خطر لو رفتن داستان «دفترچه مرگ»Death Note نام مجموعه مانگای ژاپنی است که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ توسط تسوگومی اوبا Tsugumi Ohba به رشته تحریر درآمد و منتشر شد. طراحی این مجموعه مانگا را تاکهشی اوباتا Takeshi Obata بر عهده داشت. از روی این مانگا تاکنون یک سریال انیمه ژاپنی ۳۷ قسمتی (از اکتبر ۲۰۰۶ تا جون ۲۰۰۷)، یک لایت نوول (یک سبک از رماننویسی ژاپنی است که به طور معمول بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار کلمه نیستند و دارای تصویرسازی نیز هستند.)، چهار فیلم، یک مینی سری ژاپنی سه قسمتی به نام «Death Note: New Generation»، یک تئاتر موزیکال و تعدادی بازی ویدئویی ساخته شده است. به همچنین شبکه نتفلیکس نیز یک فیلم آمریکایی با اقتباس از همین مانگا در سال ۲۰۱۷ منتشر کرده است. این مانگا جایگاه دهم در میان لیست بهترین مانگاهای تمام دوران را به خود اختصاص داده است و تاکنون جوایز زیادی را از آن خود کرده است. انیمه ی «دفترچه مرگ» نیز بهعنوان بهترین انیمه سال در سال ۲۰۰۷ انتخاب شد.«دفترچه مرگ» قطعا یکی از بهترین سریالهای انیمهای تمام دوران است که داستانی عمیقا منحصر به فرد و قانع کننده ارائه میدهد. امتیاز این انیمه در سایت “آی ام دی بی ” ۹ از ۱۰ و در سایت “MyAnimeList.net ” امتیاز آن ۸٫۷ از ۱۰ است. «دفترچه مرگ» داستان لایت یاگامی Light Yagami را تعریف میکند؛ پسر جوانی که به شکل شگفتانگیزی باهوش و خوشتیپ است و یک روز به شکل تصادفی به دفترچهای برخورد میکند که متعلق به یک شینیگامی (اصطلاح شینیگامی میتواند با اندکی مسامحه به هر گونه از اداره کنندگان مافوق طبیعی مقوله مرگ یا خدای مرگ هم اشاره کند) به نام ریوک Ryuk است که به علت خسته شدن از یکنواختی دنیای شینیگامی دفترچه خود را برای سرگرمی به دنیای انسانها انداخته است تا ببیند که چه اتفاقی رخ میدهد. طرز کار این دفترچه به اینگونه است که اگر نام شخصی در دفتر نوشته شود و نویسنده در همان حال چهرهٔ شخص را در ذهنش مجسم کند، آن شخص پس از ۴۰ ثانیه بر اثر حمله قلبی خواهد مرد (در صورتی که نوع مرگ را از قبل مشخص نکنید). پیش از این بندرت دفترچه مرگی به دست انسانها افتاده است و هیچکس در گذشته برای امر بزرگی از آن استفاده نکرده است.اما لایت متفاوت است؛ او بسیار باهوش است و حس عدالتخواهی منحصر به فرد و البته دیوانهواری دارد. او باور دارد که به واقع میتواند با استفاده از این دفترچه و کشتن تبهکاران، دنیای بهتری خلق کند. خیلی طول نمیکشد که افراد مافیا، تبهکاران، قاتلان و اشخاصی بیارزش و نالایق ناگهان دچار مرگهای غیرقابل توضیح میشوند. خیلی زود دنیا شروع به شناختن لایت با نام مستعار “کیرا “ Kira به معنی “قاتل ” میکند و این نام بر زبان همگان جاری میشود (گرچه لایت این نام مستعار دوست ندارد و خود را عدالت Justice مینامد). وجود یک قاتل سریالی که آزاد میچرخد و با متُدهای فرا طبیعی دست به قتل میزند، باعث بهت و حیرت و آشفتگی دولتهای جهانی و نیروهای پلیس میشود. اینجاست که اِل L وارد میشود؛ کارآگاه جوان و نابغهای که پیش از این بر روی بعضی از بدنامترین و مشهورترین پروندههای جنایی دنیا کار کرده است. شخصیت اِل کاملاً در تقابل با لایت است او فردی شلخته است و در نوع نشستن و لباس پوشیدن، غذا خوردن و… با بقیه فرق دارد، او اکثراً به خصوص موقع فکر کردن حالت چمباتمه مینشیند و عاشق شیرینی است. بهجز در میزان هوششان، ال و لایت نمیتوانستد بیش از این از هم متفاوت باشند؛ بنابراین وقتی لایت با زیرکی راه خود را به تیم تحقیقاتی بر روی پرونده “کیرا ” باز میکند و به تنها دوست ال تبدیل میشود، بازی موش و گربه به شکل هیجانانگیزی به جریان میافتد… اینطور به نظر میرسد که در دیدگاه «دفترچه مرگ» لایت برای اِل همچون موریارتی Moriarity برای هولمز Holmes باشد. قرار دادن یک تبهکار به عنوان نقطه مرکزی و سرگرم کننده داستان چیز جدیدی نیست؛ به عنوان مثال به “ریچارد سوم ” Richard III نوشته شکسپیر Shakespeare نگاه کنید و یا نمونههای مدرنتر آن مانند «سوپرانوز» The Sopranos، «داستان عامهپسند» Pulp Fiction، «بریکینگ بد» Breaking Bad یا سریال بشدت مشابهتری چون «دکستر» Dexter. در حقیقت این برتری لایت به عنوان یک اغواگرِ خودشیفته و خودبزرگبین نیست که این سریال را متفاوت میکند. در واقع نقطهنظر بسیار نادر آن است که این انیمه را تبدیل به چیزی جدید و تازه میکند. در کنار این دیدگاه تازه آنچه این سریال جذاب را عمیقاً مشکلساز میکند، فقدان کامل یک قطب اخلاقی است. خالقان این مانگا گفتهاند که قصد این مجموعه بررسی پیامدهای اعمال لایت نبوده است؛ بلکه ارائهی یک تریلرِ دراماتیک به وسیلهی یک بازی موش و گربهوار بوده است؛ اما لایت بهعنوان یک قهرمان معرفی میشود. حتی اعضای تیم اِل اغلب اعتراف میکنند که مطمئن نیستند که دستگیری کیرا کار درستی باشد زیرا او در تمیز کردن دنیا بسیار خوب عمل کرده است. خود اِل بشخصه به جنبه اجرای عدالت موضوع چندان علاقهمند نیست، او فقط میخواهد طرفش را دستگیر کند. باوجود همه اینها باید بگویم «دفترچه مرگ» بسیار فریبنده و جذب کننده است. شخصیت اِل بسیار دوست داشتنی، به یادماندنی و منحصر به فرد است. میزان شگفتانگیزی از طنز در داستان وجود دارد که لحن تیره و تار آن را کمی سبکتر میکند. دنیای شینیگامی به نوبه خود بسیار خلاقانه است و کانسپت این سؤال که “اگر میشد چی؟” بار فیلسوفانه «دفترچه مرگ» را بالا میبرد.همچنین بخوانید: معرفی سریال Attack on Titan: خشن، هوشمندانه، خونبار لیست بهترین انیمههای ترسناک ـ قسمت دوم معرفی سریال «شهری که تنها من در آن گمشدهام»: احیایِ دوباره زندگی
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریهها، وبلاگها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
فارغالتحصیل چاپ از دانشگاه الزهرا، سابقه تدریس ترجمه و تالیف. و در حال حاضر به عنوان مترجم و نویسنده بخش سینمای بیینالملل بلاگ نماوا مشغول به فعالیت می باشم.
این فیلم از اون انیمه هایی است که می شه گفت هر ۱۰۰ سال یک بار بیاد من اولین انیمه ای که دیدم این فیلم بود تا ۲ هفته همه ی فیلم ها برام خسته کننده بود و تا یک ماه درباره ی این فیلم فکر می کردن این فیلم واقعا هرچی درباره اش می گن حقشه سپاس برای این فیلم با این که بنده خودم این فیلم رو این جا نگاه نکردم و دانلود کردم ولی فیلم بازم ممنون این فیلم یک شاهکار هنری بی طرف برای یاد آوردن خیلی چیز ها به انسان است
همچین چیزی به هیچ وجه وجود ندارد زیرا حتی اگر شینیگامی ها یا هرچه که آن را بنامند وجود داشته باشند دست به چنین کارهایی نمیزند! گرچه باید اعتراف کنم که این انیمه بسیار زیبا است و داستان هیجان انگیزی دارد اما اگر به جای لایت یاگامی، ال را به عنوان شخصیت اصلی داستان انتخاب میکردند داستان بسیار جذاب تر از قبل و پر ماجرا تر میشد. دوستان این فقط یک انیمه است لطفا اینقدر ساده نباشید. در رابطه با اخبار هم که فقط اسم مستعار را اعلام میکنند توضیحی ندارم اما به عقیده من چنین دفترچه ای وجود ندارد زیرا اگر وجود داشت خود را اثبات میکرد. پس کجاست آن کیرای فانی؟؟
سلام مقاله جالبی بود. کسی نمی داند شاید چنین دفتری در دنیای واقعیت وجود داشته باشد … تا به حال دقت کرده اید چرا رسانه ها یعنی تلویزیون، رادیو و روزنامه ها نام کامل خلافکاران و متهمین را چاپ نمی کنند و فقط به نام مستعار بسنده می کنند؟! آیا این بسندگی رسانه های دیداری و شنیداری به نام مستعار متهمین می تواند دلیلی بر وجود دفتر یا دفترچه هایی در دنیای واقعیت داشته باشد؟!!!
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
Current ye@r *
Leave this field empty
تمامی حقوق این سایت متعلق به وبسایت نماوا است. تماشای فیلم تماس با ما