سینمای اسپانیایی‌زبان غالباً از جانب مدیای جریان اصلی نادیده گرفته می‌شود اما به لطف کارگردانان تحسین‌شده‌ای مانند گی‌یرمو دل تورو، آلفونسو کوارون، الخاندرو گونسالس اینیاریتو و پدرو آلمودوار به تعداد بیشتری آثار فاخر و برنده جایزه دست یافته که در نهایت باعث افزایش شناخت آن شده‌اند. من به‌عنوان یک بومی اسپانیایی‌زبان با تماشای فیلم‌های سینمایی/ تلویزیونی و سریال‌ها به زبان اولم بزرگ شده‌ام بنابراین بسیاری از این فیلم‌ها به قلب من نزدیک و برای من عزیز هستند. البته من نهایتاً فیلم‌های حال‌خوب‌کن انگلیسی‌زبان را هم کشف کردم که به فیلم‌های محبوب من تبدیل شدند، اما برای من فیلم‌ها و سریال‌های اسپانیایی‌زبان (مثل سریال «خانه کاغذی» La Casa de Papel نت‌فلیکس) همواره اولویت اول خواهند بود. توصیه‌های من را برای برخی از بهترین فیلم‌های اسپانیایی‌زبان ساخته‌شده تا به امروز بخوانید و امیدوارم که از آن‌ها لذت ببرید.

همچنین بخوانید:
۱۰ فیلم فوق‌العاده درباره انقلاب فرانسه که همه باید ببینند

۱۰ – هزارتوی پن ۲۰۰۶ Pan’s Labyrinth

هزارتوی پن گیرمو دل تورو فانتزی

«هزارتوی پن» بدون شک یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های گی‌یرمو دل تورو است. داستان فیلم در اسپانیا در طول تابستان سال ۱۹۴۴، یعنی پنج سال بعد از جنگ داخلی اسپانیا، می‌گذرد و درباره یک دخترخوانده جوان افسر ارتش است که به درون یک دنیای خیالی فریبنده فرار می‌کند. این فیلم تحسین‌شده از جانب منتقدان، سه جایزه اسکار و سه جایزه بفتا را برنده شد.

۹ – همه چیز درباره مادرم ۱۹۹۹ Todo sobre mi madre

همه چیز درباره مادرم

پنه‌لوپه کروز در این فیلم در نقش یک راهبه باردار حضور دارد که آزمایش HIV وی مثبت شده است. «همه چیز درباره مادرم» یک درام محصول سال ۱۹۹۹ به نویسندگی و کارگردانی، فیلم‌ساز نمادین اسپانیایی، پدرو آلمودوار است. داستان بر محوریت منوئلا (با بازی سیسیلیا روت)‌ می‌گردد؛ یک پرستار آرژانتینی که پسر کوچکش در اثر تصادف رانندگی درگذشته است.
او پس از ترک شغلش، برای یافتن پدر پسرش، لولا، (یک زن ترنس که رازی را از پسر آخرش مخفی نگه داشته بود) به بارسلونا سفر می‌کند. این فیلم پس از اکران خود در سال ۱۹۹۹ جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار را برنده شد. به‌علاوه جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان گلدن گلوب، جایزه بفتای بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و بهترین کارگردانی و همچنین شش جایزه گویا از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

۸ – و مادرت نیز همین‌طور ۲۰۰۱ Y Tu Mamá También

 و مادرت نیز همین‌طور

این فیلم محصول سال ۲۰۰۱، به کارگردانی آلفونسو کوارون و نویسندگی مشترک او و برادرش، کارلس، ساخته شده است. یک داستان با محوریت بلوغ درباره دو پسر نوجوان (با بازی گائل گارسیا برنال و دیه‌گو لونا) که با یک زن (با بازی ماریبل وردو) در اواخر دهه ۲۰ سالگی‌اش، راهی سفری جاده‌ای می‌شوند. «و مادرت نیز همین‌طور» موفق شد در سال ۲۰۰۲ در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار شود. همچنین نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان گردید که آن را به فیلم «سرزمین هیچ‌کس» No Man’s Land واگذار کرد.

۷ – راز چشمان آن‌ها ۲۰۰۹ El secreto de sus ojos

راز چشمان آن‌ها

این فیلم درام جنایی محصول سال ۲۰۰۹ بر اساس رمانی به نام پرسش چشمان آن‌ها (به اسپانیایی: La pregunta de sus ojos) نوشته Eduardo Sacheri (که در نگارش فیلم‌نامه نیز مشارکت داشت) ساخته شده است. «راز چشمان آن‌ها» زندگی یک مشاور حقوقی بازنشسته (ریکاردو دارین) و رئیس وی (سولداد بیژامیل) را در زمان تحقیقات بر روی پرونده تجاوز و قتل به تصویر می‌کشد. در عین حال، فیلم کاراکترهای آن‌ها را در ۲۵ سال بعد به نمایش می‌گذارد که به یادآوری این پرونده می‌پردازند و عشقی که بین‌شان وجود داشت را کشف می‌کنند.

۶ – خاطرات موتورسیکلت ۲۰۰۴ The Motorcycle Diaries

خاطرات موتورسیکلت

این فیلم زندگی‌نامه‌ای محصول سال ۲۰۰۴، براساس یک داستان واقعی ساخته شده است. داستان درباره سفر یک جوان بیست‌وسه‌ساله به نام ارنستو “چه” گوارا (با بازی گائل گارسیا برنال) است که با دوستش آلبرتو گرانادو (با بازی رودریگو د لا سرنا که احتمالاً شما او را با نقش پالرمو در سریال «خانه کاغذی» نت‌فلیکس می‌شناسید.) در سال ۱۹۵۲ در طول آمریکای جنوبی طی طریق می‌کنند. یک فیلم با محوریت بلوغ که به مخاطبان نشان می‌دهد چگونه دقیقاً گوارا به یک فرمانده چریک مارکسیستی نمادین و انقلابی تبدیل شد.

۵ – ماریا سرشار از برکت ۲۰۰۴ Maria Full of Grace

ماریا سرشار از برکت

ماریا آلوارز هفده‌ساله در یک مزرعه گل و گیاه در کلمبیا کار می‌کند. او تصمیم به ترک محل زندگی‌اش می‌گیرد به این دلیل که می‌خواهد با کسب شغل پردرآمدتری به حمایت از خانواده‌اش کمک کند. او به‌عنوان یک حمل‌کننده مواد مخدر شروع به کار می‌کند و با ناامیدی زیاد تصمیم می‌گیرد که این حرفه را بپذیرد و ۶۲ بسته را برای انتقال به ایالات متحده قورت دهد. این درام محصول سال ۲۰۰۴ برای بازیگر نقش اصلی‌اش، کاتالینا ساندینو مورنو، نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را به همراه داشت.

۴ – عشق سگی ۲۰۰۰ Amores perros

عشق سگی شهر

کارگردان این فیلم محصول سال ۲۰۰۰ الخاندرو گونسالس اینیاریتو است که در واقع اولین قطعه از “سه‌گانه مرگ” وی محسوب می‌شود. (این سه‌گانه با «۲۱ گرم» و «بابل» ادامه پیدا می‌کند.) این داستان روایت می‌کند که چگونه یک تصادف وحشتناک رانندگی زندگی سه شخصیت اصلی را به هم پیوند می‌دهد (که بازیگر یکی از آن‌ها گائل گارسیا برنال است.)

۳ – دریای درون ۲۰۰۴ Mar Adentro

دریای درون

«دریای درون» یک فیلم دیگر که ستاره آن برنده جایزه اسکار، خاویر باردم است. این فیلم براساس یک داستان واقعی از رامون سمپدرو ساخته شده است. فیلم تلاش بیست‌ونه‌ساله سمپدرو برای دست‌یابی به مرگ آسان (مرگ‌یاری) را بررسی می‌کند. او پس از یک حادثه غواصی دچار قطع نخاع و فلج کامل پائین‌تر از گردن شده بود

۲ – قصه‌های وحشی ۲۰۱۴ Relatos Salvajes

قصه‌های وحشی

«قصه‌های وحشی» مورد تحسین و تمجید منتقدان قرار گرفت؛ یک فیلم کمدی تاریک آنتولوژی که از شش داستان کوتاه مستقل تشکیل شده است و هریک از آن‌ها رفتار انسان تحت سختی و محنت را بررسی می‌کنند. این فیلم محصول سال ۲۰۱۴ از جمله نامزدهای رقابت در بخش فیلم‌های خارجی‌زبان جایزه اسکار بود و نخل طلای جشنواره فیلم کن را در همان سال به دست آورد. همچنین جایزه بفتای بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را نیز برنده شد و جایزه گویای بهترین فیلم اسپانیایی‌زبان خارجی را از آن خود کرد.

۱ – دوشنبه‌ها در آفتاب ۲۰۰۲ Los lunes al sol

دوشنبه‌ها در آفتاب

کارگردان این فیلم فرناندو لئون د آرانوا و ستاره آن خاویر باردم است. «دوشنبه‌ها در آفتاب» داستان گروهی از مردان را که پس از بسته شدن کارخانه کشتی‌سازی خود در شمال اسپانیا بیکار مانده‌اند، روایت می‌کند. این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و چندین جام را در جوایز گویای ۲۰۰۳ از آن خود کرد که از بین آن‌ها می‌توان به جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم اشاره کرد.
این مطلب برگرفته از نوشته Celia Fernandez در سایت oprahmag.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.