«بن هور» ساخته‌شده در سال ۲۰۱۶ و محصول کشور آمریکا، فیلمی حماسی/ماجراجویی/درام به کارگردانی تیمور بکمامبتوف و نویسندگیِ کیث کلارک و جان ریدلی است. این فیلم پنجمین اقتباس سینمایی از رمان بن هور: قصه‌ای از مسیح” نوشته لو والاس (۱۸۸۰) است. دو فیلم اولی که بر اساس این رمان ساخته شد یکی در سال ۱۹۰۷ و دیگری در سال ۱۹۲۵، هر دو فیلم‌های صامت بودند. فیلم اقتباسی سال ۱۹۹۷ (با بازی چارلتون هستون) برنده جایزه اسکار شد و در سال ۲۰۰۳ یک انیمیشنش به همین نام از روی این رمان ساخته شد. این فیلم جدید القابی چون “دوباره‌سازی “دوباره تصویر شده و “تفسیر جدید” را یدک می‌کشد. ستارگان فیلم جک هیستون، مورگان فریمن، توبی کِبِل، نازنین بنیادی، هالوک بیلگینر و رودریگو سانتورو هستند. «بن هور» در نهم آگوست ۲۰۱۶ در مکزیکوسیتی برای اولین بار به روی پرده رفت و اکران عمومی آن از نوزدهم آگوست ۲۰۱۶ شروع شد.
خلاصه داستان: یک نجیب‌زاده به نام جودا بن هور (جک هیستون) توسط دوست دوران کودکی و برادرخوانده‌اش مِسالا (توبی کِبِل) به خیانت متهم می‌شود. او از سال‌ها بردگی زیردست رومی‌ها نجات پیدا می‌کند و تلاش می‌کند تا با به چالش کشیدن مسالا در یک مسابقه ارابه‌رانی بزرگ از او انتقام بگیرد. درحالی‌که به خاطر یک سری از رو یا روی ها با عیسی، برای همیشه تغییر کرده…

benhur2016movie-wide

مانند فیلم‌های چون «رنجرتنها» و «بَتِل شیپ/نبردناو»، فیلم «بن هور» هم یکی از شکست‌های بزرگ در گیشه است که به‌راحتی قابل‌درک نیست. چگونه چیزی می‌تواند به چنین شکل فاجعه باری اشتباه از آب دربیاید؟
مخصوصاً که نسخه ۱۹۵۹«بن هور» یک فیلم برنده اسکار موفق بود که همیشه محبوب باقی ماند. در اعلامیه پوستر فیلم حماسی چارلتون هستون این نوید را می‌دهد که شما با “بهترین تجربه سرگرمی تمام عمرتان” روبرو هستید؛ و مسابقه ارابه‌رانی آن هنوز هم به‌عنوان یک نقطه اوج موفق به‌حساب می‌آید که همچون طراحی رقصی از هیجان و اکشن است.
در نقطه مقابل، «بن هور» جدید حتی “بهترین تجربه سرگرمی تعطیلات آخر هفته سومین هفته آگوست” هم نیست. بعد از فروش آغازین ناچیزی نزدیک ۱۱.۴ میلیون دلاری، به‌طورقطع این سقوط تا مرز بزرگ‌ترین شکست تابستان پیش خواهد رفت؛ و فیلم «غول بزرگ مهربان» نفس راحتی خواهد کشید (فیلم جدید کمپانی دیزنی که باوجود نقدهای مثبت فروش ناامیدکننده‌ای درگیشه داشت.)
البته فیلم‌سازان میزانی موفقیت در جذب مخاطبان باایمان داشته‌اند، اما نتوانستند مخاطبانی فراتر از مخاطبین مذهبی را جذب کنند. جوان‌ترها از این فیلم دور ماندند، منتقدان آن را بمباران کردند و مخاطبان سکولار با قاطعیت آن را رد کردند.
مثل همیشه، درس‌های برای یادگیری از این قتل‌عام وجود دارد.

ben-hur-2016-new-trailer این‌ها پنج دلیل هستند که باعث شد «بن هور» بسوزد و ویران شود:

۱. منتقدان از آن متنفر شدند
منتقدان باعلاقه نسخه ۱۹۵۹ ویلیام وایلر را به خاطر می‌آورند و احساس می‌کنند که تصمیم تیمور بکمامبتوف برای ساخت اکشن فیلم به سبک «سریع و خشمگین»، نشانه تصمیم نسنجیده و درک ضعیف اوست.
کِنِث توران از لس‌آنجلس تایمز فیلم را به خاطر ” کاری کسل‌کننده و بی‌حال” بودنش رد کرده و می‌گوید که دلیل کمی برای موجودیت فیلم وجود دارد.

اوِن گلیبرمن از ورایتی به آن برچسبِ “لجن آلود و آهسته” زده و از بازی بی‌رمق جک هیستون در مقایسه با چارلتون هستون تأسف خورده. تاد مک کارتی از هالیوود ریپورتر به‌سادگی پرسیده که ” آن‌ها چه فکر می‌کردند؟” و تازه این نظرات جزو مهربانانه‌ترین نظرات هستند.
فیلم‌های مانند این نیاز به ری وی یو های خوب دارد تا مخاطبان کنجکاو را تبدیل به تماشاگر فیلم کند، این‌گونه نقدها بیشتر زنگ خطر را برای مخاطب به صدا درمی‌آورد تا اینکه نقش یک دعوت‌نامه را ایفا کند.
۲. جوان‌ترها به دیدن فیلم نرفتند

«بن هور» حماسه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های شماست. این داستان رجعتی است به زمانی که “ابا” “ده فرمان” و دیگر داستان‌های کتاب مقدس از داغ‌ترین چیزها بر روی پرده سینما بودند. یک‌زمان ساده‌تر، قبل از ویتنام و واترگیت، آی فون و ای ریدر، ویروس زیکا و رسوایی شنا گران آمریکایی.
بااین‌حال، بازاریابی فیلم با شجاعت تقلا کرد تا جنبه‌های از داستان را فراهم کند که فقط مسن‌ها را به هیجان نیاورد. برنامه‌های تلویزیونی سعی کردند تا بر رویِ مسابقات ارابه‌رانی، تصادفات قایق‌ها و جنگ ارتش‌ها در بن هور تأکید کند؛ اما درگیری لژیون ها و جنگ گلادیاتورها نمی‌تواند با فیلم‌های که از روی کمیک بوک ها ساخته‌شده و نمایش جلوه‌های ویژه مدنظر جوانان سینما رو، همتایی کند.
درنهایت، ۹۴% از مخاطبانی که در افتتاحیه آخر هفته فیلم شرکت کردند بالای ۲۵ سال داشتند، نشانه‌ای بر اینکه فیلم در جذب بسیاری از افراد “نسل وای” (افرادی که در دهه دو صفر به جوانی رسیدند) شکست‌خورده است. در مقابل ۵۴% از مخاطبانی که در افتتاحیه آخر هفته فیلم «جوخه خودکشی» (فیلمی ابرقهرمانی بر پایه گروهی ضدقهرمان به همین نام) شرکت کردند زیر ۲۵ سال بودند، نیمی از مخاطبان افتتاحیه فیلم «مهمانی سوسیسی» (انیمیشن کمدی مخصوص بزرگسالان) زیر این سن بودند، حتی فیلم «جیسون بورن» که مخاطبان مسن‌تر دارد، ۴۰% از تماشاگرانش را افراد زیر ۳۵ سال تشکیل می‌دادند.

 

 

 

۳. حماسه‌های “شمشیر و صندل” یکنواخت شده‌اند
ژانرِ “رداهای بی‌آستین” به زمان تاریخ انقضای خود رسیده است. شانزده سال از زمانی که فیلم «گلادیاتور» گیشه‌ها را تسخیر کرد می‌گذرد، رسیدن به فروش جهانی ۴۵۷.۶ میلیون دلاری و توقیف بردن اسکار بهترین فیلم. در آن زمان این‌طور به نظر می‌رسید که ماکسیموس (کاراکتر اصلی گلادیاتور با بازی راسل کرو) و کمپانی سازنده آن جرقه علاقه مجدد به این‌جور حماسه‌ها را زده‌اند، ولی تلاش برای از نو خلق کردن جادوی کولوسئوم در برقراری ارتباط با مخاطبان شکست‌خورده.
همان‌طور که پل درگارابدیان تحلیل‌گر ارشد رسانه در کام اسکور گفته:

“این‌یک جورهای شبیه به وسترن است”. ” طرفداران خودش را دارد، اما این فقط یک گروه خیلی کوچک از طرفداران است”.

فیلم‌های چون «قلمرو بهشت» «اکزودوس: خدایان وپادشاهان» «خدایان مصر» «نوح» «پسر هفتم» و «فناناپذیران» تنها تعدادی کمی از اکشن‌های تاریخی هستند که با سر به زمین خوردند یا برای به دست آوردن سود تقلا کرده‌اند. البته تعدادی آثار موفق هم وجود داشته. بااین‌حال امثال فیلم‌های چون «۳۰۰» یا «نبرد تایتان ها» به‌اندازه کافی موفق نبوده‌اند که این عدم موفقیت‌ها را بپوشاند. به‌علاوه، بازسازی جهان باستان اصلاً ارزان نیست. شکست در به دست آوردن نتیجه در نظر گرفته‌شده باعث کاهش بزرگ در سود می‌شود.

Ben-Hur_poster
۴. بازاریابی درهم‌وبرهم
«بن هور» تلاش هماهنگی کرد تا مذهبیان سینما رو را جذب کند، با استفاده از متخصصین سلیقه نمایش برای رهبران باایمان و ساختن آگهی‌های بازرگانی که بر روی ارتباط‌های فیلم با آموزه‌های کتاب مقدس تأکید می‌کند. کمپانی‌های پارامونت و مترو گلدن مایر بشدت به تولیدکننده‌ها مارک برنت و روما داونی تکیه کردند، افرادی که «پسر خدا» و «کتاب مقدس» را ساخت‌اند.
در برخی موارد این تلاش‌ها نتیجه داد. «بن هور» در بخش‌های از آمریکا فروش بیشتری نسبت به بخش‌های غیرمذهبی و جوامع غیر کلیسا گرا داشت.
مدیر اجرایی استودیو رقیب گفت

 آن‌ها فیلمی خیلی گران برای مخاطبانی خیلی کم ساختند”. “آن‌ها به سنگینی بر روی آن مخاطبان مذهبی قمار کردند. این‌یک باخت بزرگ بود.

دیگر تحلیل گران بر این باورند که «بن هور» بیش‌ازحد به اشکال توسعه قدیمی متکی بود. در سال ۲۰۰۴ فیلم «مصائب مسیح» قالبی برای بازاریابی پایه‌گذاری کرد که با استفاده از نفوذ پیشوایان بزرگ روحانی، مخاطبان ارزشی را جلب کند. بااین‌حال در دهه‌های بعدی این نوع از حمایت گرفتن‌ها به نظر کافی نمی‌رسد.
متیو فاراچی مدیرعامل اینسپایر باز، یک آژانس که متخصص در بازاریابی بر اساس مشتری‌های ارزشی است، گفت است:

امروزه مخاطبان ارزشی که یک نفر از هر سه نفر سینما روها را تشکیل می‌دهند، جوان‌تر هستند و نسبت به مخاطبان عمومی بیشتر آگاه به دیجیتال هستند”. “به‌این‌ترتیب، آن‌ها انتظار بازاریابی معتبر با هدفمندی بالا رادارند که درباره آنکه آن‌ها چه کسانی هستند و به چه چیزهای اهمیت می‌دهند صحبت کند.

اما مشکلات «بن هور» فراتر از این رفت. این فیلم همچنین در جذب مخاطبان سکولار مشکل داشت. آن‌ها امیدوار بودند که صحنه‌های اکشن فیلم به‌اندازه‌ای برانگیزاننده باشد که بتواند هم مخاطبان مذهبی را جذب کند، هم لاقیدها را و هم ملحدها را. افسوس، این‌گونه نبود.
جف باک تحلیل‌گر گیشه گفت است:

اولین کمپین آن‌ها آن‌قدرها هم مبتنی بر مسیحیت نبود،”. “بعد، درند هفته آخر، آن‌ها با تمام قوا به دنبال آن گروه (مذهبی) رفتند؛ اما وقتی شما موضع مذهبی می‌گیرید، علاقه تعداد زیادی از مخاطبان را از دست می‌دهید.

Ben-Hur-2016-Morgan-Freeman-Movie-Wallpaper-03-1280x720
۵. مخاطبین خواستار چیزی تازه هستند

پس از یک تابستان که در آن فرانچایز ها و بازسازی‌ها متحمل کاهش بازده شدند، در هفته‌های اخیر مخاطبان با آغوش باز به استقبال هر چیزی که به نظر جدید و اورجینال می‌آید می رند. مطمئناً، این جای انتخاب زیادی نمی‌گذارد؛ اما «جوخه خودکشی» بر اساس کمیک بوکِ کمتر شناخته‌شده ایست؛ «مهمانی سوسیسی» تقلید تمسخرآمیز و صریح‌اللهجه‌ای از فیلم‌های کودکان است؛ «زندگی پنهانی حیوانات خانگی» تقدیری گرم و مهربان از همراهان پشمالوی ماست، همه این فیلم‌ها موفق بودند چون آن‌ها همچون وزشی از هوای تازه در فضایی چنان پرشده از دنباله‌ها و بازسازی‌ها بودند که ما را به سرحد بی‌حسی و بی‌جانی رسانده بود.
در مقابل، «روز استقلال: بازخیز» «فراتر از پیشتازان فضا» «لاک‌پشت‌های نیجا: خارج از سایه‌ها» و «شکارچیان روح» فقط تعداد کمی از بازسازی‌ها و دنباله‌های اخیر هستند که در همگامی با پیشیان خود ناموفق بودند یا به‌طور کامل زمین‌خورده‌اند.
نایب‌رئیس پارامونت، راب مور، اظهار کرده ” میل مخاطبان در حال حاضر بالاتر از آن است که بازسازی‌ها و دنباله‌ها را حمایت کنند،”. او اضافه کرد مخاطبین چیزی را می‌خواهند که یا”فوق‌العاده” باشد و یا”اصل”. در مورد «بن هور» آن‌ها هیچ‌کدام از این موارد را دریافت نکردند.

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید