از سال 1928 تاکنون 89 فیلم مفتخر به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شده‌اند؛ از فیلم «بال‌ها» Wings در سال 1928 تا اسکار امسال و فیلم «مهتاب» (Moonlight (2017 . بعضی از آن‌ها ارزش دریافت بزرگ‌ترین افتخار در صنعت فیلم‌سازی آمریکا را داشته‌اند و برخی نه. به نظر می‌رسد که رأی‌دهندگان آکادمی همیشه درست انتخاب نمی‌کند، چه به دلایل سیاسی چه به دلیل بالا بودن میانگین سنی رأی‌دهندگان ـ 62‌ ـ و یا به دلیل تأثیرگذاری منابع مالی هالیوود و غیره. در مجموعه این 89 مراسم اسکار، فیلم‌های برنده‌ی اسکاری بوده‌اند که به‌سرعت از حافظه تاریخ سینما و مردم پاک شده‌اند و هرگز دوباره درباره آن‌ها چیزی نشنیده‌ایم؛ و این به دلیل این است که این فیلم‌های به خوبی‌ای که ادعا می‌شدند یا تصور می‌شدند نبوده‌اند. در ادامه به بررسی فیلم‌های می‌پردازیم که از سال 2010 تاکنون موفق به دریافت اسکارِ بهترین فیلم شده‌اند و اینکه آیا بهترین انتخاب بوده‌اند یا خیر.


ـ 2010:
فیلمی که برنده شد: «سخنرانی پادشاه»  The King’s Speech
فیلمی که باید برنده می‌شد: «شبکه اجتماعی»The Social Network یا شاید «تلقین» Inception
فیلم «سخنرانی پادشاه» The King’s Speech فیلمی “انرژی مثبت” درباره یک دوره تاریخیِ گذشته از طریق روابط پادشاه و متخصص گفتار درمانیش است. این فیلم دلپذیری است و کالین فرث Colin Firth و جفری راش Geoffrey Rush بازی خوبی از خود ارائه داده‌اند. همین… این فیلم چیز بیشتری برای ارائه ندارد. این انتخاب مثال خوبی برای تأثیر میانگین سنی رأی دهنگان آکادمی است. آن‌ها داستانی مربوط به اواخر دهه 1930 را بیشتر درک می‌کنند تا چیزی درباره تولد فیس‌بوک. داستان دیوید فینچر David Fincher از ظهور و صعود مارک زوکربرگ Mark Zuckerberg، فیلمی است که به زمان حال نگاه می‌کند و احتمالاً از درک رأی‌دهندگان مسن‌تر آکادمی بیشتر بوده.
ـ 2011:
فیلمی که برنده شد: «آرتیست» The Artist
فیلمی که باید برنده می‌شد: «آرتیست» The Artist یا «درخت زندگی» The Tree of Life
فیلم «آرتیست» The Artist شخصیت و دلربایی خاص خود را دارد و قطعاً شایسته این جایزه بوده است؛ اما فیلم‌های دیگری نیز آن سال در این بخش نامزد بودند که می‌توانستند به راحتی به جای «آرتیست» انتخاب شوند. «درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک Terrence Malick یکی از زیباترین، شاعرانه‌ترین و احساس‌برانگیزترین تجربیاتی است که می‌توان از طریق یک فیلم تجربه کرد. از فیلم‌های خوب دیگر می‌توان به «هوگو» Hugo و «مانی بال» Moneyball اشاره کرد.
ـ 2012:
فیلمی که برنده شد: «آرگو» Argo
فیلمی که باید برنده می‌شد: هر فیلم دیگری به غیر از «آرگو» Argo
فیلمی به کارگردانی و نقش‌آفرینی بن افلک Ben Affleck درباره داستان واقعی از نجات شش آمریکایی در تهران در دهه 1980. یک خط داستانی راحت الفهم برای رأی‌دهندگان آکادمی. این فیلم با اغماض و در بهترین حالت یک فیلم متوسط است با ارزش تولیدِ زیر حد متوسط. حتی از جنبه‌های سیاسی نیز انتخاب این فیلم قابل توجیه نیست. فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» Zero Dark Thirty ساخته کاترین بیگلو Kathryn Bigelow نیز بر اساس یک داستان واقعی بود درباره این که چگونه توانستند اسامه بن‌لادن را پیدا کنند. می‌توانستند به این یکی اسکار بدهند، حداقل این فیلم دارای ارزش‌های سینمایی بود. جدا از فیلم‌های که آن سال می‌توانستند برای اسکار انتخاب شوند و نشدند، از فیلم‌های که نامزد بودند و صد برابر بیشتر از «آرگو» ارزش بردن اسکار را داشتند می‌توان به «دفترچه امیدبخش» Silver Linings Playbook و «عشق» Amour یا حتی «زندگی پی» Life of Pi اشاره‌کرده.
ـ 2013:
فیلمی که انتخاب شد: «12 سال بردگی» 12 Years a Slave
فیلمی که باید انتخاب می‌شد: «12 سال بردگی»  12 Years a Slave
فیلم استیو مک کوئین Steve McQueen فیلم بیش از اندازه مهمی بود، هم از لحاظ هنری و هم از لحاظ تاریخی و اسکار را نمی‌توانستند به کس دیگری بدهند؛ اما در کنار پیام مهم سیاسی و انسانی و جنبه‌های غیرقابل‌انکار هنری «12 سال بردگی» 12 Years a Slave، فیلم‌های «گرگ وال استریت» The Wolf of Wall Street، «حقه‌بازی آمریکای» American Hustle و «او» Her فیلم‌های خوب دیگری بودند که ارزش دریافت اسکار را داشتند.
ـ 2014:
فیلمی که برنده شد: «مرد پرنده» Birdman
فیلمی که باید برنده می‌شد: «شلاق» Whiplash یا «سلما» Selma یا «مرد پرنده» Birdman
خیلی‌ها انتظار داشتند که «پسرانگی» Boyhood اسکار آن سال را از آن خود کند و بعضی‌ها هم به دلیل مسائل سیاسی رخ داده و داستان «سلما» (یک درام تاریخی در مورد مبارزه طولانی و خستگی‌ناپذیر مارتین لوترکینگ برای کسب حقوق شهروندی و از جمله حق رأی برای سیاه‌پوستان آمریکا) انتظار داشتند که این فیلم اسکار را به خانه ببرد. درباره «پسرانگی» جدای بازی‌های درخشان و طولانی بودن مرحله تولید (12 سال)، این فیلم هیچ برتری نسبت به «مرد پرنده» ندارد (جز اینکه مرد پرنده فیلم جذاب‌تری است). فیلم «شلاق» اولین فیلم بلند دیمین شزل Damien Chazelle نیز فیلم خوبی بود که قابلیت دریافت اسکار داشت.
ـ 2015:
فیلمی که برنده شد: «افشاگر» Spotlight
فیلمی که باید برنده می‌شد: «افشاگر» Spotlight
این فیلم شاهکاری جذب‌کننده و پیچیده است و قطعاً یک از بهترین و واقع‌نماترین فیلم‌های است که تاکنون درباره روزنامه‌نگاری و قدرت آن ساخته‌شده. از فیلم‌های خوب دیگری که آن سال نامزد اسکار بودند و ارزش دریافت آن را داشتند می‌توان به فیلم دوست‌داشتنی، ساده و روان «بروکلین» Brooklyn و فیلم تأثیرگذار «اتاق» Room با بازی‌های درخشانش اشاره کرد.
ـ 2016:
فیلمی که برنده شد: «مهتاب» Moonlight
فیلمی که باید برنده می‌شد: «مهتاب» Moonlight یا «لالا لند» La La Land
مراسم اسکار امسال، عجیب، متفاوت و پر از سورپرایز بود. برای من سخت است که بگویم دوست داشتم چه فیلمی برنده شود. «مهتاب» قطعاً فیلم خوبی است و لیاقت بردن را داشت اما رقبای اصلی‌اش هم به همان میزان خوب بودند. فیلم موزیکال «لالا لند» دومین فیلم دیمین شزل، موزیکالی متفاوت و زیبا بود و به همان اندازه «مهتاب» لایق برد بود. همین‌طور فیلم‌های «منچستر کنار دریا» Manchester by the Sea و «اگر از آسمان‌سنگ ببارد»Hell or High Water.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید