با این که هفت فیلم این کارگردان کره‌ی جنوبی در ژانرهای کاملا متفاوتی از علمی تخیلی گرفته تا ماجرای قتل در یک شهر کوچک دسته‌بندی می‌شوند، اما نقاط مشترک زیادی دارند. بونگ جون-هو از کمدی در فیلم‌هایش با داستان‌هایی در مورد نابرابری، عدم تعادل اقتصادی، فساد و سوءاستفاده از قدرت استفاده می‌کند. این فیلم‌ها در حقیقت بیانگر دیدگاه او نسبت به جامعه‌ی کره‌ی جنوبی است. بونگ جون-هو در جشنواره کن امسال موفق شد با فیلم «انگل» اولین نخل طلای کره‌ی جنوبی‌ را با خود به خانه ببرد. تفاوت این فیلم با بقیه‌ی آثار بونگ جون-هو چیست؟ در این متن نگاهی به آثار این کارگردان موفق انداخته‌ایم.

همچنین بخوانید:
بررسی فیلم انگل Parasite – جدیدترین شاهکار کارگردان افسانه‌ای بونگ جون-هو

۱- Barking Dogs Never Bite ۲۰۰۰

Barking Dogs Never Bite بونگ جون-هو

اولین فیلم بلند بونگ جون-هو داستان مشکلات ساکنین و کارکنان یک مجتمع مسکونی در حومه‌ی شهر را دنبال می‌کند. لی سونگ-جی در نقش مردی بازی می‌کند که در تلاش برای استاد شدن در دانشگاه است و در روابطش با همسر حامله‌اش که هنوز به طور تمام وقت در اداره‌ی مشغول به کار است به مشکل خورده است. او تلاش می‌کند با دزدیدن سگ همسایه که با پارس کردن‌های متعددش او را آزار داده است عصبانیتش را خالی کند. این در حالی است که متوجه می‌شود اشتباهی سگ دیگری که متعلق به یکی از کارکنان مجتمع (بائه دونا) است را دزدیده است. از این جا به بعد است که چرخه‌ای از اشتباهات خنده‌دار اتفاق می‌افتند. این فیلم به خوبی مخاطب را با حال و هوای کارهای بونگ آشنا خواهد کرد: شخصیت‌های اصلی به حاشیه‌رانده شده، نابرابری اقتصادی شدید و فساد در ابعاد وسیع که همگی با یک کمدی تاریک و سبک همراه هستند.

۲- Memories of Murder ۲۰۰۳

خاطرات قتل جنایی

فیلمی که بونگ جون-هو را به شهرت رساند، یک ماجرای پلیسی هوشمندانه است، که ماجرای چندین قتل را در اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی را دنبال می‌کند. «خاطرات قتل» اقدامات مستاصلانه‌ی کارآگاه شهر کوچکی به نام پارک (سونگ کانگ-هو) را دنبال می‌کند که به دنبال قاتل این ماجرا می‌گردد، اما روش‌های خشونت‌آمیز این کارآگاه او را به جایی نمی‌رساند. افسر پلیسی از یک شهر بزرگ با بازی کیم سانگ-کیونگ به او می‌پیوندد، اما حضور او به حسادت همکاران جدیدش می‌انجامد. در نهایت یک همکاری محترمانه بین این دو شکل می‌گیرد، اما به قدری دیر است که چند جنازه‌ی دیگر نیز پیدا می‌شوند. قاتل واقعی هیچ‌وقت پیدا نمی‌شود و تلاش‌های این دو نفر سرانجامی ندارد.

۳- The Host ۲۰۰۶

میزبان بونگ جون-هو

بونگ جون-هو با این فیلم هیولایی مهیج، ژانر دیگری را امتحان می‌کند. فیلم «میزبان» در مورد یک ماهی عظیم جهش‌یافته است که از رودخانه‌ی هان بیرون آمده و سئول را بهم می‌ریزد. بونگ که از فیلم‌های زیادی از «گودزیلا» گرفته تا «آرواره‌ها» الهام گرفته است، ماجرایی کاملا هیجان انگیز را به تصویر می‌کشد. سونگ کانگ-هو این بار در نقش یک فروشنده‌‌ بازی می‌کند که دخترش توسط این موجود ربوده شده است. در حالی که دولت شایعه‌ی وجود ویروسی را پخش می‌کند تا توجه‌ها را نسبت به مشکل پیش آمده پرت کند، سونگ و خانواده‌اش تصمیم می‌گیرند خودشان به دنبال دختر بگردند. با این که جلوه‌های ویژه‌ی فیلم، که جوایزی را هم از آن خود کرد، امروزه دیگر قدیمی شده است، اما فیلم هنوز هم یک داستان مهیج است که در آن مردم عادی در برابر افراد قدرتمندی که به کشورشان آسیب می‌زنند می‌ایستند.

۴- Mother ۲۰۰۹

مادر

بونگ جون-هو به طرز هوشمندانه‌ای ژانر معمول قتل در یک شهر کوچک را با قرار دادن انتخاب نامعمولی مثل کیم هیه-جا به عنوان نقش اول فیلم عمیق خودش در مورد عدالت و انتقام، به چالش می‌کشد. وقتی پسر او (وون بین) که از نظر ذهنی مشکل دارد، متهم به قتل یک دختر می‌شود، این مادر تصور می‌کند که پلیس از شرایط او سوءاستفاده کرده و به اشتباه پسرش را متهم کرده‌اند. در نتیجه تلاش می‌کند تا بی‌گناهی او را اثبات کند. هر چقدر که این مادر بیشتر جست و جو می‌کند، رازهای بیشتری برملا می‌شود. «مادر» موفق شده است احساسات و لطافتی که تا به اینجای کار در آثار این کارگردان وجود نداشت را به مخاطب القا کند.

۵- Snowpiercer ۲۰۱۳

برف شکن بونگ جون-هو

این فیلم پرستاره‌ی انگلیسی زبان بونگ جون-هو، از یک رمان تصویری فرانسوی اقتباس شده است. فیلم «برف‌شکن» در مورد آینده‌ی یخ‌زده‌ی کره‌ی زمین است که در آن یک قطار با تنها ساکنان زمین دور دنیا را دور می‌زند. کریس ایوانز در نقشی که با سایر نقش‌های حرفه‌ی کاری‌اش تفاوت زیادی داشته است، رهبری شورش افرادی ضعیف‌تری که در واگن‌های انتهایی قطار گیر‌افتاده‌اند را به دست می‌گیرد. آن‌ها به سمت واگن‌های ابتدایی و درجه یک قطار می‌روند و تلاش می‌کنند کنترل قطار را در دست بگیرند. این فیلم مثال خوبی از طراحی تولید استثنایی است. سونگ کانگ-هو و کو آسونگ به عنوان بازیگران کره‌ای فیلم و تیلدا سوئینتن نیز در نقش نگهبان قطار بازی‌های خوبی ارائه داده‌اند.

۶- Okja۲۰۱۷

اوکجا

رابطه‌ی پیچیده‌ی انسان‌ با حیوانات، به ویژه‌ آن‌‌هایی که در سبد غذایی انسان قرار می‌گیرند، مسئله‌ای است که بونگ جون-هو در فیلم «اوکجا» به آن پرداخته است. این فیلم در مراسم کن سال ۲۰۱۷ به رقابت پرداخت.
«اوکجا» دختر کره‌ای (آن سئو-هیون) را در برابر ابرقدرت‌های صنعت غذاهایی که به طور ژنتیکی بهبود یافته‌اند قرار می‌دهد، چرا که این ابرقدرت‌ها به دنبال یک جور خوک بزرگی هستند که این دختر از آن نگهداری می‌کند. جلوه‌‌های ویژه‌ی تصویری فوق‌العاده، بازی بی‌نظیر آن ۱۳ ساله در نقش شخصیت اصلی و حضور بازیگرانی از ملیت‌های مختلف از جمله تیلدا سوئینتن، جیک جیلنهال و استیون ین همگی از نقاط قوت این فیلم هستند.

۷- Parasite ۲۰۱۹

انگل

تمام المان‌های محبوب بونگ جون-هو را در «انگل» می‌توان دید. این فیلم با ساختار بی‌نظیر خودش اقتصاد نامتعادل کره را به تصویر کشیده است. خانواده‌ی بیکار کیم زندگی بسیار سختی دارند. وقتی پسر خانواده (چوی وو-سیک) کاری به عنوان معلم انگلیسی دختر خانواده‌ی ثروتمند پارک که در عمارت باشکوهی زندگی می‌کنند پیدا میکند، اوضاع عوض می‌شود. از این جا به بعد است که «انگل» پیچش‌های داستانی شگفت‌آوری برای مخاطب به همراه دارد.
تاریک‌ترین و وحشیانه‌ترین فیلم خنده‌دار بونگ در حقیقت بهترین فیلم او تا به امروز است. این فیلم تازه‌ترین اثر کارگردانی است که در به تصویر کشیدن تصویری از نابرابری اقتصادی کره تجربه‌ی زیادی دارد.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی جیمز مارش در سایت www.scmp.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.