌ها - کمدی

«دست‌نیافتنی‌ها» که در سال ۲۰۱۱ اکران شد، جدیدترین فیلم این لیست محسوب می‌شود؛ یک فیلم کمدی فرانسوی دیگر که رتبه بالایی را به دست می‌آورد. فیلم داستان یک مرد از طبقه متمول را روایت می‌کند که در جریان یک تصادف پاراگلایدر زخمی شده است. او در نهایت مردی را استخدام می‌کند تا از او مراقبت کند و شخصیت‌های متضاد این دو نفر باعث شکل‌گیری لحظات بامزه‌ای می‌شود.
فرانسوا کلوزه و عمر سی شیمی خیلی خوبی دارند که باعث می‌شود اثر فوق‌العاده‌ای حاصل شود و در صورتی که کار به دستان افراد دیگری سپرده می‌شد، مطمئناً به این خوبی پیش نمی‌رفت. «دست‌نیافتنی‌ها» به موفقیت فوق‌العاده‌ای در گیشه دست پیدا کرد و به انگلیسی نیز بازسازی گردید که نام آن «قسمت بالایی» ۲۰۱۷ The Upside است و برایان کرانستون و کوین هارت در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

۲ – زندگی زیباست ۱۹۹۷ Life Is Beautiful

زندگی زیباست

یک فیلم غیرانگلیسی‌زبان دیگر که همه چیز را به شکلی درست در کنار هم قرار می‌دهد تا بهترین کمدی ممکن را خلق کند. این فیلم ایتالیایی برای یک بار دیگر نشان می‌دهد که شما می‌توانید یک داستان خنده‌دار تعریف کنید، حتی اگر شرایط خواستار آن نیست. داستان درباره یک کتاب‌دار یهودی ستم‌دیده و پسرش است.
در واقع این وضعیت شوم و وخیم بود که به کمدی اجازه داد به‌درستی بدرخشد. کتاب‌دار برای این‌که از پسرش در برابر وحشت دنیای اطراف محافظت کند، قوه تخیل خود را به کار می‌گیرد و برای سرگرمی بیشتر آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که شما به هیچ وجه انتظارش را در چنین فیلمی نمی‌کشیدید. «زندگی زیباست» جایزه گرند پریکس فستیوال کن ۱۹۹۸ را برنده شد و با تحسین بسیاری از منتقدان مواجه گردید.

۱ – کلاس بی‌نظم ۱۹۷۵ The Chaos Class

کلاس بی‌نظم  - کمدی

در وب‌سایت IMDB، فیلم «کلاس بی‌نظیم» امتیاز ۹.۴ را به دست آورده است و فیلمی که به رتبه دوم این لیست ما دست یافته، در این وب‌سایت دارای امتیاز ۸.۶ است و بدین ترتیب یک شکاف عمیق در این فهرست ایجاد شده است. این فیلم ترکیه‌ای با نام اصلی «Hababam Sinifi» بر اساس رمانی است که بر روی گروهی از دانش‌آموزان تنبل متمرکز شده است. آن‌ها در یک خوابگاه اشتراکی زندگی می‌کنند و به دلیل شوخی‌هایی که هریک از آن‌ها به کار می‌برند، پیوند عمیقی شکل می‌گیرد. با ورود یک مدیر جدید، همه چیز به سطح تازه‌ای منتقل می‌شود و هرج و مرج پیش می‌آید.
جالب است بدانید که «کلاس بی‌نظم» در صدر لیست فیلم‌های کمدی فوق‌العاده در وب‌سایت IMDB قرار دارد. «کلاس بی‌نظم» فیلمی نیست که به طور گسترده محبوبیت زیادی به دست آورده باشد، و یا این‌که جوایز متعددی را کسب کرده باشد. اما در ۷۵ درصد بررسی‌های این وب‌سایت نمره کامل ۱۰.۰ را اخذ کرده است.
این مطلب برگرفته از نوشته Kevin Pantoja در سایت screenrant.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.