مجله نماوا: نودوسومین دوره‌ی مراسم اسکار بامداد دوشنبه ششم اردیبهشت ماه در شرایطی برگزار می‌شود که نسبت به زمان همیشگی دو ماه تأخیر دارد؛ مثل خیلی از اولین‌های دیگر که پاندمی کرونا به زندگی‌مان آورد.
امسال هم اسکار به روال سالیان اخیر توجه زیادی به جریان‌های اقلیت نشان داده است. از نامزدکردن شمار زیادی از فیلم‌هایی با مضمون مبارزات جنبش‌های برابری‌خواهی جنسی و نژادی تا تعداد نامزدهای رنگین‌پوست و غیر آمریکایی که هرساله افزایش پیدا می‌کند و قرار است بر طیف متنوع فعالان صنعت سینما صحه بگذارد.
نکته‌ی ویژه‌ی امسال حضور دو کارگردان زن در جمع پنج نامزد نهایی بهترین کارگردان و شانس بالای یکی از آن‌ها برای گرفتن مجسمه‌ی طلایی‌ست که می‌تواند تاریخ‌ساز شود.
منک به کارگردانی دیوید فینچر، محاکمه‌ی شیکاگو هفت به کارگردانی آرون سورکین، سرزمین آواره‌ها به کارگردانی کلوئی ژائو، صدای متال به کارگردانی داریوس ماردار، یهودا و مسیح سیاه به کارگردانی شاکا کینگ، پدر به کارگردانی فلوریان زلر، زن جوان خوش‌آتیه به کارگردانی امرالد فنل و میناری به کارگردانی لی ایزاک چانگ هشت فیلمی هستند که امسال در رشته‌ی بهترین فیلم نامزد شده‌اند. هم‌چنین فیلم یک دور دیگر با نامزدی توماس وینتربرگ در رشته‌ی کارگردانی دیگر فیلم مهم امسال دانسته می‌شود.
اسکار ۲۰۲۱ مثل سال‌های اخیر مجری ثابت نخواهد داشت و شکل برگزاری آن هم تابعی از همه‌گیری ویروس کرونا خواهد بود.

متن و گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: رضا مهرپرور