مجله نماوا، علی افتخاری

تام هنکس از مارس سال گذشته که به کووید-۱۹ مبتلا شد، روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد. او در فیلمی فعلاً بی‌نام درباره الویس پریسلی سلطان راک‌اند رول، به کارگردانی باز لورمن، نقش تامس اندرو «سرهنگ تام» پارکر (۱۹۹۷-۱۹۰۹) مدیر برنامه‌های خواننده و بازیگر آمریکایی را بازی می‌کند. این فیلم در حال فیلمبرداری است و قرار است ژوئن ۲۰۲۲ روی پرده سینماها برود.

بازیگر ۶۴ ساله برنده اسکار همچنین در «پینوکیو» اقتباس زنده رابرت زمه‌کیس از داستان معروف کارلو کلودی که این روزها در حال فیلمبرداری است در نقش پدر ژپتو ظاهر می‌شود. او فیلم «در باغ جانوران» به کارگردانی جو رایت را در حال پیش‌تولید دارد و قرار است نقش اصلی نسخه انگلیسی‌زبان فیلم «مردی به نام اوه» را هم بازی کند. او فیلم پساآخرالزمانی «بایوس» تولید شرکت امبلین استیون اسپیلبرگ را هم در مرحله بعد از تولید دارد.

هنکس سال گذشته نقش اصلی دو فیلم را بازی کرد؛ «اخبار دنیا» به کارگردانی پل گرین‌گرس که نامزد چهار جایزه اسکار (فیلمبرداری، موسیقی، طراحی صحنه و صدا) شد و «گری‌هاوند» (Greyhound) ساخته آرون اشنایدر که در جوایز اسکار در بخش بهترین صدا نامزد بود.

او و همسر بازیگرش ریتا ویلسن سال گذشته برای پیش‌تولید فیلم الویس پریسلی به استرالیا سفر کرده بودند که به کرونا مبتلا شدند. هنکس خبر ابتلای خود به این بیماری در شبکه‌های اجتماعی شامل اینستاگرام و توئیتر اعلام کرد.

برای خیلی‌ها، ابتلای هنکس به کووید-۱۹ اولین زنگ هشدار بود که در روزهای ابتدایی همه‌گیری به صدا درآمد. اگر هنکس بتواند به این بیماری مبتلا شود، هر کس دیگری هم می‌تواند. به‌هرحال، هنکس و ویلسن بعد از بهبودی از استرالیا به خانه خود در کالیفرنیا برگشتند. تا قبل از شیوع کروناویروس، قرار بود فیلم جنگی «گری‌هاوند» که داستانش در دوران جنگ جهانی دوم روی می‌دهد، از ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰ در فاصله اکران دو فیلم «واندر وومن ۱۹۸۴» و «تاپ گان ۲» روی پرده سینماها برود. هنکس به آسوشیتدپرس می‌گوید: «ما می‌خواستیم بجنگیم تا کسی به فیلم ما توجه کند.»

اما سازندگان «گری‌هاوند» درنهایت مجبور شدند این پروژه ۵۰ میلیون دلاریِ سرشار از جلوه‌های ویژه را از ۱۰ ژوئیه مستقیماً به شبکه نمایش خانگی بفرستند و از طریق اپل تی‌وی پلاس در دسترس تماشاگران قرار بدهند. (اپل برای دریافت حق پخش فیلم ۷۰ میلیون دلار پرداخت کرد).

فیلم ۹۱ دقیقه‌ای «گری‌هاوند» یك درام دریایی درباره یکی از اتفاقات كمتر شناخته‌شده جنگ جهانی دوم است: «نبرد اقیانوس اطلس». هنکس در فیلم نقش ارنست کراوز فرمانده نیروی دریایی ارتش آمریکا و افسر فرمانده کشتی جنگی یواس‌اس کیلنگ با نام رمزی «گری‌هاوند» را بازی می‌کند. داستان فیلم در اوایل ۱۹۴۲ و درست بعد از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم روی می‌دهد. شخصیت هنکس یک کاپیتان فروتن است که برای اولین بار، هدایت کاروانی از کشتی‌ در اقیانوس اطلس را به عهده می‌گیرد تا هنگام عبور از «گودال سیاه» – بخشی از اقیانوس که فاقد پشتیبانی هوایی است – از آن‌ها در برابر حمله زیردریایی‌های آلمانی محافظت کند. صحنه‌های رویارویی با امواج سنگین، تلاش خدمه برای ردیابی زیردریایی‌های دشمن و مانورهای فرار، به فیلم جلوه‌ای تماشایی داده است.

هنکس می‌گوید: «وقتی کرونا همه چیز را به هم ریخت، به خودمان گفتیم، “خوب، ما فیلمی داریم که در مورد ایستایی شخصیت‌ها وسط چیزی است که نمی‌دانند چه مدت طول می‌کشد.” انتظار نداشتیم یک همه‌گیری جهانی بازتاب‌ موضوع و اتفاقات فیلم شود. همه چیز به دیروز، امروز و فردا بستگی دارد. این سه روز تقریباً تمام چیزی است که انسان‌ها دارند.»

«گری‌هاوند» پروژه‌ای است که هنکس مدت‌ها در فکر ساخت آن بود. او فیلمنامه را با اقتباس از رمان «شبان خوب» نوشته سی. اس. فورستر که در ۱۹۵۵ به بازار آمد، نوشت. این کتاب را اولین بار نورا افرون دوست فقید وی و کارگردان فیلم «بی‌خواب در سیاتل» به هنکس داد.

گری گوتزمن تهیه‌کننده و شریک هنکس در شرکت پلی‌تن، می‌گوید: «ساخت این فقط مدت‌ها در ذهن او بود. دائم درباره این ایده حرف می‌زد، و یک روز آمد و فیلمنامه «گری‌هاوند» را روی میز من گذاشت. خیلی دوست داشت آن را بسازیم.»

هنکس برای نوشتن فیلمنامه به سراغ دیگران رفت و با فیلمسازان دیگر دیدار کرد، اما آن‌ها نسخه عظیم‌تری از فیلم را در ذهن داشتند. هنکس می‌گوید: «من به آن‌ها گفتم، “من تو را خیلی دوست دارم، اما این چیزی نیست که ما بخواهیم انجام دهیم. ما سعی داریم این داستان را متراکم کنیم. تلاش می‌کنیم به‌اندازه کافی قهوه در قوطی بریزیم.»

درنهایت، او آرون اشنایدر را به‌عنوان کارگردان انتخاب کرد، یک فیلمبردار باسابقه‌ که آخرین بار در سال ۲۰۱۰ فیلم «Get Low» را با بازی رابرت دووال کارگردانی کرده بود. اشنایدر می‌گوید: «تام همیشه «گری‌هاوند» را “یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای كوچك و عالی” می‌نامید. از ابتدا، نقطه ورود او حفظ یک دیدگاه عینی از منظر تجربیات فرمانده کراوز بود. ما مخاطب را به دنیای او می‌اندازیم.»

آرون اشنایدر و تام هنکس

اشنایدر پس از جلسه‌ چند ساعتی و گفت‌وگو با هنکس، یک وب‌سایت درست کرد تا تمام تحقیقات خود را با اعضای گروه سازنده پروژه به اشتراک بگذارد. این اطلاعات شامل تصاویر، لینک‌های موجود یوتیوب در مورد لباس‌های فرم، روش کار، تجهیزات کشتی‌های جنگی و موارد دیگر بود که به او درباره اصالت پروژه اطمینان می‌داد. اشنایدر دراین‌باره به اینترتینمنت ویکلی می‌گوید: «کاملاً خودم را در کل آن جهان غوطه‌ور کردم تا بتوانم راه‌های جالبی پیدا کنم، نه‌تنها برای تعریف داستانی که روی کاغذ داشتیم، بلکه برای گفتن داستان ناوشکن و تجهیزات مورد استفاده آن‌ها، که بخش عمده‌ای از درک و قدردانی از فداکاری و زحمات این ملوانان را در برمی‌گیرد. من کاملاً در عمق داستان فرو رفتم.»

اشنایدر و گروه او برای اطمینان از اصالت و درست بودن کار، از یواس‌اس کید در لوئیزیانا به‌عنوان لوکیشن اصلی فیلمبرداری و یواس‌اس کیلینگ در فیلم استفاده کردند. کارگردان می‌گوید: «این کشتی از زمان جنگ جهانی دوم بسیار سالم باقی مانده است. درواقع، تنها ناوشکن بازمانده از جنگ جهانی دوم است که پیکربندی آن همچنان محفوظ مانده است که مهم بود، زیرا بسیاری از آن‌ها در جنگ ویتنام و جنگ‌های بعدی تغییر کردند.»

هنکس قبلاً نیز در جهان‌های مشابه بوده است. او قبلاً چهار بار کاپیتان/سروان بوده است: «نجات سرباز رایان»، «آپولو ۱۳»، «سالی» و «کاپیتان فیلیپس». او که یک خواننده پرشور تاریخ است، اغلب به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. هنکس که پیش از این در دو سریال کوتاه «جوخه برادران» و «اقیانوس آرام» با استیون اسپیلبرگ همکاری کرده است، این روزها با او روی سومین سریال کوتاه کار می‌کند.

برای او که پدرش در نیروی دریایی خدمت می‌کرد، دلبستگی به این دوران عمیق‌تر از دی‌ان‌ای است و بیشتر با ذهنیت بقا و فداکاری در دوران جنگ ارتباط دارد. هنکس می‌گوید: «همه روزنامه‌نگارها از من سؤال می‌کنند، “چرا شما دائم به جنگ جهانی دوم برمی‌گردید؟” پاسخ این است که من به جایگاه استرس بر روان انسان برمی‌گردم. لزوماً نباید یک ناخدا روی یک ناوشکن در وسط اقیانوس اطلس شمالی باشد. این می‌تواند در مورد یک کودک ۸ ساله یا یک زن ۲۴ ساله یا حتی یک مرد ۵۴ ساله در ایالات متحده باشد که با تعجب فکر کند، “ما زنده می‌مانیم یا می‌میریم؟ آزاد می‌شویم یا نه؟ چه مدت ادامه دارد؟” به نظر من، این شرایط انسانی در هر موقعیتی هست، حتی امروز.»

هنکس امیدوار است مخاطبان – مانند خود او – شاهد تشابهات داستان «گری‌هاوند» با زمان حال باشند. او می‌گوید: «بین داستان فیلم و زندگی امروز خودمان رابطه‌ای مستقیم می‌بینم. من همان پرسش‌ها را می‌‌شنوم و همان راه حل‌هایی را می‌بینم که در داستان‌های مربوط به جنگ جهانی دوم دنبال می‌شوند، علی‌رغم این که آن‌ها به گذشته تعلق دارند، هرچند به موزه‌‌ها تعلق دارند که یک جهان را بازآفرینی می‌کنند. برای من، همیشه این بوده است: اگر در همان شرایط بودیم چه کار می‌کردیم؟ و می‌دانید، ما در حال حاضر بسیاری از همان شرایط را داریم.»

چند هفته پس از شروع مراحل بعد از تولید «گری‌هاوند»، هالیوود تعطیل شد. در همان زمان، یک کاپیتان نیروی دریایی در دوران معاصر – کاپیتان برت کوزیر – از فرماندهی ناو هواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت برکنار شد، چرا که پس شیوع کووید – ۱۹ در کشتی، اجازه داد خدمه به ساحل منتقل شوند. كوزیر كه بعداً آزمایش ویروس او مانند هنكس مثبت شد، از آن دست شخصیت‌هایی است که هنکس دوست دارد نقششان را بازی کند. هنكس می‌گوید: «به خودم گفتم، عجب آدم خفنی!»

تماشای این فیلم در نماوا