در پرسشی از مخاطبین سایت بازفید Buzzfeed، در مورد فیلم‌هایی که در دوران افسردگی به آن‌ها کمک کرده است، جواب‌های جالبی دریافت کردیم. در زیر بخشی از این جواب‌ها را می‌بینید.

۱- زندگی پی Life of Pi

زندگی پی

“پس از تماشای این فیلم متوجه شدم که زندگی یک ماجراجویی بزرگ است و فقط همان‌چیزی نیست که به نظر می‌رسد. اگر به آن‌چه هستیم و باور داریم پایبند بمانیم، دوباره راه خانه را پیدا خواهیم کرد. شیطانین درونمان را می‌توانیم کنترل کنیم و وقتی واقعا آماده دیدن و تجربه کردن دنیا باشیم، از آن‌ها رهایی پیدا می‌کنیم.”

۲- املی Amelie

املی

“تماشای فیلم «املی» به من این قدرت را می‌دهد که از پس هر‌چیزی بربیایم. اگر ناراحتید، شما را سرحال می‌آورد، اگر حس می‌کنید مانند دیگران نیستید، به شما نشان می‌دهد که این موضوع اصلا اتفاق بدی نیست. اگر به تازگی از یک رابطه بیرون آمده‌اید، تماشای شخصیت عجیب داستان که حرکات بقیه را ضبط می‌کند باعث می‌شود خوشحال باشید که دوست سابق شما شبیه او نبوده است. «املی» درمان هر دردی است.”

۳- دفترچه امیدبخش Silver Linings Playbook

دفترچه امیدبخش

“تماشای این دو شخصیت که خودشان را برای آن‌چه هستند قبول کرده‌اند و توانسته‌اند از پس مشکلاتشان بربیایند، به من این حس را می‌دهد که من هم می‌توانم. دیدن صحنه‌های بامزه رقصیدن آن‌ها باعث شد دلم بخواهد از تخت بیرون بیام و فعالیت کنم.”

۴- گمشده در ترجمه Lost in Translation

فیلم گمشده در ترجمه فیلم برتر قرن 21 - بیل موری

“می‌توان گفت «گمشده در ترجمه» فیلمی برای افراد درون‌گراست و موسیقی آن به نظر من بسیار آرامش‌بخش است و در بسیاری از قسمت‌های فیلم، به جای این‌که حواس مخاطب را پرت کند، حس شخصیت‌ها را به خوبی منتقل می‌کند. این فیلم، داستان شادی ندارد، اما من خیلی به آن علاقه دارم.”

۵- لیلو و استیچ Lilo and Stitch

لیلو و استیچ

“هیچ موضوع ناراحت‌کننده‌ای در این فیلم وجود ندارد و تماما در مورد عشق است.”

۶- بخش‌گویی، نیویورک Synecdoche, New York

بخش‌گویی، نیویورک

“این فیلم به دلیل نمایش صادقانه افسردگی و بحران‌های هویت، بسیار به دل من نشست و با آن بسیار ارتباط برقرار کردم. حس کردم که من تنها کسی نیستم که این احساسات به سراغش می‌آید. رهایی از حس پوچی که افسردگی به آدم می‌دهد، دشوارترین قسمت آن است. دنیای من را خاکستری و بی‌روح می‌کند، انگار هیچ‌ چیزی واقعی نیست. به همین دلیل تماشای فیلمی که دقیقا همین حس را به نمایش گذاشته است، به من احساس خوبی داد. از نظر من این فیلم، فوق‌العاده است.”

۷- غرور و تعصب (۲۰۰۵) Pride & Prejudice

غرور و تعصب

“روحیه الیزابت بنت و استقلالش بسیار الهام‌بخش و موسیقی و فیلم‌برداری فیلم نیز آرامش‌بخش است.”

۸- قانونا بلوند Legally Blonde

قانونا بلوند

“تماشای «قانونا بلوند» در دوره‌های سختی در دوران دبیرستان و دانشگاه بسیار به من کمک کرد. ال Elle در فیلم دوران سختی در هاروارد داشت، اما در آخر پیشنهاد کاری بهتری از همه دریافت گرفت. تماشای این داستان به من این امید را داد که می‌توانم از پس تنهاییم بربیایم. به‌علاوه ال نشان داد که به ظاهر خود اهمیت دادن دلیل بر هوش پایین و یا نداشتن اخلاق کاری نیست. این موضوع به من کمک کرد که در محیط‌هایی که باهوش بودن تعریف خاصی دارد، راحت‌تر بتوانم خودم باشم.”

۹- مجموعه فیلم‌های هری پاتر Harry Potter

هری پاتر و سنگ جادو

“در اوج افسردگی، خسته‌تر از آن بودم که بتوانم دوباره کتاب‌های «هری پاتر» را بخوانم، بنابراین فیلم‌هایش را دیدم و به دنیایی فرار کردم که در آن دیگر لازم نبود نگران مشکلات خودم باشم.”

۱۰- کابوس قبل از کریسمس The Nightmare Before Christmas

کابوس قبل از کریسمس

“می‌دانم خیلی عجیب است، اما من با جک بسیار هم‌ذات پنداری می‌کنم، جک شخصیتی است که همه خیال می‌کنند همه جوانب زندگیش عالی است، اما در حقیقت بسیار تنهاست و چیز بیشتری از زندگی می‌خواهد.”

۱۱- ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی Willy Wonka and the Chocolate Factory

ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی

“فیلمی که بارها در دوران افسردگیم تماشا کردم، نسخه اصلی «ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی» بود. از نظر من تماشای بازی جین وایلدر Gene Wilder در این فیلم بسیار آرامش‌بخش است.”

۱۲- رقابت سرد Cool Runnings

رقابت سرد

“این فیلم مکان امن من است. وقتی آن را تماشا می‌کنم انگار دوباره ۷ سالم است و هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد.”

۱۳- ۱۲۷ ساعت 127Hours

۱۲۷ ساعت

“اولین‌بار پنج سال پیش این فیلم را دیدم. پس از آن زندگی من تغییر کرد. قبل از آن افسردگی شدیدی داشتم و به خودم آسیب می‌رساندم. ۱۲۷ ساعت به من نشان داد که زندگی چقدر ارزشمند است و عزیزانت چقدر مهم هستند و نباید هیچ‌وقت تسلیم شد.”

۱۴- درباره زمان About Time

درباره زمان

“قبل از تماشای این فیلم فکر می‌کردم این هم یک فیلم عاشقانه دیگر است. اما این‌طور نیست، این فیلم به من یاد داد که قدر چیزهای کوچک زندگی را بدانم و روزهای بد می‌گذرند. هر زمان که احساس ناراحتی یا تنهایی می‌کنم، این فیلم را تماشا می‌کنم.”

۱۵- سه‌گانه جنگ ستارگان Star Wars

جنگ ستارگان

“وقتی می‌دانم که می‌توانم شخصیت Rebel Alliance را تماشا کنم که قدرت امپایر Empire را در دست می‌گیرد، در نظرم دنیا جای بهتری می‌شود.”

16- فیلم لگو The Lego Movie

فیلم لگو

“تقریبا پنج سال است که درگیر افسردگی هستم. احساس می‌کردم هیچ‌ ارزشی ندارم و نخواهم داشت. پیام «فیلم لگو» به من امید داد. این‌که من خاص هستم. همه خاص هستند. می‌توانی به چیزهایی که می‌خواهی برسی. شنیدن این جملات من را به گریه انداخت.”

۱۷- چه زندگی شگفت‌انگیزی It’s a Wonderful Life

چه زندگی شگفت‌انگیزی

“تماشای جورج بیلی خسته و درمانده درحالی‌که در باری نشسته و دعا می‌کند، من را گریه می‌اندازد.”

۱۸- آستن‌لند Austenland

آستن‌لند

“در روزهای سختم، «آستن‌لند» را تماشا می‌کنم. این فیلم برای من نماد این است که در مواقعی که فکر می‌کنی زندگی تکراری و خسته‌کننده شده است، همه چیز ممکن است در ثانیه‌ای عوض شود. کری راسل Keri Russel بازی بسیار زیبایی در این فیلم دارد. «آستن‌لند» فیلم خنده‌داری هم هست.”

۱۹- مزایای گوشه‌گیر بودن The Perk of Being A Wallflower

مزایای گوشه‌گیر بودن

“تماشای این فیلم باعث شد که خودم را باور داشته باشم. باعث شد باور کنم که داستان زندگی من هم می‌تواند داستانی فوق‌العاده باشد.”

۲۰- لارس و دختر واقعی Lars and the Real Girl

لارس و دختر واقعی

“انتخاب عجیبی است، اما این فیلم به نظر من بسیار آرامش‌بخش است. وقتی احساس می‌کردم از اطرافیانم خیلی فاصله دارم، تماشای آدم‌هایی که مشکلاتی مانند من را دارند، باعث شد پس از مدت زیادی لبخند بزنم.”

۲۱- ۵۰۰ روز سامر 500Days of Summer

500 روز سامر

“این فیلم به من نشان داد که ممکن است الان زندگی خیلی بد باشد و به نظر برسد که همیشه همین‌طور خواهد بود، اما خوشبختی و فرصت‌های مختلف به ما بسیار نزدیک هستند، فقط باید بخواهی که به دنبال آن بروی.”

۲۲- شاهدخت و قورباغه The Princess and The Frog

شاهدخت و قورباغه

“این فیلم به منی که اهل لوئیزیانای جنوبی هستم، حس آرامش و آشنایی می‌دهد. به علاوه، مگر می‌شود از داستان‌های دیزنی لذت نبرد؟”

۲۳- این داستان یک‌جورایی خنده‌دار است It’s Kind of a Funny Story

این داستان یک‌جورایی خنده‌دار است

“این فیلم باعث شد بفهمم که فقط من نیستم که این‌ احساس را تجربه می‌کنم. باعث شد بفهمم که تنها نیستم و این حس به منی که در گرفتار افسردگی بودم واقعا کمک کرد.”

۲۴- آلیس در سرزمین عجایب (۲۰۱۰) Alice in Wonderland

آلیس در سرزمین عجایب منتقدان

“پرسیدن مکرر سوال این‌‌که من که هستم و بالا بردن اعتماد به نفسم، کمک می‌کند بر چیزهایی که واقعا مهم هستند تمرکز کنم.”

۲۵- هزارتوی پن Pan’s Labyrinth

هزارتوی پن گیرمو دل تورو فانتزی

“این فیلم را میلیون‌‌ها بار دیده‌ام، اما هر دفعه با دیدن دوباره آن گریه می‌کنم.”

۲۶- قفس پرنده The Birdcage

قفس پرنده

“هر موقع احساس افسردگی می‌کنم، «قفس پرنده» را تماشا می‌کنم، چون می‌دانم که من را به خنده می‌اندازد، به علاوه رابین ویلیامز Robin Williams بزرگ در این فیلم بازی می‌کند و تماشای هر فیلمی از رابین ویلیامز حال من را خوب می‌کند.”

۲۷- تقریبا مشهور Almost Famous

تقریباً مشهور

“این فیلم را همیشه در هنگانم ناراحتی می‌بینم. صحنه رقص آن را تماشا می‌کنم و از ناراحتی و سپس از خوشحالی گریه می‌کنم و همه چیز بهتر می‌شود.”

۲۸- دانی دارکو Donnie Darko

دانی دارکو

“وقت‌هایی که در اوج افسردگی هستم، احساس پوچی و بی‌حسی دارم. صحنه آخر فیلم که همراه با اتفاقات داستان، ترانه «دنیای دیوانه» Mad World پخش می‌شود، معمولا من را به گریه می‌اندازد. همین گریه باعث سبک شدنم می‌شود و کمکم می‌کند که آن روز را پشت سر بگذارم.”

۲۹- دنیای روح Ghost World

دنیای روح دبیرستان

“کم پیش می‌آید که با شخصیتی آن‌قدر احساس نزدیکی کنم. انید Enid، نه آدم بدی است و نه آدم خوبی. یک آدم زخم‌خورده است. بیشتر فیلم‌های با موضوع مشکلات نوجوانان در دبیرستان، به خوبی نمی‌توانند افسردگی را به نمایش بگذارند، اما در «دنیای روح» این موضوع اصلی نیست، بلکه بخشی از ذات این شخصیت است.”

۳۰- به‌سوی طبیعت وحشی Into the Wild

۲۰ فیلم با موضوع سفر برای عاشقان سفر

“تماشای این فیلم در هر موقعیتی من را آرام می‌کند.”

۳۱- وقتی هری سالی را ملاقات کرد When Harry Met Sally

وقتی هری سالی را دید - بیلی کریستال

“چیزی در مورد این فیلم وجود دارد که باعث می‌شود احساس شادی و قدرت کنم، درست نمی‌توانم حسم را توصیف کنم.”

۳۲- ایالت گاردن Garden State

ایالت گاردن

“سخت با فیلمی ارتباط برقرار می‌کنم، اما هربار که این فیلم را می‌بینم، این حس را به من می‌دهد که می‌توان روزهای سخت را نیز پشت سر گذاشت. قوی باش!”

۳۳- شهر اشباح Spirited Away

شهر اشباح - انیمه قرن 21

“هر بار این فیلم را تماشا می‌کنم، خودم را در دنیای آن غرق می‌کنم.”

۳۴- مرده شرور ۲ Evil Dead II

مرده‌ی شریر ۲ ترسناک

“سال اول دانشگاه خیلی به من سخت گذشت. شب‌های جمعه فیلم کرایه می‌کردم و تنها در اتاقم تماشا می‌کردم. تمام فیلم‌های «مرده شرور» را دیدم، اما «مرده شرور ۲» فیلم موردعلاقه من است. این فیلم باعث علاقه من به فیلم‌های ترسناک شد، به علاوه این فیلم من را به خنده می‌انداخت. هر زمان که هفته‌ سختی را پشت سر گذاشته باشم، فیلم‌های بروس کمپبل Bruce Campbell را تماشا می‌کنم و احساس بهتری دارم. چند سال پیش او را در یک گردهمایی دیدم و به او این موضوع را گفتم. خیلی مهربان و حمایت‌گر بود و باعث شد ارزش این فیلم‌ها برای من بالاتر برود.”

۳۵- جایی که موجودات وحشی هستند Where The Wild Things Are

جایی که موجودات وحشی هستند

“درگیر مشکلات شخصی و خانوادگی زیادی بودم. آدم بسیار حساسی هستم. فیلمی که هنوز هم وقتی می‌خواهم گریه کنم و سبک شوم نگاه می‌کنم، «جایی که موجودات وحشی هستند»، است. این فیلم بیشتر از فقط یک اقتباس از داستانی کودکانه است.”

۳۶- ۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی A Space Odyssey:2001

۲۰۰۱: ادیسه فضایی

“دقیقا وقتی حالم خیلی خوب نبود، یک نسخه از این فیلم را هدیه گرفتم و من بارها این فیلم را تماشا کردم. تماشای این فیلم به من احساس آرامش می‌دهد.”

۳۷- خانواده اشرافی تننبام The Royal Tenenbaums

خانواده اشرافی تننبام - وس اندرسن

“با این‌که ممکن است به نظر برسد این فیلم حال‌وهوای ناراحت‌کننده‌ای دارد، اما همیشه در زمان‌های سخت به من کمک کرده است. مهم نیست هر شخصیت درگیر چه مشکلاتی است، هرکدام به نحوی زیبا هستند.”

۳۸- سه‌گانه ارباب حلقه‌ها The Lord of the Rings

ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه جوایز اسکار

“این فیلم باعث می‌شود باور کنم که در هر شری می‌توان خیری پیدا کرد.”

۳۹- گریس Grease

گریس ژانر موزیکال

“نشاط و سرزندگی ترانه‌های این فیلم همیشه حال من را خوب می‌کند.”

۴۰- کنار من بمان Stand By Me

کنار من بمان

“این فیلم به من نشان داد که چطور دوباره بچه شوم و بگذارم جنبه بازیگوش شخصیتم آزاد شود. کمکم کرد که با خودم آشتی کنم. با هر شخصیت این فیلم به نجوی همزادپنداری می‌کنم. همیشه این فیلم را دوست خواهم داشت.”

۴۱- درون بیرون Inside Out

درون و بیرون پیکسار

“فهمیدن این موضوع که ایرادی ندارد گاهی ناراحت بود و حس ناراحتی بخشی از زنده بودن است، باعث شد بفهمم لازم نیست همیشه خودم را مجبور به شاد بودن بکنم. باعث شد خودم را همان‌طور که هستم دوست داشته باشم.”

۴۲- مردی روی سیم Man on Wire

مردی روی سیم راتن تومیتوز

“این فیلم زندگی من را نجات داد. تحقیقی در مورد فیلیپ پتی Philippe Petit انجام دادم و داستان او به من انگیزه‌ای برای زندگی داد. او پر از امید است. زندگی هنوز هم زیباست.”

۴۳- آوازخوان حرفه‌ای Pitch Perfect

آوازخوان حرفه‌ای

“در اوج افسردگیم، این فیلم را حداقل هفته‌ای دوبار تماشا می‌کنم. دیدن این فیلم حالم را خوب می‌کند.”

۴۴- تهیه‌کنندگان (۱۹۶7) The Producers

 تهیه‌کنندگان

“من بارها این فیلم را تماشا کرده‌ام و با آن بزرگ شده‌ام. بعضی از بچه‌ها با دیدن فیلم‌های دیزنی بزرگ شدند و من «تهیه‌کنندگان» را داشتم. با این‌که تمام دیالوگ‌های آن را حفظم، اما هنوز هم من را به خنده می‌اندازد. بازی زیرو موستل Zero Mostel و جین وایلدر در کنار هم فوق‌العاده است.”

۴۵- دختر، از‌هم‌گسیخته Girl, Interrupted

دختر، از‌هم‌گسیخته

“این فیلم به من نشان داد که بیماری روانی شما، شخصیت شما را تعریف نمی‌کند. مهم نیست درگیر چه مشکلی هستید، باز هم می‌توانید همان مهربانی باشید که در دنیا به دنبال آن هستید.”

۴۶- بی‌نوایان Les Miserables

آن هتوی

“تماشای شوق و انرژی‌ای که انجولراس Enjolras برای کارهایی که برای فرانسه می‌کند، دارد، به من این امید را داد که می‌توانم به دنبال آن‌چه می‌خواهم برم و نگذارم چیزی جلودارم باشد. اگر انگیزه‌ کافی را داشته باشم، هرکاری می‌توانم انجام بدم. ممکن است موفق نشم اما تلاشم را کرده‌ام.”

۴۷- بازگشت به آینده Back to the Future

بازگشت به آینده 1 - رابرت زمکیس

“دیدن این فیلم من را به خنده می‌اندازد و افکار تاریک و ناراحت‌کننده را برای یک ساعت و نیم از من دور می‌کند.”

این مطلب از نوشته جیمی جونز Jamie Jones در سایت بازفید BuzzFeed گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.